۰ نفر

یک کارشناس صنعت زعفران تصریح کرد؛

بهبود کیفیت تولید زعفران در مسیر بورس‌کالا/ دیگر شاهد ضایع شدن حق زعفران‌کاران نیستیم

۱۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۶:۰۷
کد خبر: 320645
بهبود کیفیت تولید زعفران در مسیر بورس‌کالا/ دیگر شاهد ضایع شدن حق زعفران‌کاران نیستیم

یک کارشناس صنعت زعفران: با عرضه زعفران در بورس‌کالا، ضمن کمرنگ شدن نقش دلالان در این بازار، دیگر شاهد ضایع شدن حق کشاورزان و زعفران‌کاران نیستیم؛ افرادی هم که از طریق بورس‌کالا اقدام به خرید زعفران می‌کنند نگران کیفیت و اصالت زعفران نیستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ کارشناسان معتقدند، با عرضه زعفران در بورس کالا، ضمن کمرنگ شدن نقش دلالان و واسطه‌ها در این بازار، دیگر شاهد ضایع شدن حق کشاورزان و زعفران‌کاران نیستیم. همچنین، افرادی هم که از طریق بورس کالا اقدام به خرید زعفران می‌کنند با خیال راحت مطمئن هستند که زعفران با کیفیتی از بورس خریده و دغدغه‌ای از بابت کیفیت و اصالت زعفران ندارند.

رویا رضایی در گفت و گو با تسنیم ضمن اشاره به این که تمامی مراحل تولید، فرآوری و صادرات زعفران در کیفیت و قیمت‌گذاری این محصول اثرگذار است، گفت: چالش‌های صنعت زعفران در کشور قابل توجه هستند و متاسفانه روش‌های فرآوری سنتی موجب بروز مشکلات زیادی در این حوزه شده و ضربه سنگینی را نیز بر صادرات و برند زعفران کشور تحمیل کرده است. بر این اساس، باید اطلاع‌رسانی مناسبی به کشاورزان و مردم در خصوص نحوه تولید و مصرف زعفران انجام شود.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر در حوزه تولید و بسته‌بندی مشکلاتی در حوزه زعفران وجود دارد که در این راستا باید تمام دغدغه‌های فعالان این صنعت مورد توجه قرار گرفته و انتظارات و دغدغه‌های مشتریان خارجی نیز باید به گوش کشاورزان و متولیان این صنعت برسد.

این کارشناس با تاکید بر این که برای مشتریان زعفران، کیفیت و بهداشت موضوعی بسیار مهم و قابل توجه است گفت: با وجود این که زعفران ایرانی بهترین کیفیت را در دنیا دارد، اما در بحث صادرات، برند زعفران ایرانی از جایگاهی که درخور شان آن است دور می‌باشد.

او با تاکید بر این که متاسفانه جهانیان زعفران ایران را خیلی نمی‌شناسند و بیشتر زعفران اسپانیا برای آنها نام‌آشنا است، افزود: باید در این زمینه اطلاع‌رسانی درست و گسترده‌ای شود تا جایگاه زعفران ایران در عرصه بین‌المللی شناخته شود تا همه بدانند که زعفرانی که با اسم و برند کشور اسپانیا به فروش می‌رسد، زعفران ایران است.

رضایی در خصوص راهکارهای حل مشکلات صنعت زعفران کشور از نقش بورس کالا در رفع این مشکلات به عنوان یکی از بهترین راهکارها یاد کرد و اذعان داشت: با عرضه زعفران در بورس کالا موافق هستم؛ چرا که پیش‌تر و قبل از این که موضوع عرضه زعفران در بورس کالا مطرح باشد، زعفران توسط دلالان داوستد می‌شد و هیچ آزمایشی هم بر روی آن انجام نمی‌شود؛ اما از زمانی که عرضه زعفران در بورس انجام می‌شود و زعفران وارد بورس شده، تمام زعفران‌ها آزمایش شده و همه کشاورزان و فروشندگان متوجه شده‌اند که زعفرانی که می‌کارند و می‌فروشند، آزمایش می‌شود و کیفیت این محصول مورد توجه آنها قرار گرفته است.

این فعال حوزه زعفران ادامه داد: از سوی دیگر  یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در قیمت‌گذاری زعفران، کیفیت این محصول است و بر این اساس نیز کشاورزان تلاش می‌کنند با کاشت و برداشت با کیفیت‌تر زعفران، سود بیشتری را از این جهت نصیب خود کند که این موضوع در مجموع موجب بهبود شرایط کاشت و برداشت زعفران در کشور شده است.

او گفت: ضمن این که عرضه زعفران در بورس کالا موجب از بین رفتن نقش دلالان و واسطه‌ها نیز در این بازار شده است که در نتیجه آن این موضوع است که دیگر شاهد ضایع شدن حق کشاورزان و زعفران‌کاران نیستیم.

این کارشناس صنعت زعفران افزود: علاوه بر این افرادی هم که از طریق بورس کالا اقدام به خرید زعفران می‌کنند با خیال راحت مطمئن هستند که زعفران با کیفیتی از بورس خریده و دغدغه‌ای از بابت کیفیت و اصالت زعفران ندارند.