۰ نفر

ناکامی برخی از مشتریان در دریافت به موقع خسارت، تبلیغی منفی برای شرکت‌های بیمه‌ای

۱۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۴۸
کد خبر: 486041
ناکامی برخی از مشتریان در دریافت به موقع خسارت، تبلیغی منفی برای شرکت‌های بیمه‌ای

تاخیر در پرداخت به موقع خسارت از سوی شرکت‌های بیمه‌ای، گلایه برخی ازخریداران محصولات بیمه‌ای!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین، این دسته از بیمه گذاران احساس می کنند که شرکت های بیمه ای در زمان فروش بیمه نامه با اشتیاق فراوان  با آنها سخن گفته اند اما در زمان جبران خسارت احتمالی، پشتیبانی لازم از آنها وجود ندارد.

رییس کل بیمه مرکزی هم تاخیر در پرداخت خسارات ها را زیانبار توصیف و تاکید کرده که اعتماد عمومی به صنعت بیمه در گروی پرداخت‌های به موقع و سریع خسارات ارزیابی شده است.

غلامرضا سلیمانی، معتقد است که وفای به عهد در صنعت بیمه حرف اول را می‌زند و شرکت های بیمه ای باید با ایفای تمامی تعهدات خود در کوتاه‌ترین زمان ممکن در مسیر خوش نامی  قدم بردارند.

تاخیردرپرداخت خسارت بیمه گذاران نه تنها برای شرکت بیمه گر که برای تمام مجموعه صنعت بیمه پیامدهای خوبی به‌دنبال ندارد.

اما علت تاخیر برخی از شرکت های بیمه ای در عمل به تعهدات خود چیست؟

به نظر می رسد بعضی از شرکت های بیمه ای با به تاخیر انداختن زمان پرداخت خسارت بیمه گذاران سعی دارند تا فرصت بیشتری برای سرمایه گذاری خود فراهم کنند.

برخی دیگر نیز به دلیل مشکل نقدینگی و یا اشکالی که در فرآیندهای پرداخت دارند خسارت ها را با تاخیر پرداخت می کنند.

به گفته تحلیلگران صنعت بیمه،یکی ازدلایلی که سبب می شود شرکت‌های بیمه‌ای نتوانند تعهدات خود را در پرداخت خسارت به موقع ایفا کنند، عدم انجام مدیریت ریسک مناسب در ابتدای فروش محصول است.

این احتمال وجود دارد که شرکت های بیمه برای اینکه بتوانند جوابگوی ایفای تعهدات خود در کوتاه مدت باشند، به فروش بیمه‌های اختیاری با نرخ‌های غیرفنی دست بزنندتا شاید بتوانند نقدینگی مورد نیاز را کسب کنند.

حال آنکه  این رفتار، به مرور زمان باعث کسر نقدینگی  ودر بلند مدت  هم موجب تضعیف شرکت‌ بیمه می شود.

یک کارشناس صنعت بیمه گفت: بیمه مرکزی برای شرکت‌های بیمه‌ای توان مالی تعیین می‌کند و اگر سطح تعهدات شرکت بیمه ای بیشتر از سرمایه آن باشد، مشخص می شود.

حبیب محمدی، بیان کرد که شرکت های بیمه ای باوجودکمبود نقدینگی و شرایط بازار، خود را از گرفتن حق بیمه معذور نکرده و سعی می کنند حق بیمه ها را دریافت تا بواسطه آن خسارت ها را هم پرداخت کنند.

وی، گفت: نهاد ناظر نمی تواند در جزئیات قراردادهای بیمه ای وارد شود زیرا بازار از  انحصاری بودن نرخ و تعرفه خارج و آزاد شده است.!

حبیب محمدی، بابیان اینکه " بعضی از شرکت های بیمه ای در پرداخت خسارت به مشکل بر می خورند و بیمه گذار هم در نهایت می تواند شکایت کند"،گفت که روند شکایت و دریافت خسارت برای بیمه گذاران، گاه به‌قدری  طولانی می شود که آن‌ها نمی توند نفعی ببرند و به همین علت به دادگاه متوسل می شوند.

ناگفته نماند که پرداخت به موقع خسارت‌ ارزیابی شده ‌ به بیمه گذاران، یکی از وظایف شرکت‌های بیمه ای ‌ است.

درواقع شرکت بیمه گر موظف است در مدت زمان  15 روز پس از قبول خسارت، آنرا پرداخت کند و صلاحیت نظارت و هدایت بر این شرکت‌ها هم با بیمه مرکزى است.

شورایعالی بیمه هم در آیین نامه 71، با رویکردی حمایتی از بیمه گذاران، مدت زمان 20 روزه‌ای را  برای رسیدگی به شکایات بیمه گذاران و زیان دیدگان برای شرکت های بیمه ای در نظر گرفته است.

 بنابراین اگر به هر دلیلی در مدت زمان 20 روزه به شکایت بیمه گذار رسیدگی نشود، بیمه گذار می تواند موارد و مستندات را به بیمه مرکزی فرستاده و تقاضای رسیدگی کند.

ابوالفضل دهقان زاده، رئیس اداره رسیدگی به شکایات بیمه مرکزی، درزمینه مدت زمان پاسخگویی به شکایت بیمه گذاران، گفته که از مجموع 28 شرکت بیمه، 8 شرکت درسطح نامطلوب قراردارند.

پر واضح است که در شرایط اقتصادی کنونی،هنگامی که پرداخت  خسارت ارزیابی شده بیمه گذارو رسیدگی به شکایت آنها مشمول گذر زمان می شود، خسارت بیمه ،جبران آسیب های وارده به بیمه گذار را نخواهد کرد.

شاید نیازاست که نهادناظر صنعت بیمه برای تقویت اعتماد خریداران محصولات بیمه ای و حمایت  ازبیمه گذاران در این شرایط، برقراردادهای بیمه ای و نحوه پرداخت خسارت بیمه گذاران، با بعضی از شرکت های بیمه ای جدی تر وارد عمل شود.!