شرکت چینی آنت فایننشال به زودی عرضه اولیه سهام خود را انجام خواهد داد و جایگاه سعودی آرامکو را به عنوان بزرگترین عرضه اولیه تاریخ را از آن خود خواهد کرد.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ پس از بزرگترین رکورد عرضه اولیه عمومی، زمانی که شرکت دولتی نفتی سعودی آرامکو در ماه دسامبر در بورس اوراق بهادار ریاض وارد بازار شد، شرکت تامین مالی آنت فایننشال در حال تلاش برای برداشتن قدمی بزرگ‌تر است.

پیش‌بینی می‌شود عرضه اولیه سهام سازنده برترین برنامه پرداخت چینی Alipay، مبلغ 30میلیارد دلار در معاملات هنگ‌کنگ و شانگهای به ارمغان بیاورد و انتظار می‌رود در ماه سپتامبر عرضه شود.

سعودی آرامکو پس از عرضه اولیه تعداد اصلی سهام خود، کمتر از این میزان، یعنی 29.4میلیارد دلار به دست آورد. با این حال، کمتر از 2درصد شرکت در این روند عمومی شد، در حالی که آنت فایننشال ظاهرا 15درصد از سهام خود را عرضه خواهد کرد.

عرضه سعودی بخشی از یک برنامه بزرگتر برای کاهش وابستگی عربستان سعودی به نفت بود. برنامه اصلاحات اقتصادی "چشم‌انداز 2030" ولیعهد محمد بن سلمان، به دنبال سرمایه‌گذاری پول‌های به دست آمده از این عرضه اولیه برای تنوع بخشیدن به اقتصاد کشور است. 

عرضه اولیه سهام آنت فایننشال، یک شرکت چینی دیگر را به لیست بزرگترین عرضه‌های اولیه سهام در تاریخ خواهد افزود. در حال حاضر، سه شرکت چینی در میان پنج شرکت برتر فعلی قرار دارند، در حالی که اولین شرکت آمریکایی که در این لیست به چشم می‌خورد در جایگاه هفتم قرار دارد.

در نمودار ارائه شده، بزرگترین عرضه‌های اولیه سهام در تاریخ را مشاهده می‌کنید؛

بزرگترین عرضه های اولیه