۰ نفر

در مجمع عمومی سالانه شرکت سرمایه‌گذاری نفت ، گاز و پتروشیمی تامین مطرح شد؛

بلاتکلیفی ادامه‌دار پالایشگاه خلیج فارس/ «تاپیکو» و چالش تسعیر وام چهار میلیارد یورویی

۳۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۳۵
کد خبر: 294644
بلاتکلیفی ادامه‌دار پالایشگاه خلیج فارس/ «تاپیکو» و چالش تسعیر وام چهار میلیارد یورویی

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین روز جاری در حالی برگزار شد که سهامداران به طولانی شدن بهره برداری کامل از پالایشگاه خلیج فارس و نحوه هزینه کرد «تاپیکو» در این شرکت اعتراض داشتند. همچنین در پایان باوجود نارضایتی سهامداران خرد، تقسیم سود 150 ریالی به تصویب رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین، امروز مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین در محل پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد. سلیمی و رجبیان ناظران مجمع، مخدومی مدیرعامل و بهروز خالقی ترکیب هیات رئیسه مجمع را تشکیل دادند. همچنین توکلی به عنوان معاون مالی شرکت، رجبی نماینده سازمان بورس ومحمدی و حسنی نماینده سازمان حسابرسی معرفی شدند.
«تاپیکو» در سالی که گذشت
سپس مخدومی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین به قرائت گزارش فعالیت هیات مدیره در سال مالی گذشته پرداخت. وی با اشاره به این موضوع که «تاپیکو» 25 شرکت زیرمجموعه بورسی و 39 شرکت زیرمجموعه غیربورسی دارد گفت: سهم شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین در صنعت پتروشیمی 11 درصد و در صنعت تایر 37 درصد و در صنعت قیر 32 درصد است. 
گفتنی است ترکیب سهاداری «تاپیکو» به صورت سهم 82 درصدی سرمایه گذاری تامین اجتماعی، یک درصدی صبا تامین، دو درصدی سهامداران حقیقی و صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر دو درصد است.
افت قابل توجه سود فروش سهام در سال گذشته
مخدومی همچنین در خصوص درآمد عملیاتی شرکت اصلی در سال گذشته بیان داشت که هزار و 854 میلیارد تومان مجموع درآمد از سرمایه گذاری ها و سود فروش سهام بوده است که برخلاف رشد درآمد حاصل از سود سهام نسبت به سال 95، شاهد افت 300 میلیارد تومانی سود فروش سهام نسبت به سال 96 بودیم. وی در خصوص دلایل این افت به سهامداران اعلام داشت که در سال جاری مدیریت تاپیکو تصمیم بر نگهداری سهام و عدم فروش داشته و این استراتزی را برای سال آینده نیز ادامه خواهیم داد. 
همچنین گفتنی است سود خالص شرکت از رقم یک هزار و 295 میلیارد تومان در سال 95 به یک هزار و 539 میلیارد تومان در سال 96 افزایش یافته است. در این بین مدیرعامل به بازده 61 درصدی پرتفوی بورسی «تاپیکو» از پایان اردیبهشت ماه 97 تا تاریخ برگزاری مجمع اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل اصلی عدم فروش سهام سرمایه گذاری شده در سال گذشته، کسب بازدهی بالاتر از پرتفوی بورسی شرکت است.
در بخش مقادیر فروش و صادارات اما رشد چشمگیر را هیات مدیره گزارش نکرده بود. در این بین مقدار کل فروش شرکت در سال 96 با رشد تنها یک درصدی نسبت به سال 95 عدد پنج میلیون و 573 هزار تن ثبت شده است. همچنین مقدار صادرات نیز با رشد کمتر از 10 درصد از رقم دو میلیون و 75 هزار و تن در سال 945 به رقم دو میلیون و 346 هزار تن در سال 96 رسید. البته گفتنی است در بین شرکت های کنترلی زیرمجموعه «تاپیکو»، نفت پاسارگاد، پتروشیمی فن آوران  و ایرانول به ترتیب 36، 28 و 14 درصد از سهم صادراتی کل شرکت را بر عهده دارند.
در این بین اما بیشترین درآمد حاص از سود سرمایه گذاری های «تاپیکو» به ترتیب به پتروشیمی مارون با 17 درصد، پتروشیمی جم با 14 درصد، پتروشیمی فن آوران با 13 درصد و صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 9 درصد تعلق داشت. 

