۰ نفر

برایان هوک از سمتش استعفا می‌کند

۱۶ مرداد ۱۳۹۹، ۲۲:۱۵
کد خبر: 458070
برایان هوک از سمتش استعفا می‌کند

روزنامه نیویورک تایمز در خبری اعلام کرد برایان هوک از سمتش استعفا می‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، برایان هوک، نماینده دولت آمریکا در امور ایران به روزنامه نیویورک‌تایمز گفته از سمتش استعفا می‌کند.

برایان هوک یکی از معدود مقام‌های آمریکایی است که از خانه‌تکانی‌های دستگاه سیاست خارجی آمریکا در امان مانده و بعد از اخراج «رکس تیلرسون» از سمت وزیر خارجه آمریکا سمتش را حفظ کرده بود.

نیویورک‌تایمز نوشته هوک قرار است روز پنجشنبه استعفای خود از سمت نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران اعلام کند.

روزنامه آمریکایی گفته خروج هوک ۵۲ ساله هر گونه شانس باقی مانده برای دیپلماسی با ایران قبل از اتمام دوره اول ریاست‌جمهوری ترامپ را از بین خواهد بود.

هوک، موضع‌گیری‌های بسیار تند و افراطی علیه ایران اتحاذ می‌کرد اما از ضرورت گفت‌وگوی مستقیم با ایران هم سخن می‌گفت.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته با وجود این، هوک برای ایرانی‌ها و برخی از منتقدانش در اروپا صرفاً مدافع سیاست‌هایی بود که هدف آن ایجاد فروپاشی در ایران بود.

«الیوت آبرامز» که در حال حاضر نماینده دولت آمریکا در امور ونزوئلا است جایگزین برایان هوک خواهد شد.

هوک در مصاحبه‌ای با روزنامه نیویورک‌تایمز گفت: «هیچ وقت زمان مناسبی برای رفتن نیست.»

خروج برایان هوک در حالی صورت می‌گیرد که دولت ترامپ حتی به گفته ارشدترین مقام‌های دولت او در سیاستش در قبال ایران به اهدافش دست پیدا نکرده است. 

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا چند روز پیش در جلسه‌ای در مجلس سنا اذعان کرد که سیاست موسوم به کارزار فشار حداکثری علی‌رغم محدود کردن درآمدهای نفتی ایران به اهداف اصلی خودش دست پیدا نکرده است.

هوک در مصاحبه با نیویورک‌تایمز گفت: «گاهی سفر مسئله اصلی است و گاهی مقصد. درباره راهبرد ما در قبال ایران، مسئله هر دو است. ما دوست داریم به توافقی جدید با رژیم دست پیدا کنیم. اما همزمان، فشارهای ما منابع مالی آنها را نابود کرده است.»

وی اضافه کرد: «با هر ملاکی که بسنجیم، رژیم و نائبان تروریستی آنها نسبت به سه سال و نیم قبل‌تر ضعیف‌تر شده‌اند. به توافق برسیم یا نرسیم، خیلی موفق عمل کرده‌ایم.»

این دیدگاه برایان هوک مخالفان بسیار جدی دارد. «وندی شرمن»، قائم‌مقام سابق وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه در نشستی که در هوک هم در آن حضور داشت گفت که راهبرد دولت آمریکا  در قبال ایران چیز جز مجموعه‌ای از تاکتیک‌ها نبوده و دولت ترامپ هیچ راهبردی در قبال ایران نداشته است.

دولت آمریکا بعد از خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفته و به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورده است.

او  وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد او در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

تمرکز اصلی دولت ترامپ در ماه‌های اخیر روی تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران که از روز ۱۸ اکتبر منقضی خواهد شد قرار گرفته است. انقضای این تحریم‌ها یکی از مفاد توافق هسته‌ای برجام است.

با این حال، چنانچه منابع غربی هم گفته‌اند این قطعنامه شانسی برای موفقیت ندارد.