۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

جزییات عرضه اولیه زر ماکارون در بورس

۶ خرداد ۱۳۹۹، ۲۰:۲۳
کد خبر: 441953
جزییات عرضه اولیه زر ماکارون در بورس

آگهی عرضه اولیه «شرکت زر ماکارون» منتشر شد که مطابق آن ۱۲درصد از سهام این شرکت در بازار بورس تهران عرضه خواهد شد. در عرضه اولیه شرکت صنعتی زر ماکارون با نماد «غزر» به هر کد معاملاتی حداکثر ۱۵۰سهم در دامنه قیمتی ۴۳هزار ریال تا ۴۵هزار و ۵۰۰ریال تعلق می‌گیرد.

اقتصادآنلاینسارا محسنی؛ بنابر گزارش ارائه‌شده از سوی مدیران شرکت زر ماکارون، در تاریخ 6 اردیبهشت سال جاری، با پذیرش این شرکت در بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران موافقت‌ شد و در تاریخ 24 اردیبهشت، در فهرست نرخ‌های بورس قرارگرفت.

این شرکت براساس ظرفیت تولید و فروش، پیش‌بینی صورت سود و زیان و ترازنامه شرکت در سال‌های آتی، اقدام به ارزش‌گذاری به وسیله‌ی سه روش اف‌سی‌اف‌ایی (FCFE)، دی‌دی‌ام (DDM) و پی به ایی (P/E) کرده‌است. پی به ایی 31 که در گزارشات اعلام شده‌است، پایین‌ترین حد براساس تحلیل از سودآوری شرکت‌ها‌ی صنایع غذایی به جز شرکت‌های تولیدکننده قند و شکر است.

ضریب پی به ایی (P/E) 31 برای میزان سودآوری سال 99 و 98 قرار داده شده ‌است که منتج به 15هزار میلیارد تومان می‌شود. 33 درصد از این ضریب را به‌عنوان ارزش قیمت سهام براساس پی به ایی (P/E) پذیرفته‌ایم. شرکت‌های متعددی در بازار عرضه شده‌اند که ضریب بالاتری را درنظر گرفته‌اند.

اختصاص عددی پایین‌تر از 33، از دیدگاه صاحبان سهم و دیدگاه بازار باتوجه به روش‌هایی که برای تعیین ارزش شرکت‌ها استفاده می‌کنند، قابل قبول نبوده و ناگزیر، 33 درصد از میزان کل به روش پی به ایی اختصاص داده‌شد. پی به ایی(P/E) 31 در ارزش‌گذاری نهایی وجود ندارد و پی به ایی(P/E) که در عرضه اولیه نصیب سهام‌داران خواهدشد، 14/9 خواهدبود. لازم به ذکر است، با فرض کشف قیمت در سقف اعلام‌شده در آگهی عرضه، پی به ایی (P/E) گذشته‌نگر (TTM) به حدود 31 واحد می‌رسد. 

تفاوت قیمت‌های موجود در گزارش‌های فروش با قیمت ارزش‌گذاری شده، به‌دلیل سیاست‌هایی است که در اعطای تخفیف به مشتریان وجود دارد و حاشیه سودی برای توزیع‌کنندگان و فروشگا‌ه‌های زنجیره‌ای، اختصاص داده شده‌است. پس از ماه رمضان، این قیمت‌ها اصلاح‌شده و مطابق با مستنداتی که وجوددارد، مبلغ هشت هزار تومان موجود افزایش می‌یابد و مفروضات براساس این رقم که در گزارش ارزش‌گذاری بورس منتشر شده‌است، درنظر گرفته می‌شود.

حاشیه سود ناخالص، علی‌رغم اینکه در سال گذشته 42 درصد بوده، به 37 درصد کاهش یافته‌است تا سود شرکت محتاطانه درنظر گرفته‌شود و اگر مشکلاتی در فرآیند فروش و تامین مواداولیه وجودداشت، سرمایه‌گذاران دچار ضرر نشوند.

بحث دیگر، درخصوص مجوز افزایش نرخ از سوی اتحادیه است. این امر ضرورتی ندارد و شرکت به‌وسیله هماهنگی‌ با صنف، می‌تواند افزایش نرخ را اعمال کند. این افزایش نرخ پس از پایان ماه رمضان در سیستم‌های مالی شرکت رخ داده‌است.

دوره وصول مطالبات بر پیش‌بینی سود سال 99 اثر گذاشته‌است. نقدینگی مناسب و تقاضای زیادی که برای محصولات وجوددارد، از تاثیراتی که گرانی نرخ ارز و آرد بر افزایش قیمت‌ها خواهدگذاشت، جلوگیری می‌کند.  دوره وصول مطالبات شرکت نیز به تبع این امر، از 110 روز به 30 روز کاهش یافته‌است. اما در روش اف‌سی‌اف‌ایی (FCFE)، 110 روز مبنا قرار گرفته‌است.

سیاست تقسیم سود شرکت، حداکثری لحاظ شده‌است. با محاسبات مدیریت مالی شرکت زر ماکارون، سیاست تقسیم سود شرکت در سال جاری و سال‌های بعد حدود 90درصد است. در غیر این صورت، اگر قصد افزایش سرمایه مطرح‌شود، با اجازه از مجمع عادی سالیانه و مجمع فوق‌العاده، سیاست‌های تقسیم سود را به میزان کمتری کاهش‌ خواهندداد تا از محل سود انباشته استفاده شود. سهام‌داران عمده، اگر قصد افزایش سرمایه جهت گسترش فعالیت‌ها مطرح‌نشود، وعده سود 90درصد را خواهندداد.

شرکت زرماکارون تعهد داده‌است که سهام‌دارن عمده، هرگونه بدهی احتمالی، اعم از مالیاتی یا عدم وصول مطالبات را می‌پذیرند و ضرر و زیان برعهده آنها خواهدبود. سهام‌دارن عمده شرکت به کلیه سهام‌دارانی که پس از عرضه‌اولیه به‌عنوان شریک محسوب می‌شوند، وعده حفظ نرخ‌ها را تا 6 ماه آینده خواهندداد تا نگرانی سرمایه‌گذاران از جهت کاهش ارزش سهام خود در بازار سرمایه، کاهش‌یابد.

گندم در سال 98، از شمول یارانه‌ای بودن خارج‌شد و صنایع کشور به جز نان، گندم را از بخش بازرگانی دولتی تهیه می‌کنند. به طبع دغدغه واردات گندم وجودندارد. زیرا نرخ ارز برای ما حاصل نخواهدشد و گندم به میزان کافی در کشور تامین می‌شود.

درحال حاضر، حساب‌های مالیاتی و صورت‌های مالی سال گذشته حسابرسی شده‌است. در بخش رفع تعهد صادراتی نیز، تمام تعهدات ]ارزی[ انجام شده‌است.

با تشخیص سازمان بورس، عرضه سهام به‌ صورت پیوسته وجود دارد و حجم و میزان عرضه توسط این سازمان اطلاع‌رسانی می‌شود.