۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

صعود شاخص در بورس‌های اروپایی و آسیایی/ افزایش نگرانی‌ها از ادامه جنگ تجاری آمریکا و چین

۱۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۳۵
کد خبر: 378425
صعود شاخص در بورس‌های اروپایی و آسیایی/ افزایش نگرانی‌ها از ادامه جنگ تجاری آمریکا و چین

اکثر بازارهای جهانی سهام در اروپا و آسیا سبز پوش هستند و این در حالی است به عقیده کارشناسان ادامه جنگ تجاری میان دو قطب اقتصادجهان نگران‌کننده‌تر از همیشه است، تا جایی که نمی‌توان انتظارداشت شاهد مذاکره‌ای برای پایان دادن به آن حداقل تا انتخابات 2020 آمریکا به آن باشیم.

اقتصادآنلاین-محمدمیلاد عبداللهی؛ در حالی که روند معاملات در تمامی بازارهای جهانی به طور عمده تحت تاثیر جنگ تجاری میان دو قطب اقتصادی یعنی آمریکا و چین است، بلومبرگ در گزارشی دادوستدهای امروز بازارهای سهام دنیا را، به طور کامل تحت تاثیر اخبار مربوط به حوزه انگلیس قرار داد و گفت: نمایندگان مجلس انگلیس در لایحه ای با خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا مخالفت کردند و این اتفاق در شرایطی صورت گرفت که برخی از اعضای حزب حاکم نیز به مخالفان دولت پیوستند.

همچنین مارک کارنی، رئیس بانک مرکزی انگلیس که به عنوان یکی از مخالفان خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا محسوب می‌شود، امروز مهمان نمایندگان کمیته دارایی پارلمان خواهد بود تا با نمایندگان در خصوص آخرین وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی نظیر تورم و روابط تجاری با اتحادیه اروپا رایزنی کند.

در ادامه با نگاهی به روند معاملات روز چهارشنبه بازارهای آسیایی، شاخص « تاپیکس» بورس توکیو ۰.۳ درصد ریزش کرد اما شاخص « هانگ سنگ» بورس هنگ کنگ با جهش ۱.۳ درصدی و شاخص «شانگهای کامپوزیت» چین با صعود ۰.۳ درصدی به کار خود خاتمه دادند. در سئول کره جنوبی هم شاخص « کسپی» ۰.۲ درصد و در استرالیا شاخص«اس اند پی/ اس اند ایکس ۲۰۰» ۰.۳ درصد رشد کرد.

گفتنی است  در اروپا هم شاخص « استوکس ۵۰» که در بر دارنده نماد ۵۰ شرکت بزرگ قاره سبز است با صعود ۰.۵ درصدی بسته شد.

شایان ذکر است، اتفاقی که می‌تواند نگرانی‌ها از وقوع رکود در اقتصاد آمریکا را تشدید کند، میزان تولیدات کارخانجات آمریکایی است که برای نخستین بار در سه سال اخیر با رشد منفی مواجه شد. از طرفی بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله وزارت خزانه داری آمریکا به ۱.۴۷ درصد افزایش پیدا کرد.

همچنین جان هرمان، مدیر بخش نرخ بهره در موسسه « میتسوبیشی سکیوریتیز» با اعلام اینکه شاهد کاهش حجم تولیدات در سراسر جهان هستیم اعلام کرد: انتظار نداریم تا انتخابات 2020 ریاست جمهوری ایالات متحده، شاهد مذاکره‌ای جهت  پایان دادن به جنگ تجاری میان آمریکا و چین به عنوان دو محور مهم اقتصادجهان باشیم و نگرانی‌ها از این افزایش یافته است.