۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

صعود ادامه‌دار نماگر بورس/ «کرونا» بازارهای جهانی را فلج کرد، زورش به بورس ایران نرسید

۵ بهمن ۱۳۹۸، ۱۴:۴۰
کد خبر: 412277
صعود ادامه‌دار نماگر بورس/ «کرونا» بازارهای جهانی را فلج کرد، زورش به بورس ایران نرسید

بورس ایران همچنان به مسیر صعودی خودش در سایه ورود نقدینگی سنگین ادامه می‌دهد.

اقتصادآنلاین – مهدی فاضل؛ بورس تهران در پنج دقیقه ابتدایی پس از آغاز به کار معاملاتش، بیش از 4هزار واحد رشد کرد. این روند صعودی با شیب کمتر تا ساعت 9:30 ادامه داشت و شاخص کل به مرز 417هزار واحد رسید. از این زمان تا پایان بازار شاخص کل در محدوده کوچکی نوسانات اندکی داشت و در نهایت در مقدار 417هزار و 1 واحدی بسته شد تا نسبت به روز گذشته 5هزار و 790 واحد افزایش داشته باشد. شاخص هم‌وزن نیز با 3هزار و 691 واحد افزایش به مقدار 135هزار و 541 واحدی رسید تا همچنان عملکرد بهتری از شاخص کل داشته باشد. گفتنی است بازدهی شاخص هم‌وزن در روز جاری 2.80 درصد و بازدهی شاخص کل 1.41 درصد بود. همچنین شاخص فرابورس با 63 واحد افزایش به مقدار 5هزار و 351 واحدی رسید.

نمادهای تأثیرگذار

شرکت مخابرات ایران با نماد «اخابر» که با صف خرید به معاملات امروز خود پایان داد، با 430 واحد تأثیر مثبت، بیشترین تأثیرگذاری روی شاخص کل را در میان نمادهای بورسی داشت. همچنین نماد های «رمپنا»، «وامید»، «فملی»، «حکشتی»، «ومعادن» و «خودرو» پس از «اخابر» تآثیرگذارترین نمادهای بورسی بازار امروز بودند.

قرمزشدن بازارهای جهانی هم حریف پول پرقدرت نشد

شایع‌شدن ویروس کرونا در کشور چین که مهد صنعت و دومین اقتصاد بزرگ دنیاست، تمام بازارهای مالی را تحت تأثیر قرار داده است. قیمت نفت برنت به خاطر این بیماری روز گذشته حتی به زیر 60 دلار هم رسید. کامودیتی‌ها نیز در محدوده منفی معامله می‌شوند. بورس شانگهای نیز در آخرین روز کاری خود در سال چینی، بیش از 2.75 درصد ریزش داشت. با آغاز سال نوی چینی و تعطیلی چندروزه بورس‌های این کشور، در روزهای آینده انتظار نوسان زیادی روی قیمت کامودیتی‌ها نخواهیم داشت.

ولی نکته قابل توجه، نادیده‌گرفتن روندهای جهانی از سمت معامله‌گران در بورس ایران است. این روزها همه معامله‌گران، تحلیلگران و فعالان اقتصادی صرفاً نظاره‌گر ورود نقدینگی فزاینده به بازار سهام هستند که همه تحلیل‌ها، روندها و اتفاقات اقتصادی و سیاسی را بی‌اعتبار کرده است. ارزش معاملات خرد بورس امروز نیز بیش از 4هزار و 100 میلیارد تومان بود که نشان‌گر عطش سیری‌ناپذیر افراد به معامله‌کردن در این روزهاست.

در این روزها اقبال بازار نسبت به بازار سرمایه با ورود نقدینگی قابل توجه مشهود است و بسیاری نسبت به ادامه روند صعودی بازار خوش‌بین هستند. اشباع‌بودن تمامی شاخص‌های تکنیکالی بورس، همین‌طور رفتار هیجانی و بدون تحلیل عمده بورس‌بازان و انتظار شناسایی سود از سوی دانه‌درشت‌های بازار در آینده‌ای نزدیک همگی سبب خواهند شد تا عدم قطعیت‌ها در خصوص زمان دقیق پایان این روند صعودی بیش از پیش شوند و زمان مناسب خروج از بازار برای خیلی از معامله‌گران مبهم باشد. توصیه اقتصادآنلاین به سرمایه‌گذاران نگهداری سهام نقدشونده، احتیاط در مورد ورود به سهام حبابی و با حجم معاملات پایین و پرهیز از رفتارهای گله‌ای و جمعی است.