۰ نفر

درگفتگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

شفافیت بیشتر در بازار پایه با اجرای قانون جدید/ اصلاح قوانین، فرصتی برای بهتر شدن شرکت‌های بازار پایه

۹ شهریور ۱۳۹۸، ۱۵:۵۴
کد خبر: 377461
شفافیت بیشتر در بازار پایه با اجرای قانون جدید/ اصلاح قوانین، فرصتی برای بهتر شدن شرکت‌های بازار پایه

یکی از کارشناس بازار سرمایه، تغییرات قوانین بازار پایه را مثبت برشمرد و آن را نیاز بسیاری از شرکت‌ها در جهت بهتر شدن وشفافیت بالاتر دانست.

اقتصادآنلاین - محمدمیلاد عبداللهی؛ تغییرات قوانین بازار پایه که پیشتر اعلام شد، زمینه بروز اظهارت متفاوتی را میان کارشناسان بازار سرمایه برانگیخت. همچنین بسیاری از کارشناسان این اقدام  جدید فرابورس را عاملی برای ساماندهی به حراج‌ها در بازار پایه و مدیریت بهتر آن تلقی می‌کنند.

از سوی دیگر بهنام محسنی معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس ایران در تشریح آن گفت:  فقط مقررات بازار پایه دچار تغییرات شده است و این تغییرات از ۲۵ شهریور یعنی تقریبا 15 روز دیگر در بازار ایجاد می‌شود. وی ادامه داد: از روز دوشنبه ۲۵ شهریور ماه سال جاری، سه تابلوی زرد، نارنجی و قرمز در بازار پایه فرابورس ایجاد خواهد شد که هر هفته برای هر یک از این تابلوها ‌یک حراج معاملاتی در روز دوشنبه از ساعت ۱۲ تا ۱۲:۳۰ صورت می‌پذیرد.

به علاوه امیرهامونی مدیر عامل شرکت فرابورس ایران نیز امروز در نشست خبری خود در این‌باره صحبت کرد و نسبت به ابهامات موجود در قوانین جدید بازار پایه پاسخگوی اصحاب رسانه بود. 

وی با اشاره به اینکه، در حال حاضر عمده بازار پایه در اختیار حقیقی‌ها بوده و حقوقی‌ها نقش کمرنگی در این بازار دارند گفت: به کمک فعالیت صندوق‌ها در بازار پایه، حرفه‌ای‌ها نیز در این بازار  حضور خواهند یافت و  با هماهنگی سازمان بورس و اوراق بهادار درصدد ارائه مجوز به صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری سهام و مختلط هستیم تا بخشی از پرتفوی خود را تا سقف مشخصی به بازار پایه اختصاص دهند.

مدیر عامل فرابورس ادامه : عده‌ای می‌گویند چرا این قوانین دیر اجرا شد و عده‌ای می‌گویند چرا باید اجرا شود؟ روند تصویب و اجرای این قوانین ۱۸ ماه به طول انجامید. بهمن ماه سال گذشته دستورالعمل جدید ابلاغ شد و ماه جاری قرار است این قوانین اجرا و عملیاتی شوند.

لازم به ذکر است، فعالان بازار پایه از سال ۹۳ از ما می‌خواستند تغییراتی را در قوانین بازار پایه که ۳-۴ سال از تولدش گذشته بود، ایجاد کنیم. در همین راستا، معاملات بازار پایه که ابتدا کاغذی بود وارد عرصه آنلاین شد تا تمام سهامداران از سراسر شهرها و روستاهای کشور امکان برخورداری از معاملات برابر را داشته باشند.

هامونی تصریح کرد: مطابق دستورالعمل بازار پایه ، باید مظنه‌‌ها مخفی شود اما با اصلاحاتی که در راستای تدریجی‌شدن قوانین جدید انجام شد، تمامی سفارش‌های خریدوفروش در حال حاضر نمایش داده می‌شود.

مدیر عامل فرابورس همچنین افزود: اجرایی شدن این قانون سبب افزایش شفافیت و بهبود عملکرد بازار پایه می شود.

وی ادامه داد: از فردا تا روز چهارشنبه توقف تمامی نمادها در بازارپایه فعلی دامنه نوسان در تابلوهای ب و ج این بازار ۳ درصد خواهد بود.

در ادامه امیرعلی امیرباقری یکی از کارشناسان بازار سرمایه در خصوص اصلاح قوانین بازار پایه و انتقادات گوناگون مطرح شده، به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: بسیار دستورالعمل مناسبی بود که متاسفانه دیر اجرا شد.

وی با بیان اینکه باید پیش از ورود بازار پایه به حباب، این قوانین اجرا می‌شد گفت: تمامی سهامی که در انتها موج سوم کشیده قرار می‌گیرد، منتظر بهانه‌ای برای اصلاح هستند. این شرایطی که در حال حاضر ایجاد شد یک دستورالمعل منطقی بود که انتظار می‌رفت زودتر از این‌ها اجرایی شود.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص ادامه روند بازار اشاره کرد: شرکت‌ها بر اساس پارامترهای مختلف، جایگاه‌های متفاوتی دارند. از سویی شرکت‌هایی که خیلی از الزامات را ندارند، به طور عمده در بازار پایه معامله می‌شوند و اصلاح قوانین فرصتی بود که فرابورس برای بهتر شدن و افزایش نقد شوندگی در اختیار این شرکت‌ها قرار داد.

وی افزود: با آنکه انتظار می‌رفت فرابورس پیش از تشکیل حباب‌های سنگین نسبت به این امر اقدام کند اما، یکی از نکات قابل توجه آن است که، ممکن بود در شرایط نوسان بازار ارز، تزریق دستورالعمل جدید به بازار سرمایه احتمال خروج نقدینگی  و ورود آن به سایر بازارها را  افزایش دهد.

امیر باقری ادامه داد: دستورالعمل مذکور یکباره نازل نشده، به گونه‌ای که از چندماه قبل ، اخبار گوناگونی پیرامون آن شنیده می‌شد، به هرجهت لازم بود تا این مهم انجام شود وشاهد نتایج مثبت آن باشیم.