۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد شاخص بورس بدون نمادهای بانکی/ خیز پالایشی‌ها در پی افزایش بهای طلای سیاه در بازارهای جهانی

۱۷ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۰۲
کد خبر: 327409
رشد شاخص بورس بدون نمادهای بانکی/ خیز پالایشی‌ها در پی افزایش بهای طلای سیاه در بازارهای جهانی

معاملات روز جاری در حالی به پایان رسید که شاخص بورس تهران با رشدی یک هزار و 47 واحدی توانست با فتح کانال 162 هزار واحد و رسیدن به سطح 162 هزار و 323 واحد به انتظار معاملات در روز آتی بنشیند. نمادهای «فارس»، «فولاد» و «پارس» بیشترین تاثیر را بر رشد امروز شاخص داشتند.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ معاملات امروز در حالی آغاز شد که بازگشایی بازارهای جهانی در نخستین روز هفته در تقویم میلادی بازتاب خوبی بر داد و ستد سهام در گروه‌های دلاری داشت. قیمت نفت برنت که در هفته‌های گذشته کاهشی تند و تیز را تجربه کرده بود در روزهای اخیر توانست بخشی از افت گذشته را جبران کند و با برخواستن از کف 50 دلاری خود و رسیدن سطح 58 دلار در روز جاری، روز خوبی را برای سهامداران گروه فرآورده‌های نفتی و نمادهای پتروشیمی به ارمغان بیاورد. البته صعود هزار واحدی شاخص تنها مدیون رشد قیمت نفت نبود و تا حد بسیاری از نمادهای فلزی و معدنی همچون «فولاد» و «کگل» نیز تاثیر پذیرفت. البته این تنها رویداد مهم بازار سرمایه در روز جاری نبود، در این روز از رونق نمادهای بانکی و خودرویی به شدت کاسته شد و دیگر خبری از جابه جایی نقدینگی میان خودرویی‌ها و بانکی ها نبود به طوریکه امروز بیشتر نمادهای در گروه بانکی به استثناء کم وزن «وپست» قرمز پوش بودند و داد و ستدهای«وبملت» هم که در محدوده مثبت معامله می‌شد از رمق خاصی برخوردار نبود. در گروه خودرویی نیز به جز «خودرو» که بیشتر روز معاملاتی خود را به صف خرید گذراند سایر خودرو سازها عملکرد قابل قبولی نداشتند و همه در محدوده منفی یا صفر تابلو معامله شدند. در میان قطعه سازان نیز اوضاع تقریبا مشابه بود و معاملات بیشتر نمادها به جز «خمهر» و «خموتور» تعریف چندانی نداشت.

 

افزایش بهای نفت عامل محرک قیمت پالایشی‌ها

نمادهای مستقر در گروه فرآورده‌های نفتی امروز در حالی معاملات خود را آغاز کردند که قیمت نفت در بازارهای جهانی در پی عواملی همچون کاهش تولید 500 هزار بشکه‌ای عربستان و خبرهای واصله در خصوص تعدیل سیاست نرخ بهره در فدرال رزرو در حال افزایش است. همین امر باعث شده تا نمادهای پالایشی و تولید کننده روانکار که در ماه‌های اخیر افتی قابل توجه را در قیمت‌های خود شاهد بودند، امروز با اقبال بازار رو به رو شوند. به طوریکه تمامی نمادهای این گروه در محدوده مثبت معامله شدند و نمادهایی همچون  «شسپا» و «شبریز» در این روز در سقف قیمت روزانه را به خود دیدند.

در گروه محصولات شیمیایی هم اوضاع تقریبا به همین روال گذشت. معاملات این گروه که روزهای گذشته با حجم کمتری جریان داشت امروز با حجمی 98 میلیونی در مبادلات خود رو به رو شد که ارزشی بالغ بر 46 میلیاردو  760 میلیون تومان داشت. نمادهای این گروه که همواره تاثیری مهم بر فراز فرودهای شاخص بورس دارند امروز نیز بیشترین تاثیر را بر حرکت شاخص داشتند به طوری که در روز جاری «فارس»، «پارس»، «جم» و «تاپیکو» تاثیر به سزایی بر این نماگر اصلی بازار داشتند.

 

روز خوب فلزی - معدنی‌ها

معاملات گروه‌های فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی روز خوبی را سپری کردند. نمادهای حاضر در این دو گروه که در هفته های گذشته و به واسطه کاهش قیمت در بازارهای جهانی و اثرات مخرب تحریم‌های ایالات متحده بر قیمت فروش محصولات، با افت زیادی مواجه شده بودند، امروز و در پی کاهش شاخص دلار، بهبود تقاضا در بازارهای جهانی، همچنین اخبار بهبود صادرات در نمادهایی همچون «کاوه» با افزایش قیمت مواجه شدند. همین افزایش قیمت موجب شده تا هم‌اکنون «فولاد» و «ذوب» بیبشترین تاثیر را بر رشد امروز شاخص‌های بورس و فرابورس بگذارند. همین افزایش تقاضا موجب شد تا شاخص گروه فلزات اساسی با رشدی 1.5 درصدی در روز جاری مواجه شود که ناشی از تبادل 102 میلیون سهم به ارزش 36 میلیارد و 645 میلیون تومان بود.

 

آمار و ارقام بازار

در هفدهمین روز از دی ماه شاخص بورس تهران توانست به مسیر رو به رشد خود که در روزهای قبل با شیبی کمتر برقرار بود، ادامه دهد و با افزایشی هزار و 47 واحدی، در سطح 162 هزار و 323 واحد برسد که حاکی از رشد ناچیز 0.65  درصدی در مهم ترین نماگر بازار سرمایه است. این افزایش که در روزجاری از سوی بسیاری از نمادهای کوچکتر بازار همراهی شد، باعث شد تا شاخص هموزن افزایشی 182 واحدی را به ثبت برساند. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران دو میلیارد و 49 میلیون سهم و ارزش معاملات آن 593 میلیارد تومان بوده است.

 

ترین‌های بورسی

 معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با مجموع ارزش معاملات 141 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را داشتند، گروه فرآورده‌های نفتی، خودرو و ساخت قطعات، شیمیایی و فلزات اساسی نیز به ترتیب در جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند. در میان نمادها نیز بیشترین تاثیر مثبت بر عملکرد شاخص را نمادهای «فولاد»، «پارس» و «شبندر» و بیشترین تاثیر منفی را نمادهای «فارس»، «جم» و «وبصادر» داشتند.

 

کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که همچون شاخص بورس با افزایشی اندک مواجه شد. این شاخص که طی روز جاری رشدی 26.25 واحدی را تجربه کرد، بیشترین تاثیر منفی را از «میدکو» و بیشترین اثر مثبت را از «ذوب »، «مارون» و «دماوند» پذیرفته است. ارزش معاملات فرابورس نیز طی امروز 362 میلیارد تومان رسید، حجم معاملات نیز 841 میلیون سهم بود.