۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی می‌کند؛

مروری بر معاملات بورس کالا در هفته گذشته / بازگشت معاملات بورس‌کالا به آرامش

۱۲ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۱۹
کد خبر: 305098
مروری بر معاملات بورس کالا در هفته گذشته / بازگشت معاملات بورس‌کالا به آرامش

هفته‌ای که گذشت، بورس‌کالا معاملات خود را در آرامش برگزار کرد؛ به طوریکه شاهد اتفاق یا رویداد خاصی در این بازار نبودیم. این در حالی است که چند هفته گذشته این بازار به دلیل باز شدن سقف قیمت معاملات و ابلاغ مصوبه‌های پیاپی، درگیر فراز و نشیب‌هایی بود.

اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر؛ طی هفته گذشته مجموع تالارهای بورس کالا ارزشی حدود 1.5 هزار میلیارد تومان داشت که در دو هزار و 271 قرارداد منعقد شدند. از این میزان حدود یک هزار و 400 میلیارد آن به رینگ داخلی تعلق داشت. همچنین، تالار محصولات پتروشیمی و فراورده‌های نفتی با حدود 727 میلیارد تومان بیشترین ارزش را در تالارهای موجود به خود اختصاص داد. 

هفته‌ای که گذشت، بورس کالا معاملات خود را در آرامش برگزار کرد؛ به طوریکه شاهد اتفاق یا رویداد خاصی در این بازار نبودیم. این در حالی است که در چند هفته گذشته این بازار به دلیل باز شدن سقف قیمت معاملات (به عنوان تاثیرگذارترین تغییر) و ابلاغ مصوبه‌های پیاپی درگیر تلاطمات و فراز و نشیب‌هایی بود. در ادامه معاملات انجام شده در هفته گذشته را مرور می‌کنیم.

افزایش قیمت ۲.۳ درصدی  شمش «فخوز» در روز شنبه

در نخستین روز از هفته گذشته کل معاملات بورس‌کالا در مجموع ارزشی حدود 196.5 میلیارد تومان داشتند. از این حجم، حدود 178 میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق داشت. در این میان، تالار صنعتی و معدنی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود 140 میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

گفتن است، پر‌ارزشترین معامله تالار محصولات پتروشیمی و نفتی در این روز به محصول «تولوئن دی ایزو سیانات» شرکت پتروشیمی کارون به میزان حدودی 5.6 میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول به قیمت کیلویی 28 هزار و 264 تومان (139 درصد افزایش نسبت به قیمت پایه) در حجم 200 تن به طور سلف فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (31 شهریور) حدود 20 درصد افزایش یافته است. 

همچنین، بیشترین ارزش معاملات تالار صنعتی هم به «شمش بلوم» شرکت فولاد خوزستان در حدود 88 میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول با قیمت کیلویی سه هزار و 510 تومان و حدود 1.38 درصد بیشتر از قیمت پایه در حجم 25 هزار تن به طور سلف معامله شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (24 شهریور) حدود 2.33 درصد افزایش قیمت داشت.

افزایش قیمت ۲۴ درصدی مفتول مس «فملی» در روز یکشنبه

یکشنبه گذشته هم ارزش کل معاملات بورس کالا حدود 114 میلیارد تومان داشتند که در 73 قرارداد منعقد شدند. از این حجم، حدود 78 میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق داشت. در این میان، تالار صنعتی و معدنی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود 78 میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

گفتنی است، طبق اطلاعیه بورس کالا مبنی بر مصوبه اخیر کمیته تخصصی پتروشیمی در خصوص ترتیب عرضه‌های پتروشیمی، در این روز محصولات غیر‌بهین‌یابی پلیمری و شیمیایی همچنین عرضه‌های خاص و بلند مدت در این بازار قابل عرضه بودند. 

بر این اساس، پر‌ارزشترین معامله تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی هم به محصول «آمونیاک مایع» شرکت خراسان به میزان حدودی 952.5 میلیون تومان اختصاص یافت. این محصول به قیمت پایه کیلویی یک هزار و 323 تومان بدون رقابت در حجم 720 تن، به طور نقدی فروخته شد که نسبت به معامله قبلی خود تغییر قیمتی نداشت.

همچنین، تنها معامله تالار صنعتی نیز به مفتول مسی شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) اختصاص داشت. مفتول مس شرکت ملی صنایع مس ایران با قیمت میانگین کیلویی 67 هزار و 685 تومان و 123 درصد افزایش نسبت به قیمت پایه معامله شد. این محصول در حجم 1000 تن به طور نقدی فروخته شد. مفتول مس (فملی) نسبت به قیمت معامله قبلی خود 24 درصد رشد داشت. ارزش این معامله 67.6 میلیارد تومان بود.

