۰ نفر

یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

عمق بخشی به بازار با عرضه‌های دولتی

۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۸:۳۷
کد خبر: 433672
عمق بخشی به بازار با عرضه‌های دولتی

یک کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: عرضه های بزرگ دولتی، تامین مالی قابل توجهی در پی دارد که بهتر است در زیر ساخت های شرکت ها به منظور توسعه آنها استفاده شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از سنا؛ قنبر عباسی با اشاره به عرضه سهام دولتی در بورس گفت: عرضه سهام دولتی باعث استحکام و عمیق تر شدن بازار سرمایه می شود و قطعا سهم های بزرگ در روند معاملات و همچنین نوسان شاخص تاثیرگذار هستند.

وی افزود: تزریق مالی که در برابر عرضه های دولتی صورت می گیرد، باید در زیرساخت‌های آن شرکت ها استفاده شود تا موجب توسعه آنها شود؛ به ویژه شرکت های دولتی که  وضعیت مالی مناسبی ندارند، با حضور در بورس می توانند تامین مالی خوبی داشته باشند.

عباسی بیان کرد: طی چند ماه اخیر میزان قابل توجهی پول به بازار سرمایه تزریق شده و سهامداران جدیدی به این بازار ورود پیدا کرده اند اما اگر مدیریت صحیحی برای معاملات و نقدینگی اعمال نشود، قطعا باعث خروج تدریجی پول از بازار می شود و بورس روند معکوس در پیش می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا  قبلا عرضه های دولتی چندان در بازار اتفاق نمی افتاد، اظهار کرد: ساختار سیستم دولتی بسیار پیچیده و کند بوده و تصمیم‌گیری در واگذاری یا قیمت گذاری زمان بر است ؛ از طرفی طی چند سال اخیر چنین حجم نقدینگی در بورس وجود نداشته است و هیچ کسی فکر نمی‌کرد که در یک روز ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تامین مالی صورت بگیرد، بنابراین این عرضه نشان داد که دولت تا کنون فرصت های زیادی را از دست داده است.

عباسی ادامه داد: جذب پول در بازار مهم است و شرکت های دولتی باید بدانند که فقط بحث جذب پول نیست، بلکه خصوصی سازی باید به درستی انجام بگیرد و مدیریت به سمت بنگاه های خصوصی برود؛ در غیر این صورت در دراز  مدت باعث رکود بازار سرمایه می شود.

وی درباره چگونگی حضور سهامداران نوپا به بورس هم اظهار کرد: این بازار برای بسیاری از افراد هنوز ناشناخته است و سهامداران نوپا بهتر است از طریق صندوق های سرمایه گذاری، شرکت های سبدگردان و مشاورین سرمایه گذاری به وارد بورس شوند.