۰ نفر

اقتصادآنلاین از مجمع عمومی بانک صادرات گزارش می‌دهد

«وبصادر» در صدد استفاده از فضای مثبت بازار سهام

۱ مرداد ۱۳۹۹، ۹:۴۹
کد خبر: 454438
«وبصادر» در صدد استفاده از فضای مثبت بازار سهام

مجمع سالانه صاحبان سهام بانک صادرات ایران صبح امروز با حضور اکثریت سهامداران به صورت آنلاین برگزار شد. به این ترتیب پرونده سال مالی منتهی به 29اسفند98 بانک با تصویب صورت‌های مالی بسته شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، مجمع عمومی عادی سالانه بانک صادرات امروز در حالی برگزار شد که سهامداران این بانک در یک سال گذشته از بازدهی هزار درصدی قیمت سهام بهره‌مند شده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد سهام بانک صادرات ایران در یک سال گذشته از محدوده قیمتی 40 تومان (تعدیل شده) به محدوده بیش از 400 تومان رسیده است.

خروج «وبصادر» از زیان‌دهی چهار ساله

بررسی‌ها نشان می‌دهد بانک صادرات ایران در سال مالی گذشته، پس از 4 سال زیان‌دهی دوباره به محدوده سوددهی رسیده است. این بانک در سال مالی گذشته موفق شد بیش از 250 میلیارد تومان سود محقق کند. این در حالی است که بانک صادرات در سال‌های مالی 94، 95، 96 و 97 به ترتیب هزار و 800، هزار و 600، سه هزار و 600 و دو هزار و 800 میلیارد تومان زیان محقق کرده بود. به نظر می‌رسد چرخش بانک صادرات به سمت سوددهی، احتمالا در سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد.

رشد سپرده‌ها و مانده تسهیلات

 بر این اساس، مجموع کل سپرده‌های بانک صادرات ایران در پایان سال 98 با بیش از 36 درصد افزایش، از دو هزار و 320 هزار میلیارد ریال فراتر رفت. همچنین مانده تسهیلات اعطایی بانک در این سال با بیش از 30 درصد رشد، از یک هزار و 553 هزار میلیارد ریال عبور کرد. بهبود نرخ موثر تسهیلات از 15.82 درصد سال 97 به 16.73 درصد در پایان سال مالی 1398 و همچنین کاهش بهای تمام‌شده پول از 17.34 درصد سال 97 به 15.61 درصد در پایان سال مالی 1398 از دیگر دستاوردهای بانک صادرات ایران بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد از طرفی بهای تمام‌شده پول برای بانک صادرات کاهش داشته و از طرف دیگر درآمد تسهیلات بانک رو به افزایش گذاشته است. همین موضوع سبب شده سهام بانک از درآمدهای مشاع (درآمدهای حاصل از تسهیلات‌دهی بر اساس مانده سپرده‌ها) به بیش از پنج هزار و 200 میلیارد تومان برسد که این میزان نسبت به سال مالی قبل بیش از 100درصد رشد نشان می‌دهد.

کاهش منابع گران‌‌قیمت و در مقابل افزایش منابع ارزان‌قیمت، تغییر سیاست‌های اعتباری و مدیریت بهینه مصارف، تغییر رویکرد از منابع محوری به سودآوری، تبدیل شدن به سوپرمارکت خدمات فرابانکی، افزایش درآمدهای غیرمشاع، توسعه بانکداری الکترونیک، طراحی محصولات نوین بانکی مرتبط با مدیریت ثروت، شناسایی و تمرکز بر مشتریان سودآور، چابک‌سازی و حرفه‌ای‌سازی اداره شرکت‌ها، توانمند‌سازی صف و ستاد و ... از جمله اقدامات راهبردی بانک صادرات ایران برای ورود به منطقه سودآوری و تثبیت سود پایدار بوده و این روند در کنار افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانک، مسیر پایداری درآمدهای غیرمشاع و کارمزدی در سال‌های آتی را هموارتر خواهد کرد.

برنامه «وبصادر» برای افزایش سرمایه

اگرچه بانک صادرات به دلیل آنکه زیان انباشته دارد موفق نشد بخشی از سود 14 ریالی محقق شده به ازای هر سهم را بین سهامداران تقسیم کند، اما طبق گزارش‌هایی که در سامانه کدال منتشر شده است، بانک صادرات قصد دارد در سال مالی جاری سرمایه خود را از 17هزار میلیارد تومان به تقریبا 25هزار میلیارد تومان برساند و برای این کار روش افزایش سرمایه از طریق صرف سهام را انتخاب کرده است. در حال حاضر حسابرس قانونی بانک صادرات (سازمان حسابرسی) ثبت این افزایش سرمایه را بلامانع دانسته و حالا مجوز این افزایش سرمایه باید توسط سازمان بورس مورد بررسی قرار گیرد. چنانچه این افزایش سرمایه مورد تصویب قرار بگیرد و سهامداران بانک نیز با آن موافقت کنند، احتمالا فضا برای پوشش زیان انباشته چهار سال و تقریبا هشت هزار میلیارد تومان بانک مساعدتر خواهد شد.

سرمایه بانک صادرات ایران طی سال گذشته تغییری نداشته است و به نظر می‌رسد این بانک اولین بانکی خواهد بود که قصد دارد از فضای مناسب بازار سرمایه برای افزایش سرمایه از محل صرف سهام اقدام کند. علاوه بر آنکه این موضوع می‌تواند جبران زیان انباشته بانک صادرات را تسریع کرده و نسبت کفایت سرمایه بانک را بهبود بخشد، احتمالا سبب توجه بیشتر فعالان بازار سهام به نماد بانک خواهد شد.