۰ نفر

اقتصاد آنلاین بررسی می‌کند؛

تحلیلگران از آینده فلز سرخ چه می‌گویند؟

۱ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۱۳
کد خبر: 323618
تحلیلگران از آینده فلز سرخ چه می‌گویند؟

یک کارشناس بازار فلزات، در این گزارش از نگاه تحلیلگران مختلف بین‌المللی، آینده این فلز سرخ را بررسی کرد و به نقل از موسسه بین‌المللی (CormarkSecurities) نسبت به قیمت آتی مس گفت: پیش بینی می‌شود، قیمت مس در سال 2019 به 6613 دلار در هر تن برسد.

اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر؛ مدتی است در‌پی کاهش قیمت‌های جهانی و نیز نرخ دلار در بازار داخل به عنوان دو عامل اساسی در تعیین نرخ مس، محصولات مسی داخلی هم در مسیر نزولی قرار گرفته‌اند؛ در این میان رکود ناشی از افزایش قیمت ها و شرایط بد تولید داخل، نیز در کاهش حجم معاملات و نزول قیمت‌ها بی‌تاثیر نبوده است. 

 به طور مثال، مفتول مس «شرکت ملی صنایع مس ایران» در نهم آبان، کیلویی حدود 66 تومان قیمت داشته است که این قیمت اندکی بعد به کیلویی حدود 54 هزار تومان و اکنون به حدود 58 هزار تومان رسیده است. 

همانطور که در بالا اشاره شد، یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در تعیین نرخ این محصول، قیمت‌های جهانی است. بر این اساس، در ادامه به بررسی این عامل می‌پردازیم.

پرویز امانیان، کارشناس بازار فلزات در این خصوص به اقتصاد آنلاین گفت: ناظران بازار، قیمت مس در سال 2018 را بیش از میزانی که رقم خورد انتظار داشتند؛ آنها وقوع جنگ تجاری را دلیل اصلی این اتفاق قلمداد می‌کنند. در واقع، زمانی که سال 2017 به پایان رسید، تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند، قیمت مس به سبب تقاضای چین و تدوام مشکلات کارگری طی سال‌های 2018 و 2019 افزایش می‌یابد.

او در این گزارش از نگاه تحلیلگران مختلف بین المللی، آینده این فلز سرخ را بررسی کرد و به نقل از موسسه بین‌المللی (CormarkSecurities) نسبت به قیمت آتی مس گفت: پیش بینی می‌شود، قیمت مس در سال 2019 به 3 دلار در پوند (6613 دلار در تن) برسد.

این تحلیلگر بازار مس توضیح داد: مس در ژوئن 2018 و درست قبل از آغاز منازعات تجاری بین آمریکا و چین به 7261 دلار در تن رسیده بود. البته این قیمت در مقایسه با اول ژانویه زیاد نبود و فقط 1.13 درصد بالاتر از قیمت رقم خورده در این تاریخ بود. 

مس نمودار  2019

امانیان با اشاره به نمودار بالا بیان کرد: همانطور که مشاهده می‌کنید، قیمت مس از اواسط ژوئن تا اواخر جولای 2018 افت چشمگیری داشته است و بر این اساس، سرمایه‌گذاران به تاثیر واقعی جنگ تجاری پی بردند. «دان اسمیت» مدیر تحقیقات کالایی نیز در مجله «آکسفورد اکونومیکز» یادآور شده که در سال 2018 خوش بینی وافری به مس وجود داشته است.

او در ادامه گفت: تقاضای چین در حالی ضعیف‌تر شده که مجله «آکسفورد اکونومیکز» (به عنوان یکی از نشریات تخصصی و تاثیرگذار در حوزه اقتصادی) اواخر سال 2017 با اشاره به تقاضای چین و تهی شدن موجودی مس به آینده این فلز، خوش بین بو؛ در حالیکه موجودی آن در حال افت بود و عرضه‌ها نحیف‌تر می‌شد، اما تقاضای چین به میزان اندکی رشد داشت (میزان رشد به اندازه پیش‌بینی نبود). 

 

با ترامپ هیچ چیز غیرممکن وجود ندارد!

این کارشناس بازار مس در ادامه جنگ تجاری را یکی از مهمترین عوامل موثر بر شرایط کنونی این فلز دانست و تاکید کرد: البته نباید تاثیر جنگ تجاری بر گرایش سرمایه‌گذاران را فراموش کرد؛ به طوریکه «استفان یوانو» از موسسه (CormarkSecurities) در این زمینه اظهار کرده است: این داستان فقط برای مس نبوده و در سال 2018 جنگ تجاری، مس و فلزات پایه را تحت سلطه خود قرار داده است. 

