۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نامشخص بودن نحوه کمک مالیاتی به شرکت‌ها برای پذیرش در بورس/ آیا مالیات‌ سال‌های قبل بخشوده می‌شود؟

۹ تیر ۱۳۹۹، ۱۰:۴۲
کد خبر: 449356
نامشخص بودن نحوه کمک مالیاتی به شرکت‌ها برای پذیرش در بورس/ آیا مالیات‌ سال‌های قبل بخشوده می‌شود؟

بازار سرمایه در دو سال اخیر، رشد زیادی را تجربه کرده و تعداد افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار را دارند، افزایش یافته است. رهبر انقلاب، با کمک ویژه مالیاتی به شرکت‌هایی که در سال جاری در سازمان بورس و اوراق بهادار پذیرش می‌شوند، موافقت کرد.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ علاوه بر افزایش  موضوع سرمایه‌گذاری مردم در بازار سرمایه، بسیاری از شرکت‌های بزرگ نیز، تمایل به ورود به بورس را دارند. اما به دلیل برخی از موضوعات مانند عدم بررسی حساب‌‌های آنان در سال‌های گذشته یا انجام رویه‌های خلاف و... از ورود به بازار سرمایه منصرف می‌شوند. زیرا رخ دادن این امر، زمینه حسابرسی پرونده‌های مالیاتی و اقدامات گذشته این شرکت‌ها را برای نهادهای قانونی فراهم می‌کند.

حسن قالیباف اصل، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در اولین نشست خبری خود، به بحث تسهیل فرایند پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: این موضوع در شورای سران سه قوه مصوب شده است. با پذیرش شرکت‌ها در سال جاری، سازمان مالیاتی در گذشته آنها جستجو نخواهد کرد. با اجرای این مصوبه، شفافیت بیشتر شده، این شرکت‌ها مالیات خود را به دولت پرداخت کرده و درآمد مالیاتی افزایش می‌یابد.

این موضوع در شورای عالی هماهنگی اقتصادی مطرح شد و در تاریخ سوم خرداد ماه سال جاری، حجت الاسلام روحانی، رییس جمهور در نامه‌ای به فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی، مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی را ابلاغ کرد.

براساس این مصوبه، سازمان مالیاتی نمی‌تواند به پرونده‌های سال‌های گذشته شرکت‌هایی که در بورس پذیرفته می‌شوند، ورود پیدا کند. اما این امر ابهامات زیادی را برای بسیاری از افراد ایجاد کرده است.

از یک سو بسیاری از کارشناسان، فراهم کردن بسترهای لازم را برای ورود شرکت‌ها به بورس، مانند چشم‌پوشی از پرونده‌های مالیاتی سال‌های گذشته آنها را، فرصت مناسبی برای عمق بخشیدن به بازار سرمایه و توسعه آن می‌دانند. باتوجه به رشد و توسعه بازار سرمایه در دو سال اخیر و تداوم این رشد، پذیرش شرکت‌های بیشتر در بورس به این امر کمک خواهد کرد.

این دسته از کارشناسان، مصوبه کمک مالیاتی به شرکت‌های تازه‌ بورسی را موجب شفاف شدن اقتصاد و افزایش درآمدهای مالیاتی دولت می‌دانند. زیرا با ورود و پذیرش شرکت‌ها در بورس، موظف به پرداخت مالیات هستند.

از سوی دیگر برخی این مسئله را طرح می‌کنند که اگر موضوع بررسی جرائم مالیاتی گذشته شرکت‌هایی که قصد ورود به بورس را دارند، توسط سازمان امور مالیاتی کشور نادیده گرفته شود، بی‌عدالتی در حق شرکت‌هایی خواهد بود که در تمام سال‌های گذشته، عملکرد شفاف و درستی داشته‌ا و براساس قانون عمل می‌کرد‌ه‌اند.

در حال حاضر از جزییات مصوبه اشاره شده و نحوه اجرا شدن آن، اطلاع دقیقی وجود ندارد. زیرا بسیاری از افرا، دو احتمال نادیده گرفتن تمام تخلفات مالیاتی سال‌های گذشته شرکت‌ها و بررسی حساب‌های مالیاتی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس را در مجامعی که برگزار می‌شود، درخصوص نحوه اجرا شدن مصوبه مورد نظر مطرح می‌کنند.