۰ نفر

مافیا و تبهکاران جهان از بحران کرونا سوءاستفاده می‌کنند

ماهیگیری از آب گل آلود کرونا

۱۲ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۵۴
کد خبر: 456942
ماهیگیری از آب گل آلود کرونا

همه‌گیری کرونا نگاه به بسیاری از پدیده‌های انسانی و اجتماعی را متحول ساخت و نشان داد یک عامل بیماری‌زای کوچک- که مثل هوا یا ماده تاریک دیده نمی‌شود اما حضورش را در جهان کاملا به رخ می‌کشاند- چطور مفهوم مرز‌های جغرافیایی را به سخره می‌گیرد و در کمتر از چند‌ماه، همه اقوام و ملل را به‌خود درگیر می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ نشان داد ویژگی‌های ناپسند رفتاری مانند طمع، حماقت، زورگویی، خودخواهی و سوءاستفاده‌گری به قومیت، نژاد، رنگ پوست، جنسیت، ‌مذهب یا فرهنگ خاصی تعلق ندارد. ویروس کرونا همچنین در کمال ناباوری نشانمان داد نه سیاستمداران قرار است در این شرایط دست از تهدید و ارعاب و حتی جنگ بردارند و نه تبهکاران از سودجویی‌ها و سوءاستفاده‌گری‌های خود دست خواهند کشید. در واقع، برخلاف تصور، بسیاری از سیاستمداران و تبهکاران حقیقی یا مجازی از وضعیت بحرانی جهان کرونازده برای دور زدن قوانین و اجرای خواسته‌های جاه‌طلبانه خود نهایت سوءاستفاده را کرده‌اند. مشابه آنچه دونالد ترامپ(رئیس‌جمهور آمریکا) و ژائیر بولسونارو (رئیس‌جمهور برزیل) با قوانین محیط‌زیستی انجام دادند و به بسیاری از شرکت‌های پولساز و مخرب محیط‌زیست اجازه زیرپا گذاشتن مقررات حافظ محیط‌زیست را دادند؛ یا مشابه آنچه مافیای ایتالیا در سوءاستفاده از رکود اقتصادی برای رسیدن به مقاصد مالی خود انجام داد.

مافیای ایتالیا چه می‌کند؟

مافیای ایتالیا در بزنگاه بحران اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا و تعطیلی و ورشکستگی کسب و کارها، با وعده کمک‌های اجتماعی و اعطای پول نزولی به افراد، شرکت‌ها و کسب و کارها، فرصت‌طلبی خود از شرایط بحران را آغاز کرد. گروه‌های مافیایی جنوب ایتالیا، در پالرمو و ناپل با خرید تجارت‌ها و کسب و کارهایی که به واسطه همه‌گیری کرونا با مشکلات مالی و ورشکستگی دست و پنجه نرم می‌کردند، سهم بیشتری از اقتصاد ایتالیا را صاحب شدند تا در عین حال راه‌حل‌های بیشتری برای پولشویی خود فراهم کنند.همچنین این افراد با رساندن کمک‌های مالی و توزیع سبد‌های کالا در میان خانواده‌های در مضیقه، وجهه خود را در میان عوام مثبت نشان دادند تا هم برای جذب نیروهای جدید دست بازتری داشته باشند و هم پشتیبانی جامعه را به‌دست بیاورند. گروه‌های مافیای ایتالیایی با قرض‌دادن پول با بهره کم به شرکت‌های درحال فروپاشی، تعداد بیشتری از افراد را زیر دین خود نگه می‌دارند و به این شکل، امروزه، پس از چندین دهه تلاش مداوم مقامات دولتی و پلیس ایتالیا برای کاهش تأثیر و نفوذ مافیا بر بخش‌های جنوبی این کشور، همه‌گیری کرونا فرصتی طلایی را برای تجدید عهد مردم این منطقه با گروه‌های مافیایی فراهم کرده است و مافیای ایتالیا، هرگز چنین فرصت‌هایی را از دست نخواهد داد.

فروش بزاق و خون در شبکه‌های تاریک

تبهکاران سایبری نیز در وضعیت سردرگمی، هراس و ناامنی‌ای که کووید-19 در سرتاسر جهان ایجاد کرده است، نه‌تنها بیکار ننشسته‌اند بلکه دامنه فعالیت‌های خود را در مواردی گسترده‌تر کرده‌اند تا از کمک‌های مالی دولت‌ها به شهروندان کشورهای مختلف بی‌نصیب نمانند. برای مثال در استرالیا، کشوری که دولت بسته‌های محرک اقتصادی زیادی را به کسب و کارها و شهروندان خود عرضه کرده است و اجازه برداشت زودهنگام از صندوق پس‌انداز بازنشستگی را به شاغلان داده است، میزان کلاهبرداری‌های سایبری با آغاز همه‌گیری کرونا روندی صعودی یافته است.

