۰ نفر

علی عبدالهی:

معاملات الگوریتمی، دریچه‌ای برای حرکت بورس به سمت اقتصاد هوشمند

۷ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۳۳
کد خبر: 405237
معاملات الگوریتمی، دریچه‌ای برای حرکت بورس به سمت اقتصاد هوشمند

علی عبدالهی بیان کرد:توسعه اقتصاد هوشمند موضوعی است که در دستور کار وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار دارد و یکی از مباحث آن معاملات الگوریتمی بازار سرمایه است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل ازسنا؛ علی عبدالهی، رییس مرکز فناوری اطلاعات وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: اقتصاد هوشمند مبتنی بر فناوری های هوشمند، خود تطبیق و یادگیرنده است که منجر به اتخاذ تصمیمات بهینه و تخصیص بهینه منابع می شود. هدف اصلی اقتصاد هوشمند هم افزایش رفاه، ثروت آفرینی و خلق مدل های کسب و کاری جدید و غایت نهایی آن توسعه مستمر است.

وی ادامه داد: اما برای دستیابی به مدل اقتصاد هوشمند باید در همه حوزه ها ورود کرد و یکی از بخش های مهم این مدل، طراحی ساز و کار بازار سرمایه هوشمند است.

علی عبدالهی با طرح این پرسش که تفاوت بازار سرمایه هوشمند با بازار سرمایه دیجیتال چیست؟ عنوان کرد: حد فاصل بازار سرمایه دیجیتال و هوشمند همین معاملات الگوریتمی است. یعنی جایی که الگوریتم ها و ماشین ها شروع به داد و ستد می کنند.

عبدالهی با بیان اینکه معاملات الگوریتمی خود در سطوح مختلف قابل شناسایی است، افزود: در سطح یک معاملات الگوریتمی یک هدف تعیین می شود و بر اساس الگوریتم های طراحی شده داد و ستد در حالت بهینه انجام می شود.  اگر بخواهم جمع بندی کنم، یکی از مصادیق بارز اقتصاد هوشمند می تواند، معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه باشد و روندهای دنیا این موضوع را نشان می دهد.

وی ادامه داد: در ماه قبل میلادی حجم معاملات و سرمایه گذاری هایی که توسط ماشین ها در بورس آمریکا انجام شد، از میزان معاملاتی که توسط انسان انجام شد پیشی گرفت و میلیاردها دلار توسط ماشین ها، هوش مصنوعی و الگوریتم ها جا به جا شد. این نشان می دهد، که اتفاقات بزرگی در دنیا می افتد و ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم و باید به سمت آن برویم.

علی عبدالهی افزود: مدلی که امروز در بازار سرمایه ما آغاز شده سطح یک این معاملات است. اما ما باید به سطح هوشمندی نوع ۲ برسیم.  نوع ۲ چیست؟ اینکه الگوریتم ها با استفاده از مکانیزم های یادگیری (learning) و مخصوصا یادگیری عمقی (deep learning) به سطحی از هوشمندی برسند که اساسا خودشان بتوانند، هدف ها را حتی تعدیل و بهینه کنند و آن معاملات را انجام دهند و کاربر را به  هدف غایی نزدیک کنند.