۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سودآوری ماهانه بانک تجارت از یکسال فراتر رفت/ عملکرد تأمین سرمایه کاردان از زیرمجموعه‌های «وتجارت»

۱۸ شهریور ۱۳۹۹، ۱۵:۴۸
کد خبر: 465539
سودآوری ماهانه بانک تجارت از یکسال فراتر رفت/ عملکرد تأمین سرمایه کاردان از زیرمجموعه‌های «وتجارت»

علاوه بر تراز سود عملیاتی بانک تجارت که در مردادماه به میزان ۲۲ درصد افزایش یافته است، تامین سرمایه کاردان نیز که یکی از زیرمجموعه‌های بانک تجارت است، در سال ۱۳۹۸ حدود ۷۷ درصد به سود خود افزود.

اقتصاد آنلاینسپهر علی‌یاری؛ بانک تجارت مرداد امسال توانست علاوه بر این که تراز عملیاتی خود را همچنان مثبت نگه دارد مبلغ آن‌را نسبت به ماه قبل ۲۲ درصد ارتقا بخشد.

درآمدی که بانک تجارت از محل تسهیلات اعطایی به دست آورده از تیر ماه ۱۳۹۸ همواره بیشتر از سودی بوده که بابت سپرده‌های سرمایه‌گذاری پرداخت کرده و بدین ترتیب تراز ماهانه این بانک بزرگ بورسی بیش از یک سال است که به ثبات رسیده و از زیان فاصله گرفته است.

لازم به ذکر است معمولاً بخش زیادی از سود تسهیلات در آخرین ماه سال شناسایی می‌شود که به عنوان مثال در دسته‌بندی "فروش اقساطی" یا "سایر تسهیلات" در اسفندماه دو سال گذشته جهش‌های درآمدی مهمی اتفاق افتاده و قبل از انتشار صورت‌های مالی پایان دوره درآمد مشاع بانک تا حد زیادی افزایش یافته است.

عرضه اولیه تأمین سرمایه کاردان

طبق آنچه در گزارش تفسیری پایان سال مالی ۱۳۹۸ آمده بانک تجارت در راستای بخشنامه‌های بانک مرکزی مبنی بر عدم ورود بانک‌ها به بنگاه‌داری، واگذاری سرمایه‌گذاری‌ها را در برنامه خود قرار داده است لذا روند کاهشی در میزان سرمایه‌گذاری سهام در سال ۱۳۹۹ متصور است.

از جمله شرکت‌هایی که زمزمه ورود آن به بورس در قالب عرضه اولیه به گوش می‌رسد شرکت تأمین سرمایه کاردان است. این شرکت در سال ۱۳۹۲ به عنوان هشتمین شرکت تأمین سرمایه مجوز خود را از سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ کرده و در حال حاضر سرمایه آن ۲۰۰ میلیارد تومان است.

پنجاه درصد این شرکت در اختیار گروه بانک تجارت قرار دارد. طبق اطلاعات مالی سال ۱۳۹۸ مجموع دارایی‌های آن ۷۲۷ میلیارد تومان بوده و حقوق صاحبان سهامی در حدود ۵۵۵ میلیارد تومان دارد. درآمدهای سال ۱۳۹۸ این شرکت ۲۶۹ میلیارد تومان بوده که در نهایت به ۲۳۰ میلیارد تومان سود خالص بدل شده است. درآمد ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ رشد ۱۱۳ درصدی را نشان می‌دهد و سود خالص نیز ۷۷ درصد ارتقا یافته است.

تا زمانی که یادداشت‌های صورت مالی تأمین سرمایه کاردان منتشر نشود نمی‌توان برآورد قابل استنادی از قیمت تقریبی آن به دست آورد اما مقایسه نسبت‌های قیمتی گروه، حدود ارزش بازار این شرکت را تعیین خواهد کرد.

شرکت‌های تأمین سرمایه‌ای که سهامشان مدتی است مورد معامله قرار می‌گیرد شامل تأمین سرمایه‌های امید، لوتوس پارسیان، نوین، ملت و امین است. شرکت تأمین سرمایه دماوند نیز در سال ۱۳۹۸ پذیره‌نویسی شده و معاملات آن به تازگی به جریان افتاده هرچند عمر فعالیت این شرکت به ۶ ماه نمی‌رسد.

قیمت روی تابلو معاملات پنج شرکت مورد اشاره نشان می‌دهد میانگین نسبت P/E (قیمت به درآمد) گروه تأمین سرمایه روی عدد ۲۶ قرار دارد و با ساده‌سازی شرایط و مبنا قرار دادن سود سال ۱۳۹۸ تأمین سرمایه کاردان، ارزش بازار تعادلی آن به پنج هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که نیمی از آن به گروه بانک تجارت تعلق دارد.

بهای تمام شده تأمین سرمایه کاردان در حدود ۴۰۰ میلیارد تومان است بنابراین ارزش افزوده این شرکت در حدود دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است و با اطمینان خوبی می‌توان این رقم را حداقل سودی فرض کرد که به صورت بالقوه دراختیار بانک تجارت است زیرا عمر مجوز و مدت فعالیت تأمین سرمایه کاردان کمتر از پنج شرکت مشابه بورسی و ظرفیت رشد سودآوری این شرکت بیشتر از آن‌هاست.

سود ماهانه وتجارت