۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بی‌توجهی بازار سهام به ماجراجویی‌های آمریکا/ شاخص بورس تهران موفق به فتح کانال 190 هزار واحدی شد

۲۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۱۷
کد خبر: 345768
بی‌توجهی بازار سهام به ماجراجویی‌های آمریکا/ شاخص بورس تهران موفق به فتح کانال 190 هزار واحدی شد

شاخص بورس تهران امروز طی یک جهش هزار و 832 واحدی 0.97 واحد دیگر بر ارتفاع خود افزود و به سطح 190 هزار و 426 واحدی رسید. «اخابر»، «فولاد» و «همراه» بیشترین تاثیر را بر رشد روزانه نماگر اصلی بازار داشتند.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ فعالیت بورس و فرابورس امروز در حالی آغاز شد که انتظار می‌رفت به دلیل اقدام خصمانه آمریکا در راستای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی، شاخص‌های بازار سهام با اندکی ضعف مواجه شوند. با این حال معاملات روز جاری از همان ابتدا بی توجه به این رویداد، در جهت رشد آغاز شد. بر این اساس بازار سهام کشور و نماگرهای آن که همواره در ارتباطی تنگاتنگ با عوامل محیطی قرار دارند و نسبت به ریسک‌های سیاسی، واکنشی جدی نشان می‌دادند، امروز بی توجه به کینه‌توزی‌ها و سنگ اندازی‌های دولت ترامپ، به مسیری که در هفته‌های قبل آغاز کرده بود، ادامه داد و توانست رشدی هزار و 832 واحدی را در کارنامه روزانه شاخص بورس تهران به ثبت برساند.

این اوج گیری که به رشد 0.97 درصدی شاخص بورس در انتهای معاملات امروز انجامید، پس از آن صورت می‌گیرد که در روزهای پیشین و از ابتدای سال جاری، بسیاری از نمادهای شاخص ساز و حتی نمادهای کوچکتر که بیشتر تاثیر خود را بر روی نماگر هموزن می‌گذارند، صعودی قابل توجه را تجربه کرده‌اند.

 رشد یاد شده که بیش از هر چیز از خوشبینی سرمایه گذاران نسبت به سود سازی این شرکت‌ها در سال جاری و گزارش‌های خوبی که شرکت‌ها در سال گذشته ارائه دادند سرچشمه می‌گیرد، به مدد افزایش نقدینگی در بازار تقویت شده است. مطابق با آنچه که در روزهای گذشته و بر اساس آمار مناسب خریدحقیقی در بسیاری از سهم‌ها مشاهده شده است، می توان دریافت که معاملات این روزها نوعی از خوشبینی را در خود دارد؛ خوشبینی که در سهم های بینادی‌تر بازار تا حدی ناشی از کمتر شدن ترس سهامداران نسبت به آینده تولید و فروش بسیاری از شرکت‌های دلاری است.

این عامل که در کنار افزایش قیمت دلار نیمایی می‌تواند نقشی موثر در سود سازی سال مالی 98 بسیاری از شرکت ایفا کند، دلیلی شده تا در این روزها شاهد آن باشیم که حتی اخبار منفی که از مناسبات سیاسی به داخل کشور مخابره می‌شود، نتواند منجر به فرار سرمایه از بازار سهام شود.

 

رشد شاخص هموزن به مدد گروه‌های کم وزن

 همانند روزهای گذشته امروز نیز نمادهای کوچک و بعضا غیر بنیادی بازار که همواره با اندک حجمی از پول امکان رشد قیمتی مناسبی دارند، به رشد خود در سقف قیمت روزانه ادامه دادند. همین امر سبب شد تا سه شنبه روز صعود 437 واحدی شاخص هموزن باشد.  صعود یاد شده که به منزله افزایش 1.19 درصد ارتفاع شاخص هموزن بود، بیش از هر چیز تحت تاثیر نمادهای قندی، سیمانی، کاشی و سرامیک و ... رخ داد.

آمار و ارقام بازار

شاخص بورس تهران امروز را نیز با پیشروی شاخص به پایان برد. رشد امروز شاخص که در نهایت بازدهی 0.97 درصدی را برای آن به همراه داشت، به واسطه رشد قیمت در نمادهای پتروپالایشی‌ و مخابراتی روی داد. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که  آن را به سطح 190 هزار  و 425 واحد رساند بیش از هر چیز به واسطه ارزش معاملات خرد در نمادهای یاد شده روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران سه میلیارد و 91 میلیون سهم و ارزش معاملات آن 969 میلیارد تومان بوده است که از این میان 903 میلیارد و هشتصد میلیون تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

 

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای شیمیایی با مجموع ارزش معاملات 117 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های فلزات اساسی، بانک‌ها، خودرویی و سیمانی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند.

 

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که با افزایش 17.63واحدی مواجه شد. گفتنی است، این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «مارون»، «سرچشمه» و «شاوان» پذیرفته است. ارزش معاملات سهام در فرابورس طی امروز 293 میلیارد تومان رسید، حجم معاملات نیز بالغ بر 969 میلیون سهم بود، این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به 444 میلیارد تومان رسیده است.