۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

«رمپنا» و اخذ یک مقاومت/ «سپ» با تپسی قرار داد بست

۱۴ اسفند ۱۳۹۷، ۱۷:۲۱
کد خبر: 339878
«رمپنا» و اخذ یک مقاومت/ «سپ» با تپسی قرار داد بست

طی روزجاری و همزمان با افت قیمت در بسیاری از نمادهای بورسی و فرابورسی 15 نماد متوقف و پنج نماد بازگشایی شدند.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ معاملات امروز بازار سهام در حالی پایان یافت که شاخص بورس تهران طی این روز نتوانست در مقابل خروج سهامداران در بسیاری از نمادها مقاومت کند و با ریزش قیمت مواجه شد. همین امر باعث شد تا پایان معاملات امروز با افت هزار و 645 واحدی نماگر اصلی بازار به پایان برسد. طی این روز و همزمان با افت قیمت در بسیاری از نمادهای بورسی و فرابورسی 15 نماد متوقف و پنج نماد بازگشایی شدند. در میان شفاف سازی‌های امروز «سپ» از عقد یک قرارداد با تپسی خبر داد و «های وب» از تشکیل یک کنسرسیوم با صاایران به منظور اجرای چند پروژه گفت. همچنین «رمپنا» اعلام کرد که موافقت اصولی اولیه اجرای طرح GTPO را اخذ کرده و «واحیا» از دعوی مالی خود با خریدار سهام سهام پلی اکریل سخن به میان آورد.

«سپ» و اخذ یک قرارداد با تپسی: نماد معاملاتی شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ) به دلیل لزوم افشای اطلاعات در خصوص سرمایه گذاری در شرکت پیشگامان فناوری ودانش آرامیس، متوقف شد. شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش به منظور همکاری، توسعه بازار و ورود به عرصه کسب و کارهای نوآور اقدام به عقد قرارداد سرمایه گذاری در شرکت پیشگامان فن آوری و دانش آرامیس (تپسی) کرده است.

«وپاسار» به دنبال فروش سهام چند شرکت: نماد معاملاتی شرکت بانک پاسارگاد (وپاسار) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت در مورد فروش سهام چند شرکت، متوقف شد. این شرکت اعلام کرده است که در راستای اجرای مفاد16 ,17 قانون رفع موانع تولید و به منظور کاهش سرمایه گذاری های غیر بانکی، این بانک در نظر دارد نسبت به عرضه سهام شرکت های: بیمه پاسارگاد، سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، مپنا اقدام کند. نحوه فروش این شرکت‌ها از طریق بورس و فرابورس به صورت نقد و عمده به قیمت پیشنهادی از سوی بانک است. با این حال به نظر می رسد از آنجا که قیمت‌های پیشنهادی و میزان سهامی که برای فروش عرضه می شود، قابل معامله نباشد، چراکه قیمت بالا و الزام فروشند به پرداخت نقدی بهای سهام خریداری شده عامل منفی مهمی از نظر خریداران خواهد بود.

 «های وب» و تشکیل یک کنسرسیوم: دیگر نمادی که در روز جاری متوقف شد (های وب) متعلق به شرکت داده گستر عصر نوین بود. دلیل این توقف ارائه توضیحات و لزوم شفاف سازی بر روی سایت کدال در خصوص موافقتنامه تشکیل کنسرسیوم ما بین این شرمت با صاایران بوده است. شرکت داده گستر عصرنوین (های وب) و شرکت صنایع مخابرات صاایران در راستای اجرای چند پروژه در حوزه ارایه سرویس های ارتباطات سیار در قالب اپراتور مجازی تلفن همراه (MVNO) و رادیو ترانک عمومی، مبادرت به تشکیل کنسرسیوم و انعقاد موافقت نامه با حدود و شرایط، به شرح ذیل اقدام کرده اند:

1-مدت موافقت نامه منعقده برای مدت پنج (5) سال معتبر و لازم الاجرا بوده و در انقضای مدت با توافق طرفین قابل تمدید خواهد بود.

