۰ نفر

تنفس نفت و رشد طلا

۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۴۸
کد خبر: 433753
تنفس نفت و رشد طلا

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ شاخص سهام روز چهارشنبه، برای دوازدهمین جلسه متوالی، به مسیر صعودی خود ادامه داد و با صعود ۲/ ۲ درصدی، در ارتفاع بی‌سابقه ۷۴۱ هزار واحدی قرار گرفت. در این روز، بیش از ۷۲۰۰ میلیارد تومان سهم بین فعالان بورس دست به دست شد که بیش از ۱۰ درصد از آن حاصل ورود پول‌های تازه از سوی سرمایه‌گذاران خرد بود. ارزش ورود سرمایه‌های خرد به بورس از ابتدای سال به ۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده و با وجود عرضه‌های قابل‌توجه، همچنان سهام با مازاد شدید تقاضا روبه‌رو است. در پایان معاملات دیروز ارزش صف‌های خرید در بورس و فرابورس به بیش از ۴۵۰۰ میلیارد تومان رسید و مهر تایید دیگری بر تداوم رشد تقاضای جدید زد. استقبال روزافزون مردم، بازار سرمایه را دستخوش تحولی بی‌سابقه کرده و متعاقبا امکان تحلیل بنیادی سهام و پیش‌بینی روند آتی قیمت‌ها را به خود گره زده است.

11-01

 

بازار طلای جهانی

صعود اونس به کانال 1700

اونس طلا که معاملات چهارشنبه را کم‌نوسان شروع کرده بود، ساعت 16 دیروز به سطح 1701 دلار صعود کرد. فلز زرد سه‌شنبه در اثر سقوط نفت و صعود شاخص دلار به اوج سه ساله تا 1665 دلار(کف دو هفته) هم رفت. علاوه بر این، خوش‌بینی در منطقه یورو به‌دلیل نتایج مثبت و غیرمنتظره بررسی‌های ZEW از اقتصاد آلمان در افق 6ماهه هم منجر به کاهش مضاعف قیمت طلا شد. اما تصویب بسته پولی 484 میلیارد دلاری سنای آمریکا در روز گذشته عامل حمایت از طلا شد. به‌نظر تحلیلگران، ممکن است طلا در طولانی‌مدت تحت فشار قرار بگیرد؛ چراکه بخشی از تقاضای طلا نوعی سپر دفاعی در برابر تورم است، درحالی‌که سقوط بهای نفت می‌تواند تورم را در اقتصادهای صنعتی کاهش دهد و این بخش از تقاضای طلا را بی‌اثر کند. البته بسته‌های پولی بانک‌های مرکزی حامی طلاست.

11-02

بازار اوراق مسکن

صعود ملایم «تسه»ها

دیروز بازار اوراق وام مسکن هم با برتری تقاضا به کار خود پایان داد. امتیازهای وام دی 97(تسه9710) روز گذشته 2/ 1 درصد رشد کرد و به قیمت 46 هزار و 570 تومانی رسید. قیمت این مرحله از «تسه»ها هفته قبل ضمن عقبگرد حدود 12 درصدی از ابتدال سال، تا کانال 44 هزار تومان هم عقب رفته بود. اما از ابتدای این هفته شاهد آرامش نسبی و برگشت قیمت «تسه»ها از کف بودیم. در مجموع، میانگین قیمت «تسه»ها طی روز گذشته 35/ 0 درصد افزایش یافت و در میانه کانال 46 هزار تومان قرار گرفت. البته متوسط آخرین قیمت معاملات دیروز تا سطح 47 هزار تومان هم بالا رفت. دیروز حد بالای قیمت «تسه»ها 47 هزار و حد پایین 43 هزار تومان بود. «تسه»ها طی این هفته هم بر خلاف سهام و در کاهش سرعت گردش اطلاعات مسکن معاملات کم‌نوسان‌تری را تجربه کردند.

11-03

بازار نفت

نگاه نفت به آمار مخازن

نفت‌خام آمریکا پس از سقوط روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، معاملات دیروز را صعودی آغاز کرد و تا 2/ 14 دلار هم رفت. اما تداوم نگرانی‌ها از کمبود تقاضا و مازاد عرضه باز هم شاخص‌های نفتی را منفی کرد. به این ترتیب، WTI ساعت 16 دیروز ضمن افت 7/ 2 درصدی به 11 دلار تنزل کرد؛ شاخص نفتی برنت هم به کمترین سطح از سال 1999 رسید. برخی تحلیلگران معتقدند که باید منتظر شگفتی‌های بیشتری در بازار عمیقا شکننده نفت بود. در شرایطی که اهالی بازار نگران نبود ظرفیت کافی برای ذخیره‌سازی نفت هستند، سه‌شنبه موسسه نفت آمریکا اعلام کرد که 2/ 13 میلیون بشکه دیگر به موجودی مخازن این کشور اضافه شده است. آمار رسمی تغییرات هفتگی مخازن نفت آمریکا عصر چهارشنبه منتشر می‌شود. تحلیلگران انتظار دارند که موجودی‌ها در سیزدهمین هفته صعود متوالی 1/ 15 میلیون بشکه افزایش یابد.

11-04