همچنین ایمیل‌های کلاهبرداری فراوانی در ارتباط با کرونا به زبان‌های مختلف برای کاربران در سرتاسر جهان ارسال می‌شود. برای مثال شرکت امنیت سایبری پروف‌پوینت در انگلستان در ‌ماه فوریه متوجه ارسال ایمیلی عجیب برای تعداد زیادی از کاربران شد. در این ایمیل پزشکی ناشناس ادعا کرده بود به جزئیات واکسنی که برای درمان کووید-19 مؤثر است اما جزئیات آن توسط چینی‌ها و دولت بریتانیا پنهان شده، دسترسی دارد و کاربران کافی است با کلیک کردن روی ضمیمه ایمیل به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند. کاربرانی که روی فایل ضمیمه ایمیل کلیک می‌کردند، به سایتی جعلی هدایت می‌شدند که اطلاعات شخصی و مالی آنها را به سرقت می‌برد. فریب دادن افراد ساده‌دل با وعده بازگشت مالیات، جا زدن خود به‌عنوان عضو سازمان جهانی بهداشت و ارسال ضمیمه‌های آلوده به بد‌افزار با عنوان راهکارهای جلوگیری از ابتلا به کووید-19، ارسال ایمیلی با محتوای اخبار نگران‌کننده درباره کرونا، و ایمیل‌هایی تقلبی به‌منظور جمع‌آوری کمک مالی برای مبارزه با ساخت واکسن کرونا از دیگر تکنیک‌های هکرها برای سوءاستفاده از بحران همه‌گیری هستند. فروش بزاق، خون و دیگر انواع مایعات بدن افرادی که از ابتلا به کووید-19 جان سالم به در برده بودند در شبکه‌های تاریک ازجمله عجیب‌ترین شکل‌های کلاهبرداری سایبری بوده است. به گزارش یو‌اس‌ای‌تودی هیچ تضمینی بر اصالت محصول فروخته شده با این عنوان وجود ندارد و اساسا مورد مصرفی نیز برای این اقلام وجود ندارد و حتی ممکن است باعث ابتلای مردم به دیگر بیماری‌ها مانند هپاتیت یا ایدز شود.

فروش لوبیای سحر‌آمیز به‌عنوان درمان کرونا

با آغاز همه‌گیری کووید-19 در جهان، فروش انواع داروهای تقلبی، ذخیره تجهیزات بهداشتی مانند ماسک، دستکش و مواد ضد‌عفونی‌کننده و فروش آنها با قیمت بالاتر و قاچاق این تجهیزات در کشورهای مختلف جهان آغاز شد. پلیس اتحادیه اروپا در گزارشی که در‌ماه مارس منتشر کرد از شناسایی و دستگیری 34هزار مورد تخلف در این راستا در کشورهای مختلف خبر داد. پلیس اروپا می‌گوید:‌ماه مارس 2020 بیش از 121 مورد دستگیری داشته است، 4.4میلیون واحد داروهای خطرناک به ارزش 13میلیون یورو را در سرتاسر جهان ضبط کرده است. همچنین بیش از 37هزار مورد اقلام پزشکی جعلی و غیرمجاز، ازجمله ماسک‌های جراحی، کیت‌های آزمایش ایدز و کیت‌های قند خون توسط یوروپل ضبط شده‌اند و 37گروه سازماندهی شده تبهکاری فعال در حوزه کلاهبرداری‌های کرونایی نیز به‌دست نیروهای پلیس متلاشی شده‌اند.

با وجود این اقدامات، نه ‌فروش داروهای تقلبی متوقف شده و نه فریب خوردن مردم هراسان از ابتلا. در برزیل، فروشندگان دوره‌گرد از باورهای مردم به درمان‌های سنتی و بومی سوءاستفاده کرده و آسپیرین حل شده در عسل یا لوبیاهای سحر‌آمیز را برای درمان کووید-19 به آنها می‌فروشند. شبکه‌های مجازی برزیل هم درمان‌های تقلبی مانند انواع ترکیبات گیاهی، فرکانس‌های بالای صوتی و عشق بی‌قید و شرط به‌دلیل بالا بودن فرکانس ارتعاشی آن، آووکادو و آناناس، ترکیب برگ گیاه پنبه، تخم کرم و عسل، چای جامبو و سیر را به‌عنوان توصیه‌های دروغین میان شهروندان دست به‌دست می‌کنند.