۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد ۶۳درصدی سهام فرابورس ایران در ۹روز کاری/ نسبت قیمت به درآمد «فرابورس» به ۲۶مرتبه رسید

۲ آذر ۱۳۹۸، ۱۴:۵۷
کد خبر: 396684
رشد ۶۳درصدی سهام فرابورس ایران در ۹روز کاری/ نسبت قیمت به درآمد «فرابورس» به ۲۶مرتبه رسید

​سهام فرابورس ایران تنها در ۹روز کاری اخیر بیش از ۶۰درصد رشده کرده است.

اقتصادآنلاین - مهدی فاضل؛ شرکت فرابورس ایران با نماد فرابورس در یک ماه اخیر رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. به طوری که قیمت هر سهم آن از تاریخ 6 آبان از قیمت 10286 ریال تا پایان معاملات امروز با قیمت پایانی 17932 ریال بسته شد و در کمتر از یک ماه بیش از 74درصد رشد داشته است.

یکی از علل رشد چشمگیر قیمت این سهم در این مدت، شاید درج این شرکت در فهرست نمادهای بازار اول فرابورس باشد. این شرکت در تاریخ 12 مرداد امسال برای آخرین بار در فهرست نمادهای بازار پایه معامله و از 20 مرداد به بازار اصلی منتقل شد. گفتنی است ثبت افزایش سرمایه شرکت از محل سود انباشته و اندوخته در ششم مهرماه نیز می‌تواند یکی دیگر از محرک‌های قیمتی سهم تلقی شود.

میزان درآمد شرکت از محل دریافت کارمزد معاملات در شش ماهه نخست سال جاری حدود 46.5 میلیارد تومان بوده که 17.6 میلیارد تومان آن مربوط به فصل بهار و 28.9 میلیارد تومان مربوط به فصل تابستان بوده است. بنابراین درآمد شرکت از این محل در سه ماهه دوم سال حدود 64درصد نسبت به سه ماهه نخست افزایش داشته است. قابل ذکر است درآمد شرکت از محل کارمزد برای کل سال 97 حدود 39.1 میلیارد تومان بوده که حتی از میزان درآمد شش ماهه امسال نیز کمتر است.

پیش‌بینی می‌شود این شرکت تا پایان سال بتواند حدود 80 تومان به ازای هر سهم سود شناسایی کند که با احتساب قیمت فعلی سهم، P/E آینده‌نگر آن در حال حاضر در محدوده 22 مرتبه قرار می‌گیرد.

اگرچه این سهم از منظر بنیادی رشد قابل توجهی را نسبت به سال گذشته داشته است، ولی روند مشکوک صعودی اخیر و همچنین نسبت بالای P/E سهم، احتیاط بیشتر سرمایه‌گذاران را می‌طلبد.