۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

بازار فلزات جهانی خشنود از تضعیف شاخص دلار

۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۹:۵۰
کد خبر: 332769
بازار فلزات جهانی خشنود از تضعیف شاخص دلار

عکس العمل قیمت‌ها در بازارهای جهانی به بازگشایی موقت دولت ایالات متحده پس از یک دوره 35 روزه کشمکش بر سر ساخت دیوار مرزی با مکزیک پیام‌های زیادی در خود داشت. این بازگشایی که پس از یک زیان شش میلیارد دلاری به اقتصاد آمریکا انجام شد، حاکی از افزایش شکاف میان دو جناح تصمیم گیر در حکومت این کشور بود. شکافی که اگرچه فضای کسب و کار در کشور را بحرانی نکرده است اما می‌تواند با ادامه‌دار شدن خود در کنار سایر ریسک‌های موجود نقشی مخرب بر عملکرد شرکت‌ها و شاخص‌ها در بازارهای مطرح جهان ایفا کند.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ افزایش ریسک‌های سیستماتیک و بالاخص تصمیمات مهم پولی در بانک‌های مرکزی قدرت‌های اقتصادی از جمله عواملی است که  به شدت بازار فلزات را هم در بخش فلزات گرانبها و هم در بخش فلزات پایه، تحت تاثیر قرار می‌دهد. این روزها نیز این بازارها تحت تاثیر چند عامل مهم قرار گرفته اند. از یک سو افزایش ریسک‌های سیاسی که ناشی از کشمکش‌های تجاری و دیپلماتیک است، اقتصاد جهانی را دستخوش مشکلات کرده است و از سوی دیگر تضعیف دلار به عنوان قدرتمند ترین واحد پولی در دنیا قیمت‌های جهانی را دچار فراز و فرودهایی معنی دار می‌کند.

شاخص دلار که معیاری است برای سنجش ارزش دلار در برابر سبدی متشکل از شش ارز اصلی یورو، ین ژاپن، پوند انگلیس، دلار کانادا، کرون سوئد و فرانک سوئیس، جز شاخص‌های مهم در تحلیل بازارهای مالی است که همواره تاثیری مستقیم بر قیمت کامادیتی‌ها می‌گذارد. همین هم باعث شده تا تحلیلگران برای سنجش تغییرات قیمت در بازارهای کالایی، همواره نگاهی جدی به این شاخص داشته باشند. این شاخص که در هفته جاری به واسطه عوامل متعددی همچون ابهامات در خصوص تصمیمات فدرال رزرو در خصوص افزایش نرخ بهره و بازگشایی موقت دولت و... تضعیف شده است، باعث شده تا خوشبینی معامله گران به افزایش قیمت کامادیتی‌ها به خصوص فلزات پایه افزایش یابد.

قیمت جهانی مس که در ماه‌های گذشته کاهشی جدی را تجربه کرده است، این روزها همزمان با افزایش نشانه های تضعیف در شاخص دلار با افزایش قیمت مواجه شده است. البته باید خاطر نشان کرد که این رشد قیمف تنها حاصل بروز تغییرات در شاخص دلار نیست و عوامل بنیادینی همچون افزایش تقاضا در بازارهای شرق آسیا به خصوص چین نقشی موثز بر آن ایفا کرده است. با این حال طی نظر سنجی که شبکه خبری بلومبرگ از معامله‌گران در بازارهای کالایی داشته است، بیش از نیمی از این افراد اعلام کرده‌اند که معاملات فلز قرمز رنگ در هفته‌های پیش رو را خنثی ارزیابی می‌کنند. آنها بیان کرده‌اند که به رغم کاهش عرضه مس نسبت به سال قبل، در صورتی که گشایشی در روابط تجاری آمریکا با چین رخ ندهد، همچنین تغییری معنا دار در سطح تقاضای مس در بازار جهانی مشاهده نشود، آنها انتظار قرار گرفتن قیمت مس در یک روند صعودی پر قدرت را ندارند. گفتنی است، هر تن مس تا این لحظه با افزایشی 0.66 درصدی  در روز جاری مواجه شده و هم اکنون در قیمت شش هزار و 27 دلار معامله می‌شود.

قیمت هر متریک تن آلومینیوم نیز امروز در بازارهای جهانی با رشد مواجه شده است. این رشد پس از آن رخ می‌دهد که آمار رشد ضعیف اقتصادی و صادرات چین مقامات پولی و دولت این کشور را به اتخاذ سیاست‌های تحریک اقتصادی که منجر به افزایش تقاضا در کامادیتی‌ها می‌شوند، ترغیب کرد. از دیگر عوامل موثر بر قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی تحریم شرکت روسال بوده است. در ماه گذشته انتشار اخبار تحریم  روسال توسط آمریکا که سهمی قابل توجه در عرضه آلومینیوم به بازارهای جهانی دارد توانست نقشی مثبت در تغییر قیمت این فلز اساسی ایفا کند.

تمامی این عوامل و سایر عوامل موثر بر روند معاملات در بورس‌های شانگهای و لندن موجب شده تا هر تن آلومینیوم هم‌اکنون قیمتی در حدود هزار و 879 دلار داشته باشد.

گفتنی است، سایر فلزات پایه نیز هم اکنون از وضعیت خوبی برخوردار هستند به طوریکه هر تن سرب در روز جاری با افزایش قیمت حدوداً نیم درصدی بهای دو هزار و 88 دلاری دارد، هر تن روی نیز با رشدی 75 سنتی هم اکنون در قیمت دو هزار و 678 دلار معامله می‌شود.