 2- موضوع و هدف موافقت نامه شامل:

  • بازاریابی، انعقاد قرارداد، ارائه سرویس به مشتریان و متقاضیان خدمات ارتباطات سیار
  • طراحی، نصب، راه‌اندازی، راهبری، بهره‌برداری و نگهداری شبکه اپراتور مجازی و ارائه خدمات به مشتریان و متقاضیان      
  • تشکیل شرکت مشترک و ثبت آن در اداره ثبت شرکت ها برپایه اساسنامه و مفاد قانون تجارت

 3- قدرالسهم طرف اول در پروژه های مرتبط با حوزه فعالیت صنایع مخابرات صاایران 70 درصد و های وب 30 درصد از سود قابل تقسیم خواهد بود و هرگونه سود، زیان، حقوق و تعهدات حاصله طی مدت این موافقت‌نامه، به همین نسبت بین طرفین تسهیم خواهد شد.

4- شرایط خدمات قابل ارائه توسط شبکه موضوع این کنسرسیوم در حوزه سرویس های دیگر شامل هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل شهری و بین شهری، خدمات ارزش افزوده به تمامی خودروهای کشور (Connected Car) و کنتورخوانی (Metering) در حوزهای آب، گاز، برق، کشاورزی و ... را ظرف مدت سه ماه از زمان امضاء این موافقت نامه تعیین خواهند کرد. افشای جزئیات بیشتر این قرارداد به علت شرایط محرمانگی قرارداد منعقده امکان پذیر نیست ولی با این حال به محض فراهم شدن شرایط و امکان محاسبه دقیق آثار مالی این قرارداد بر سود هر سهم ، اطلاعات مربوطه به اطلاع سهامداران محترم خواهد رسید.

«رمپنا» و اخذ یک موافقت: نماد معاملاتی شرکت گروه مپنا (رمپنا) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت موافقت اصولی اولیه اجرای طرح GTPO، متوقف شد. بر اساس این موافقت نامه، گروه مپنا مجاز است در منطقه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان، گاز طبیعی را به پلی پروپیلن و پلی اتیلن تبدیل نماید. بر اساس این موافقت اصولی، خوراک وسوخت تخصیصی به میزان 4.94 میلیون مترمکعب گاز طبیعی در روز است.

«واحیا» متوقف شد: نماد معاملاتی شرکت مجتمع صنایع و معادن احیاء سپاهان (واحیا) به دلیل لزروم شفاف سازی در مورد آخرین اقدامات انجام شده قرارداد فروش سهام پلی اکریل، متوقف شد. ماجرا از این قرار بوده است که عدم پرداخت تتمه مطالبات قرارداد فروش سهام شرکت پلی اکریل توسط شرکت پخش عظیم منجر به بروز اختلاف میان «واحیا» با طرف مقابل شده است. در سال 1385 براساس قرارداد منعقده توسط این شرکت با شرکت پخش عظیم سهام شرکت مجتمع صنایع و معادن احیاء سپاهان در شرکت پلی اکریل به مبلغ 74 میلیارد تومان به شرکت پخش عظیم واگذار کرد. حسب مفاد قرارداد مقرر شد از محل ثمن فروش سهام شرکت پلی اکریل، تعداد 12 فقره چک به مبلغ 26 میلیارد و 400 میلیون تومان توسط شرکت پخش عظیم به فروشنده اولیه این سهام (بابت بدهی شرکت مجتمع صنایع و معادن احیاء سپاهان جهت خرید سهام مذکور) پرداخت و چک های شرکت احیاء سپاهان مسترد شود. با این حال امر یاد شده علی رغم پیگیری های مستمر این شرکت تا کنون محقق نشده و چک های مذکور عودت داده نشده است.

خلاصه پیام‌های امروز ناظران بورس و فرابورس در جدول زیر آمده است:

13971214