۰ نفر

یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد؛

ورود نقدینگی تازه به بازارسرمایه/ سهم‌های کوچک رشد آسانی داشتند

۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۲:۵۱
کد خبر: 382993
ورود نقدینگی تازه به بازارسرمایه/ سهم‌های کوچک رشد آسانی داشتند

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه تمام نقدینگی بازار به درستی هدایت نشد و بخشی از آن به بازار پایه تعلق گرفت، آن را عاملی برای رشد چندبرابری سهم‌های کوچک دانست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا؛ محمد کفاش پنجه‌شاهی یکی از کارشناسان بازار سرمایه در مورد ورود نقدینگی به بورس و اتفاق‌های اخیر بازار سهام اظهار کرد: با وجود فراز و فرودهای طبیعی بازار، یکی از دلایل واقعی افت بازار در اواخر هفته گذشته، بیشتر آماده شدن برای هفته جدید بوده است و همانطور که می‌بینید دیروز بازار حدود ۹ هزار واحد صعود داشت.

وی اضافه کرد: دلیل این اتفاق نیز، استفاده از موقعیت جدید و نقدینگی تازه‌ای است که وارد بازار سهام شده است؛ تاثیر این اتفاق را می‌توان در تالارهای تهران و دیگر شهرستان‌ها به خصوص شهرستان‌های بزرگ مشاهده کرد.

پنجه‌شاهی با اشاره به اینکه نقدینگی جدید نوید تازه‌ای برای بورس است توضیح داد: نکته مهم در مورد نقدینگی جدید، اینجاست که تمامی این نقدینگی به درستی هدایت نشده است؛ یکی از بخش‌هایی که به اشتباه هدایت شد، ورود نقدینگی به بازار پایه بود که برخی از سهام به شدت و در مدت کوتاهی رشد دو یا چند برابری داشتند.

وی با اشاره به اینکه این روند به موقع کنترل شد، افزود: درواقع با هدایت نقدینگی به سمت بازارپایه و ایجاد آشفتگی در کوتاه مدت این بازار علاوه بر رشد دو برابری سبب آشفتگی در بازار شده بود که با دستورالعمل جدید بازار پایه ایجاد این بی‌نظمی و سواستفاده گرفته شد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بخشی از نقدینگی به درستی هدایت شده است، تشریح کرد: هرچند که بخشی از نقدینگی به سمت سهم‌هایی با ارزش ذاتی بالا رفت، اما بخشی از این نقدینگی همچنان به سمت سهم‌هایی رفته است که به اصطلاح سهم‌های کوچک هستند و به آسانی رشد می‌کنند.

وی اضافه کرد: برخی از این سهم‌های کوچک در کوتاه مدت حتی بیش از دو برابر ارزش خود افزایش قیمت داشتند؛ در نظر داشته باشید که بیشتر این افراد حقیقی‌ها هستند که با توجه به سیگنال‌ها به سمت این سهام هدایت شدند.

او در مورد انحراف نقدینگی و پیامدهای ناشی از آن نیز بیان کرد: بخش ناخوشایند ماجرا که نشان می‌دهد باید این موضوع با احتیاط بررسی شود، آن است که بخش بزرگی از سهام خوب یا به اصطلاح پایه‌ای (فاندامنتال) که ارزش خیلی خوبی داشتند و (دارند) مانند فولاد مبارکه یا صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی و... مورد توجه قرار نگرفته‌اند. نکته مهم اینجاست که سهام ارزشمند و پایه که مربوط به شرکت‌های بزرگ هستند با شایعه و حرف به آسانی افزایش یا کاهش قیمت نمی‌دهند.

پنجه شاهی تصریح کرد: متاسفانه با توجه به همه اتفاق‌هایی که در بازار سهام رخ داده، هنوز دلیل بسیاری از سهامداران برای ورود به بورس رویای یکشبه پولدار شدن است. افرادی که هنوز از کانال‌ها و سایت‌های مختلف سیگنال می‌گیرند و بدون توجه به موقعیت و تحلیل درست وارد بورس می‌شوند.

این فعال بازار سرمایه، با اشاره به اینکه این افراد به سادگی دو اصل مهم در سرمایه‌گذاری را فراموش کرده‌اند یا از ابتدا به آن توجه ندارد، گفت: باید توجه داشت که سرمایه‌گذاری در بورس یک سرمایه‌گذاری بلند مدت یا میان مدت است، همچنین هیچ فعلی در اقتصاد بدون تحلیل و در نظر گرفتن واقعیت‌های موجود امکان پذیر نیست.