۰ نفر

سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت تشریح کرد:

علت تاخیر در انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث

۳۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۶:۲۳
کد خبر: 468673
علت تاخیر در انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث

انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث با وجود گذشت چند ماه از آزادسازی این سهام، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سهام عدالت که پس از سال‌ها تلاش، در اردیبهشت ماه سال جاری با دستور رهبر معظم انقلاب آزادسازی شد، راه‌های مختلفی را برای انتخاب روش مدیریت این سهام در اختیار مشمولان این سهام قرار داد.

از روز دهم خردادماه سال جاری، سهام ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مشمولان سهام عدالت آزادسازی شد و برگ دیگری در تاریخ اقتصاد و بازار سرمایه ایران رقم خورد.

از همان ابتدا و در کنار تصمیم‌گیری مشمولان سهام عدالت برای روش مدیریت سهام خود، مسوولان تصمیماتی را برای سهام عدالت متوفیان اتخاذ و اعلام کردند وراث سهام عدالت باید منتظر باشند تا در زمان مناسب‌تری برای انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث اقدام شود.

در اردیبهشت ماه معاون سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده بود که تا یک ‌ماه آینده فرآیند تعیین تکلیف سهامداران در سامانه سهام‌عدالت انجام می‌شود و بعد از ارسال اسامی سهامداران عدالت به شرکت سپرده‌گذاری، وراث می‌توانند باگواهی فوت و وکالت، کارهای قانونی انتقال سهام را انجام دهند اما در وضعیت فعلی که مرحله انتخاب روش مدیریت سهام عدالت توسط سهامداران است، نیازی نیست وراث سهامداران عدالت اقدامی انجام دهند.

پیگیری‌ها نشان می دهد با وجود گذشت پنج ماه از آزادسازی سهام عدالت همچنان خبری از انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث آنها نیست.

حسین فهیمی، سخنگوی آزادسازی سهام عدالت در این باره گفت: ‌ارائه سهام عدالت متوفیان به وراث در آیین‌نامه سهام عدالت مصوب شده اما در ابتدا باید مشخص شود که واگذاری سهام عدالت به وراث نیازمند کدام یک زیرساخت‌های اجرایی و نرم‌افزاری است

وی ادامه داد: براساس آخرین آمارها، دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از وراث متوفیان سهام عدالت باید منتظر اطلاعیه‌های این شرکت در خصوص انتقال سهام عدالت اموات باشند.

فهیمی اظهار داشت: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در تلاش است تا در گام سوم فرایند آزادسازی سهام عدالت، وضعیت انتقال سهام عدالت متوفیان را از طریق الکترونیکی فراهم کند. در همین رابطه، کارشناسان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در حال انجام آزمایش‌های نهایی  روی میز خدمت یکی از سامانه‌های این شرکت هستند تا همه فرایندهای انتقال سهام عدالت متوفیان غیرحضوری انجام شود.

سخنگوی آزادسازی سهام عدالت اظهار داشت: تا فراهم شدن زیرساخت های لازم برای این اقدام وراث باید اقدامات مربوط به انحصار وراثت را انجام دهند، همچنین در سامانه سجام نیز اقدامات مربوط به احراز هویت باید انجام شود.