۰ نفر

معاون وزیر کشور:

تعامل بیمه‌ها فرصتی ارزشمند برای توانمندسازی روستاییان است

۹ خرداد ۱۳۹۸، ۲۲:۰۹
کد خبر: 356784
تعامل بیمه‌ها فرصتی ارزشمند برای توانمندسازی روستاییان است

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: 344 میلیارد تومان به منظور جبران خسارت های سیلاب های اخیر به واحدهای مسکونی شهری و روستایی 30 استان باید پرداخت شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مهدی جمالی نژاد با اشاره به ارزیابی های انجام شده در زمینه خسارت واحدهای مسکونی شهری و روستایی اظهار داشت: ۱۶۹ هزار و ۳۷۷ واحد مسکونی مورد ارزیابی قرار گرفته اند که از این تعداد ۱۱ هزار و ۸۴۶ واحد احداثی شهری و ۵۶ هزار و ۴۶۹ واحد احداثی روستایی است.

وی افزود: همچنین ۱۰۱ هزار و ۶۲ واحد تعمیری شهری و روستایی و ۱۰۹ هزار و ۸۳۲ واحد خسارتی معیشتی در ارزیابی واحدهای خسارت دیده ناشی از سیلاب ۲۱ استان کشور مشخص شده است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: در سیستان و بلوچستان تعداد واحدهای احداثی شهری ۱۴۰ واحد است که برای بازسازی آنها ۱.۶۸۰ میلیارد تومان (یک میلیارد و 680 میلیون تومان) کمک بلاعوض پرداخت خواهد شد.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: ۴۸۰ واحد احداثی روستایی نیز در این استان وجود دارد که برای بازسازی آنها  ۴.۸۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض پرداخت خواهد شد.

وی بیان کرد: برای تعمیر و بازسازی ۱۲۰ واحد تعمیری شهری و روستایی نیز ۶۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت خواهد شد.

جمالی نژاد گفت: به ۶۲۰ خانوار آسیب دیده از سیل سیستان و بلوچستان نیز تسهیلات معیشتی و لوازم خانگی به ارزش ۳.۱۰۰ میلیارد تومان تعلق خواهد گرفت.

وی ادامه داد: علاوه بر کمک های بلاعوض فوق، هر واحد شهری ۵۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه و هر واحد روستایی ۴۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه دریافت خواهند کرد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور افزود: با هدف تسریع در فرآیند عقد قرارداد تسهیلات بانکی و زمانبندی مقرر، سه نشست هماهنگی با بانک ها برگزار شده که امیدواریم تمامی قراردادهای تسهیلات تا پایان خردادماه منعقد شود.

وی اظهار داشت: برنامه اجرایی تمامی دستگاه‌های عضو قرارگاه  از جمله راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیرو دریافت شده است.

جمالی نژاد گفت: این برنامه ها به منظور تسریع در فرآیند بازسازی تنظیم شده و در آن فهرست دقیق و موقعیت جغرافیایی مراکز آسیب دیده ثبت و در سامانه قرارگاه بازسازی و نوسازی به نام «سجاد» بارگذاری شده تا بتوان دقت پیشرفت امور بازسازی و نوسازی را رصد کرد.

وی افزود: در بخش کشاورزی مبلغ ۲.۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پیش بینی شده که دستورالعمل نحوه برآورد و ارزیابی خسارت در قالب پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی انجام و به کشاورزان خسارت دیده پرداخت خواهد شد.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بیان کرد: با هدف جبران خسارت واحدهای آسیب دیده از محل بیمه، تاکنون ۸۰ هزارو ۹۹۲ فقره خسارت در ۳۰ استان گزارش شده که برآورد می شود ۳۴۴ میلیارد تومان خسارت باید پرداخت شود.

وی گفت: از این میزان خسارت ۶۰ هزار و ۱۱۲ فقره به مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد کارشناسی شده و در مراحل پرداخت است.

جمالی نژاد افزود: برآورد خسارات وارده به حوزه زیرساخت های شهری و روستایی از طریق شهرداریها و دهیاریها نیز احصاء شده که مراحل نهایی آن و ورود به سامانه سجاد و تنظیم مصوبه دولت را طی می کند.

مهدی جمالی نژاد معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزیر و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در پنجمین سفر استانی خود در ماه مبارک رمضان برای بررسی مسائل و مشکلات حوزه مدیریت شهری و روستایی جنوبسیستان و بلوچستان به این استان‌ سفر کرده‬ است.

جمالی نژاد در این سفر در نشست کمیته بازسازی و نوسازی سیستان و بلوچستان شرکت و آخرین تصمیمات و برنامه‌های دولت و قرارگاه بازسازی و نوسازی منطقه سیل زده را تشریح کرد.

بازدید از شهرهای خاش، ایرانشهر، قصرقند، نیکشهر، چابهار و کنارک و برخی از پروژه‌های ملی و استانی این منطقه و همچنین پروژه‌های شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از دیگر برنامه‌های سفر معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور به استان سیستان و بلوچستان است.

شرکت در گردهمایی شهرداران، اعضای شوراها و دهیاران منتخب جنوب سیستان و بلوچستان و سخنرانی در این گردهمایی از دیگر برنامه‌های سفر دکتر جمالی نژاد در سفر سه روزه به این استان است.