۰ نفر

رییس جمهوری آمریکا ادعا کرد:

توافق جدید ایران با واشنگتن

۲۲ مرداد ۱۳۹۹، ۰:۵۹
کد خبر: 459247
توافق جدید ایران با واشنگتن

رییس جمهوری آمریکا ادعا کرد در صورتی که در انتخابات آینده ریاست جمهوری پیروز شود، ایران ظرف یک ماه حاضر به توافق جدید با واشنگتن می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید ضمن ابراز ناراحتی از چین "به دلیل اقداماتی که انجام داده"، به فشارهایی که دولتش علیه برخی کشورها از جمله ایران می‌آورد اشاره کرد.

ترامپ مدعی شد: اگر ما در انتخابات پیروز شویم، پس از پایان انتخابات، ظرف یک ماه ایران با ما به توافق می‌رسد. اما بزرگترین رویای آن‌ها در جهان این است که جو بایدن پیروز شود، چراکه [در آن صورت] آن‌ها صاحب این کشور (آمریکا) می‌شود. چین... کره شمالی صاحب این کشور می‌شوند.

رییس جمهوری آمریکا ضمن تاکید دوباره بر این ادعای خود که در صورت پیروزی در انتخابات، ایران ظرف یک ماه با واشنگتن به توافق می‌رود، گفت "اما معلوم نیست که بخواهیم با چین توافق داشته باشیم. صادقانه بگویم.

ترامپ در هفته‌های و روزهای اخیر اظهارات مشابهی درباره توافق با ایران داشته که با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری در این کشور، حاکی از شکست سیاست‌های کاخ سفید در قبال ایران و فشار افکار عمومی آمریکا برای توافق با تهران است.

او دو روز پیش نیز در یک جمع خصوصی با هواداران و تامین‌کنندگان مالی ستاد انتخاباتی‌اش مدعی شد که اگر در انتخابات پیروز شود، طی چهار هفته با ایران به توافق می‌رسد. این در حالی است که توافق با ایران وجود داشت و دولت ترامپ بود که بدون وجاهت حقوقی و به رغم قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل از آن خارج شد.

هفته گذشته نیز ترامپ در جمع خبرنگاران با این ادعا که ایران برای توافق با آمریکا دست‌وپا می‌زند، گفت که در صورتی که او پیروز انتخابات آبان‌ماه باشد، به سرعت با تهران و دیگر کشورها از جمله چین و کره شمالی به توافق خواهد رسید.

ادعاهای ترامپ در حالی است که دولت او همه تلاش خود را برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران که لغو آن در مهرماه یکی از مهمترین بندهای برجام است، به کار گرفته و بدون توجه به هشدارها همه کشورها را ترغیب به تمدید این تحریم‌ها می‌کند.​