۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

انتخابات آمریکا و پایان تنش‌های سیاسی/ اهرم فشار بر ایران تا برگزاری انتخابات آمریکا

۱۲ مرداد ۱۳۹۹، ۹:۲۱
کد خبر: 456822
انتخابات آمریکا و پایان تنش‌های سیاسی/ اهرم فشار بر ایران تا برگزاری انتخابات آمریکا

روزشمار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا در حالی آغاز شده است که بسیاری از تحلیل‌گران سیاسی در نقاط مختلف جهان، بهبود شرایط اقتصادی و تنش‌های سیاسی در دنیا را مستقیم و غیرمستقیم مرتبط با ادامه یا پایان حضور ترامپ در کاخ سفید می‌دانند. علاوه بر اختلافاتی که دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در رویکردهای مستقیم و غیرمستقیم نسبت به دیگر کشورها دارند، یکی از مهم‌ترین وجوه اختلاف نظر دونالد ترامپ، و جو بایدن، نامزد حزب دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سیاست‌های این دو در قبال ایران و مسائل پیرامون این کشور است.

به گزارش اقتصادآنلاین، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همان اندازه که در ایران مورد رصد قرار می‌گیرد، همواره مورد توجه دیگر کشورها نیز قرار گرفته است، حضور هر کدام از نامزدهای ریاست جمهوری در کاخ سفید قابلیت تغییر مناسبات دیگر کشورها را دارد؛ در شرایطی که جو بایدن در نگاهی دموکرات و در ظاهر به روابط فعال با دیگر کشورها معتقد است، دونالد ترامپ علاوه بر اعمال فشار حداکثری بر ایران، روند مشابهی را در روابط ایالات متحده با چین در پیش گرفته است.

معادلات ریاست جمهوری اگرچه تا چند ماه پیش بر مبنای پیروزی ترامپ پیش می‌رفت، اما با شیوع کرونا و ناکارآمدی سیاست‌های پیش گرفته از سوی ترامپ و پس از آن مرگ جورج فلوید و خشم جامعه آمریکا نسبت به این موضوع، باعث تغییر رویه معادلات شد. ترامپ که از ابتدای ریاست جمهوری خود موضعی سختگیرانه نسبت به روابط با کشورهای مسلمان داشت، در مقابل حزب دموکراتی قرار گرفته است که یکی از اهداف خود را بازسازی اعتماد جامعه مسلمانان عنوان کرده و نیز نشان خواهند داد که نگاه دولت آمریکا به مسلمانان تبعیض‌آمیز و امنیتی نیست.

خشم ناشی از مرگ فلوید به خاطر خشونت پلیس، نژادپرستی و بی عدالتی اجتماعی در حالی در سراسر آمریکا گسترش یافت که ترامپ به جای آرام کردن معترضان و متحد کردن آنها با موضع‌گیری نابهنگام و تهدید به استفاده از نیروی ارتش برای مقابله با معترضان موجب تشدید اعتراضات و عدم اطمینان زیادی در مورد صلاحیت در بین مردم به وجود آورده است. ترامپ همچنین به دلیل اظهارنظرهای نادرست و بدون مبنای علمی در مورد ویروس کرونا اعم از استفاده از یک داروی خاص تا ضدعفونی و استفاده دوباره از ماسک‌های یکبار مصرف بارها مورد انتقاد قرار گرفته است. در چنین شرایطی جو بایدن نامزد دموکرات‌ها تلاش کرد تا با برجسته و پررنگ کردن اظهارنظرهای بدون مبنای ترامپ راهی برای کسب محبوبیت بیشتر باز کند. در عی حال شکست‌های سیاست خارجی دولت ترامپ، راه دیگری بود که بایدن با موضع‌گیری در نقطه مقابل آن از خود چهره‌ای توانمند برای حل و فصل بحران‌های موجود در سیاست خارجی این کشور ارائه دهد. بایدن با تاکید بر اصلاح روابط خارجی و حل مشکلات اقتصادی آمریکا و نیز بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران تا به امروز توانسته جبهه‌ای مخالف در تقابل با ترامپ در پیش بگیرد.

در راستای سیاست‌های داخلی هم بایدن تا به امروز رویکردی هوشمندانه داشته و در مقابل تهدیدهای ترامپ علیه معترضان به نژادپرستی، قول داده تا در صورت پیروزی در انتخابات هزینه‌ای قابل توجه برای حل مشکلات اقتصادی رنگین پوستان آمریکا صرف کند.