او به نقل از «استفان یوانو» بیان کرد: قیمت‌ها در سال 2018 پایین آمد، اما به نظر من منطقی بود. «یوانو» با بیان اینکه با ترامپ هیچ چیز غیرممکن نیست، گفته است، تا زمانی که ترامپ به تحریک چینی‌ها ادامه بدهد، چینی‌ها واکنش نشان می دهند و این مساله به تدوام بی‌اطمینانی در بازار منجر می‌شود. در حال حاضر عامل ترس در جنگ تجاری کمرنگ شده و سرمایه‌گذاران به لفاظی رسیده‌اند. با وجود قیمت‌های راکد، «یوانو» بر این باور است که کسری عرضه دارای قابلیت افزایش قیمت مس در میان مدت و بلندمدت خواهد بود.

او با اشاره به اینکه طی پنج تا 10 سال اخیر توسعه بزرگی در این بخش اتفاق نیفتاده است، افزود: در مورد تقاضای چین زیاد نگران نیستم. با وجود اینکه رشد تولید ناخالص چین از لحاظ درصدی کاهش یافته، اما هنوز هم مس زیادی برای حفظ تقاضای کنونی و آتی چین نیاز است. 

 

مقصر؛ جنگ تجاری

امانیان در ادامه به نقل از مدیر ارشد تحقیقات مس در «وود مکنزی»، «النی خوانیدس» درباره شرایط مس در سال 2018 گفت: به اعتقاد او اختلال‌های عرضه با سرعتی بسیار کمتر از پیش‌بینی‌های ما اتفاق افتاده است. جنگ تجاری کمکی نکرد و تمرکز زیادی روی سیاست‌های چین درباره واردات قراضه و تغییرات قوانین مربوط به انتشار گازهای گلخانه‌ای وجود داشت.

«خوانیدس» معتقد است: تحلیلگران در «وود مکنزی» علائمی را مورد بررسی قرار داده‌اند که می تواند برای تقاضا و عرضه در سال 2019 نگران‌کننده باشد، به طوریکه نشانه‌هایی مبنی بر کندی رشد اقتصاد چین و نگرانی هایی درباره سلامت تقاضا وجود دارد.

به گفته او، نشانه ای مبنی بر کاهش تاثیر جنگ تجاری بر مس طی 12 ماه آینده وجود ندارد. همچنین در زمینه عرضه نیز پرسش‌هایی مبنی بر اینکه تغییر محدودیت‌های زیست محیطی، چگونه تولید کارخانه های ذوب مس چین را متاثر خواهد کرد، باقی مانده است.

این تحلیلگر بازار مس در اشاره به اقدامات تاثیرگذار بر تولید مس جهانی با اشاره به اهداف جدید شیلی برای مهار سولفور (مطرح شده توسط مدیر ارشد تحقیقات مس در «وود مکنزی»، تصریح کرد: این اهداف می‌تواند ظرفیت ذوب موجود را محدود کند. گفتنی است، پروژه جدید تولید مس در پاناما هم از سال 2019 آغاز می‌شود؛ هرچند که این پروژه بر قیمت مس تاثیر خاصی نخواهد داشت. آسیا نیز به استثنای چین، ناحیه‌ای با رشد قوی پروژه‌ها محسوب می‌شود. «اکوادور» همسایه «آندی پرو»هم  نگاه‌های امیدبخشی به مس آغاز کرده است که به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری‌های معدنی را در این حوزه تشویق کند.

 

پیش‌بینی قیمت

امانیان، در ادامه به گفته «خوانیدس» در زمینه قیمت آینده فلز سرخ تاکید کرد و گفت: وود مکنزی پیش بینی می‌کند که متوسط قیمت سالانه به دلیل سبقت تقاضا از عرضه افزایش خواهد یافت.

 وی ادامه داد: میزان بهبود قیمت مس بستگی به سلامت اقتصاد جهان و افزایش نرخ بهره آمریکا بستگی دارد که می‌تواند به تقویت دلار منجر شود. از طرفی، اسمیت با بیان اینکه فاندامنتال‌ها همچنان حمایتی هستند، پیش بینی کرد، دلار آمریکا تضعیف شود که در این صورت بازار مس و سهام را افزایش خواهد داد؛ در حالیکه مسایل زیادی می‌تواند سبب نوسان قیمت مس شود، اقتصاددانان پیش بینی کرده اند، گرایش به افزایش قیمت در ماه‌های ابتدایی 2019 وجود خواهد داشت.

در پایان او به نقل از «یوانو» گفت: پیش بینی می‌شود، قیمت مس در سال 2019 به 3 دلار در پوند (6613 دلار در تن) برسد.