۰ نفر

در پی آزادسازی سهام عدالت؛

پای مشمولان غیرمستقیم سهام عدالت به بورس باز شد

۱۸ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۵۴
کد خبر: 458284
پای مشمولان غیرمستقیم سهام عدالت به بورس باز شد

نخستین شرکت سرمایه‌گذاری استانی مربوط به استان خراسان جنوبی در بورس اوراق بهادار تهران پذیرش شد تا سهامداران آن، که مردم خراسان جنوبی و انتخاب کنندگان روش غیرمستقیم در سهام عدالت بوده‌اند، به عنوان سهامدار شرکت سرمایه‌گذاری استانی خراسان جنوبی در بورس تهران حضور یافته و سهام آنها از هفته جاری قابل معامله در بازار دوم خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، آزادسازی سهام عدالت در ۹ اردیبهشت ‌ماه با ابلاغ مقام معظم رهبری اجرایی شد و از روز ۱۰ اردیبهشت تا هشتم خرداد ماه به سهامداران فرصت داده شد تا نسبت به انتخاب روش مدیریت مستقیم یا غیرمستقیم اقدام کنند. بر این اساس، ستاد آزادسازی سهام عدالت پس از تشکیل ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، افزایش سرمایه این شرکت ها را در دستور کار خود قرار داده و افرادی که روش غیر مستقیم را برگزیده اند، سهام دار شرکت سرمایه گذاری استانی زمان ثبت نام سهام عدالت، محسوب می‌شوند. این شرکت ها، مطابق قانون تجارت مدیریت می شوند و مدیران آنها در راستای صیانت از  منافع سهامداران می توانند در پروژه های ملی و بین المللی برنامه ریزی و مشارکت کنند.

ترکیب پرتفوی سهام شرکت سرمایه‌گذاری استانی خراسان جنوبی که نخستین شرکت سرمایهگذاری استانی در بورس اوراق بهادار تهران است، مشتمل بر سهام شرکت‌های فلزات اساسی، بانکی، پالایشگاهی، خودروسازی و ... است که ارزش آنها در یکم تیرماه، مبنای سرمایه جدید شرکت بوده و افزایش قیمت سهام شرکت‌های موجود در پرتفوی شرکت تا این تاریخ به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

تخصیص کارت اعتباری به سهام داران

بر اساس هماهنگی‌های انجام شده با بانک ملی ایران، سهامداران همه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باید به این نکته توجه داشته باشند که ارزش دارایی سهام هر شخص مبنای تخصیص کارت اعتباری قرار می‌گیرد که با دریافت اطلاعات مزبور از سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه، کارت اعتباری به پشتوانه دارایی سهام هر شخص تخصیص داده شده و سهام شرکت سرمایه‌گذاری استانی در وثیقه بانک ملی قرار می‌گیرد.

 به عبارت دیگر، هم‌زمان با مالکیت سهام شرکت سرمایه‌گذاری استانی و منتفع شدن از افزایش ارزش آن در بازار سرمایه، امکان دریافت اعتبار در قالب کارت اعتباری از بانک ملی ایران نیز مهیا شده است.