به نظر می‌رسد این تقابل میان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه اگرچه رویکرد تاریخی آنها در تمام مواضع سیاست داخلی و خارجی باشد اما در انتخابات آتی این تضاد منافع به اوج خود خواهد رسید. از همین رو پلتفرم حزب دموکرات آمریکا برای سال ۲۰۲۰ بیش از هرچیز بر تغییر سیاست خارجی که ترامپ طی نزدیک به چهار سال گذشته از خود بر جای گذاشته، تاکید کرده است.

اعضای حزب دموکرات در برنامه خود تاکید کرده‌اند که روش‌‌، تعهدات و روابط آمریکا در خاورمیانه در مقایسه با آنچه در گذشته اتفاق افتاده، از دخالت نظامی به سوی "دیپلماسی عمل‌گرایانه با هدف رسیدن به منطقه‌ای آزاد و مبتنی بر صلح و ثبات" چرخش خواهد کرد. در پلتفرم حزب دموکرات آمده است: «دموکرات‌ها حرکت پرشتاب دولت ترامپ به سمت جنگ با ایران را متوقف خواهند کرد و دیپلماسی اتمی، کاهش تنش و گفت‌وگوهای منطقه‌ای را در اولویت خود قرار خواهند داد.» این برنامه همچنین عنوان می‌کند بازگشت به برجام می‌تواند درها را برای «تلاش‌های دیپلماتیک سازنده» باز کند تا سایر مشکلات با ایران نیز حل شود.

در بیانیه حزب دموکرات علاوه بر رویکرد مثبت با ایران، کشورهایی همچون عراق و یمن نیز مورد تاکید قرار گرفته‌اند؛ در این بیانیه آمده است ما مصمم به پایان دادن جنگ در یمن هستیم، جنگی که سال ۲۰۱۵ با کمک دولت دموکرات باراک اوباما و معاونش جو بایدن آغاز شد. دموکرات‌ها همچنین در برنامه سال ۲۰۲۰ خود تاکید کرده‌اند که از «حضور نظامی کوچک، محدود و متمرکز» در عراق به منظور جلوگیری از بازگشت مجدد گروه داعش به این کشور حمایت خواهند کرد. پلتفرم حزب دموکرات همچنین خواهان تنظیم دوباره روابط ایالات متحده با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به منظور "تامین بهتر منافع و ارزش‌های" این کشور شده است.

انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده اما از نوعی دیگر است، در این انتخابات هر نامزدی که بتواند ۲۷۰ رای از ۵۳۸ رای الکترال را از آن خود کند، حتی در صورتی که آرای مردمی کمتری داشته باشد رییس جمهوری بعدی خواهد بود. بر همین اساس هم ماه‌ها پیش از برگزاری انتخابات نظرسنجی‌هایی برای پیش بینی رییس جمهوری بعدی برگزار می‌شود، نظرسنجی‌هایی که تا به امروز خبر از پیشتاز بودن نامزد دموکرات‌ها در مقابل ترامپ می‌دهند؛ آخرین بررسی‌ها در مورد انتخابات ۲۰۲۰ بر اساس آرای افکار عمومی خبر از ۳۳۳ رای الکترال بایدن در مقابل ۲۰۵ رای ترامپ می‌دهد. گفته می‌شود ۵۳ درصد از افکار عمومی آمریکا از عملکرد رییس جمهو فعلی ناراضی و ۴۶ درصد از آن راضی هستند، همچنین تنها ۴۳ درصد مردم آمریکا ترامپ را فردی محبوب می‌دانند.

در این میان، چندی پیش روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست پیش‌بینی کرد که اگر روند اقتصادی فعلی و کاهش تایید عملکرد ترامپ ادامه یابد، او تنها موفق به کسب ۲۴ درصد از آرای الکترال خواهد شد.

اگرچه هنوز هم برخی معتقدند که ادامه شیوع کرونا و نحوه مدیریت ترامپ بر اوضاع و از جمله تخصیص بسته‌های محرک مالی می‌تواند شرایط انتخابات آتی را تغییر دهد، اما عملکرد منفی چهار ساله ترامپ در سیاست خارجی هم از جمله عوامل بسیار تعیین کننده در این مسیر است.

حضور بایدن در کاخ سفید اگرچه قرار نیست مناسبات میان ایران و آمریکا را به وادی دوستی و همبستگی بکشاند اما کاهش فشار بر ایران و کاهش حضور نظامی آمریکا در یمن و عراق از جمله مزایایی است که انتخاب یک رییس جمهوری دموکرات می‌تواند به دنبال داشته باشد.