کاهش ۲۹ درصدی «پلی پروپیلن نساجی» مارون در روز دوشنبه

دوشنبه گذشته هم ارزش کل معاملات بورس کالا حدود 421 میلیارد تومان داشتند که در 675 قرارداد منعقد شدند. از این حجم، حدود 362 میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق داشت. در این میان، تالار پتروشیمی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود 214 میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

شایان ذکر است، بیشترین ارزش معاملات بورس کالا در این روز متعلق به «مس کاتد» شرکت ملی صتایع مس ایران (فملی) در حدود 76 میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول با قیمت پایه کیلویی 64 هزار و 462 تومان در حجم 1180 تن به طور نقدی معامله شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود حدود 17 درصد افزایش قیمت داشت.

بر این اساس، پر‌ارزشترین معامله تالار نعتی هم دراین روز به «پلی پروپیلن نساجی» شرکت پتروشیمی مارون، حدودی 37.6 میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول به قیمت کیلویی هشت هزار و 357 تومان با 60 درصد افزایش نسبت به قیمت پایه در حجم 4510 تن به طور نقدی فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (سوم مهر) 29 درصد کاهش یافته است.

کاهش 12 درصدی قیمت «پلی‌اتیلن ترفتالات بطری» پتروشیمی تندگویان 12 در روز سه شنبه

 سه شنبه گذشته نیز ارزش کل معاملات بورس کالا حدود 517 میلیارد تومان داشتند که در 1150 قرارداد منعقد شدند. از این حجم، حدود 499 میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق داشت. در این میان، تالار پتروشیمی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود 409.6 میلیارد تومان به خود اختصاص

شایان ذکر است، بیشترین ارزش معاملات بورس کالا در این روز به «پلی اتیلن ترفتالات بطری» شرکت پتروشیمی تندگویان، حدود 33.6 میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول به قیمت کیلویی 16 هزار و 804 تومان با 182 درصد افزایش نسبت به قیمت پایه به طور سلف فروخته شد که نسبت به معامله قبلی خود 12.6 درصد کاهش قیمت داشت.

بیشترین ارزش معاملات تالار صنعتی نیز  به «سبد میلگرد مخلوط» شرکت ذوب آهن اصفهان به میزان حدود 18.7 میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول با قیمت پایه کیلویی سه هزار و 701 تومان در حجم 5060 تن توسط کارگزاری «تدبیرگر سرمایه» به طور نقدی معامله شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (9 مهر) حدود 4.3 درصد کاهش قیمت داشت.

رشد قیمت 14 درصدی «شمش 99.8» ایرالکو در روز چهارشنبه

اما روز گذشته، چهار‌شنبه (14 شهریور)، تالارهای مختلف بورس کالا در مجموع مجموع ارزشی حدود 277 میلیارد تومان داشتند که در 258 قرارداد منعقد شدند. در این میان، تالار فراورده های نفتی بیشترین ارزش معاملات را در حدود 138 میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

شایان ذکر است، بیشترین ارزش معاملات بورس کالا در این روز به «قیر160MC» شرکت پالایش نفت کرمانشاه، حدود 92.2 میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول به قیمت پایه کیلویی چهار هزار و 614 تومان به طور نقدی فروخته شد. قیمت این محصول نسبت به معامله قبلی خود تغییری نداشت.

همچنین، تالار محصولات صنعتی و معدنی هم طی روز چهارشنبه معامله دو هزار و ۵۰۰ تن شمش آلومینیوم را تجربه کرد. در این روز تنها شمش آلومینیوم شرکت ایرالکو در دو نماد در این تالار معامله شد.

«شمش p-99.81000 » شرکت آلومینیوم ایران در این روز ارزشی به میزان حدود 23 میلیارد تومان داشت. این محصول با قیمت میانگین کیلویی 22 هزار و 809 تومان (20 درصد بالاتر از قیمت پایه) در حجم 1000 تن توسط کارگزاری «آراد ایرانیان» به طور نقدی معامله شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (14 شهریور) حدود 14.3 درصد افزایش قیمت داشت.

دیگر معامله شمش این شرکت هم به «شمش00 p-1000 » به ارزش حدود 35 میلیارد تومان بود. این محصول با قیمت میانگین موزون کیلویی 23 هزار و 147 تومان (22 درصد بالاتر از قیمت پایه) توسط کارگزاری «بانک توسعه صادرات» به طور نقدی معامله شد. حجم این معامله 1500 تن بود. این محصول نسبت به معامه قبلی خود (14 شهریور) 0.4 درصد کاهش قیمت داشت.