۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

هسته معاملات باز هم مشکل‌ساز شد

۱۳ مرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۰۶
کد خبر: 457219
هسته معاملات باز هم مشکل‌ساز شد

هسته معاملات فعلی، حدود 15 سال پیش توسط سازمان بورس و اوراق بهادار خریداری شد. در چند ماه اخیر، تعداد سرمایه‌گذارانی که به تازگی شروع به سرمایه‌گذاری در بورس کرده‌اند، افزایش قابل توجهی داشته است و هسته معاملات، پاسخگوی شرایط کنونی بازار سرمایه نیست.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ در ماه‌های گذشته، نظرات زیادی درخصوص شرایط هسته معاملات و لزوم به‌روزرسانی این هسته مطرح شده است. این در حالی است که بروز اختلالاتی در هسته معاملات، موجب کاهش شدید ارزش معاملات در بازار امروز شد.

سامانه فعلی دیگر جوابگوی حجم فزاینده تقاضا در بازار سهام نیست. در بسیاری از بورس‌های دنیا، ضریب نفوذ مردم در بورس بیش از ۷۰ درصد است. اما حضور سرمایه‌گذاران، غیرمستقیم و از طریق سبدها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. 

اختلال در سیستم معاملات بورس، موضوع جدیدی نیست و سال‌های زیادی است که این موضوع، بازار سرمایه را با مشکلاتی مواجه کرده است. ورود سهامداران جدید به بازار و افزایش کدهای معاملاتی، قدیمی بودن هسته معاملات، سرمایه‌گذاری مستقیم مردم در بازار سهام و... از جمله دلایل ایجاد اختلال در هسته معاملات فعلی است.

میتوان گفت تا پیش از رونق فعلی بورس نیز، هسته معاملات پاسخگوی نیاز فعالان بازار سرمایه نبود. بدیهی است با جذابیت‌هایی که بازار سرمایه درمقایسه با سایر بازارهای موازی برای بسیاری از افراد دارد و تعداد سهامداران هر روز افزایش می‌یابد، باید انتظار اختلالات بیشتر و به فاصله کمتر هسته معاملات را داشت.

با رشد بازار سرمایه در دو سال اخیر و تداوم ورود سرمایه‌گذاران به بورس، نیاز به هسته معاملاتی قوی و به روز، بیشتر از گذشته احساس می‌شود. حجم معاملات و نقدینگی وارد شده به بازار افزایش زیادی یافته، اما هسته معاملات، انجام معاملات را با مشکلاتی مواجه کرده است. 

حدود یک ماه پیش، روح الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس در رابطه با اختلالات هسته معاملات در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین به پیگیری اقدامات فنی برای رفع مشکلات هسته معاملات اشاره کرد و از احتمال قرارگرفتن سیستم معاملاتی دیگری در کنار سیستم معاملات فعلی برای تفکیک نمادها خبر داد. اما تاکنون خبری مبنی بر انجام اقداماتی برای رفع مشکلات هسته، منتشر نشده است.

در رابطه با مشکلات سیستم معاملاتی، علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس، از دو قسمتی شدن زمان معاملات برای رفع مشکلات در سامانه معاملات خبر داد. به گفته وی، سهام حاضر در بازار بورس تهران به واسطه تراکنش های زیاد و مشکلات سامانه در کوتاه مدت و خیلی موقت در دو تایم زمانی معامله می‌شوند.

در این تغییرات، صنایع در دو زمان مختلف و دوره معاملاتی جداگانه سفارش‌گیری می‌شوند. بخشی از معاملات در زمان زودتر شروع می شود(صنایعی که بیشترین سهام را در دل خود جای داده اند) و چند صنعت هم در تایم دیگری که حدودا تا ساعت ۱۵ طول می کشد، معامله خواهند شد. این اتفاق صرفا برای یک دوره کوتاه مدت است.

سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان یکی از اصلی‌ترین نهادهای مسئول باید نسبت به بهبود یا خرید هسته معاملاتی جدید، اقدام کند. زیرا علاوه بر موضوع افزایش تعداد سرمایه‌گذاران، موضوعاتی مانند آزادسازی سهام عدالت، تداوم تشویق مسئولان به سرمایه‌گذاری در بورس و ETF  های دولتی و... نیز مطرح است و چنین موضوعاتی، فشار زیادی را به هسته معاملات وارد کرده و موانعی را برای افراد و فعالان بازار سهام ایجاد می‌کند.