 

سرانجام پروژه های در دست اجرا
 
در ادامه مخدومی به پروژه های در حال اجرای «تاپیکو» اشاره کرد و گفت: مطابق با برنامه ها سال جاری اقدام به بهره برداری کامل از پتروشیمی مرجان و پتروشیمی ایلام خواهیم کرد. وی همچنین این موضوع را نیز یاداور شد که پتروشیمی مرجان در مرحله تولید آزمایشی قرار دارد و روزانه 1650 تن محصول تولید می کند که پیش بینی می شود در دو ماه آینده به فاز تولید تجاری و پنج هزار تنی اتانول در روز برسد.
در خصوص پتروشیمی ایلام، پیشرفت فیزیکی این پروژه تا به این لحظه 93 درصد اعلام شده است. گفتنی است تاپیکو سهامدار بیش از 17 درصد این پتروشیمی است. خوراک مصرفی پتروشیمی ایلام اتان . بوتن بوده که محصول اتیلن و پروپیلن را به بازار عرضه خواهد کرد. مخدومی به زمان بهره برداری کامل این پروژه اشاره کرد و گفت: امیدواریم تا پایان اسفندماه سال جاری پتروشیمی ایلام به بهره برداری کامل برسد.
چهار عرضه اولیه در راه
در ادامه ارائه گزارش هیات مدیره، مدیرعامل تاپیکو به وضعیت عرضه اولیه چهار شرکت لاستیک بازر کردستان، صنعت چوب و خزر کاسپین، پرسی گاز و پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال جاری اشاره کرد و گفت: در تلاشیم تا با رعایت قوانین پذیرش بورس اوراق بهادار در سال جاری این شرکت ها را عرضه کنیم. در خصوص پالایشگاه ستاره خلیج فارس نسز پس از دستور رئیس جمهور در روز افتتاح فاز دوم این مجموعه، امور پذیرش این شرکت در بورس سرعت یافته و ما صورت های مالی سال 96 را به هیات پذیرش بورس اوراق بهادار تقدیم کرده ایم.
اقدامات «تاپیکو» در جهت کاهش اثار تحریم
مدیرعامل سپس به موضوع تحریم های احتمالی از تاریخ چهارم نوامبر (15 آبان) اشاره کرد و گفت: طی جلسات متعددی که برای هماهنگی امور و مقابله با آثار تحریم ها در شرکت برگزار شده است به چندین استراتژی دست یافته ایم که مهمترین آن ها عبارتند از:
1- شناسایی مشتریان جدید در کشورهای همسایه
2- با عقب نشینی مشتریان بزرگ، سعی در جذب مشتریان خرد در کشورهای هدف
3- انعقاد قرارداد با شرکت ملی کشتیرانی ج.ا.ا و تغییر قراردادها از FOB به CFR 
4- تکمیل کمیته ارز و هماهنگی فروش
گزارش پُرحجم حسابرس
پس از ارائه گزارش عملکرد هیات مدیره نوبت به قرائت گزارش حسابرس رسید. از بندهای قابل توجه این گزارش می توان به بندهای پنج و شش این گزارش اشاره کرد. بند پنج به مطالبات سنواتی، کسری ذخیره مالیاتی و مغایرت نامساعد حساب های دریافتنی اشاره دارد. توکلی در پاسخ به این بند به مالیات های معوق ستاره خلیج فارس اشاره کرد و گفت: باتوجه به عدم بهره برداری کامل و وسودسازی از سوی این مجموعه، باید منتظر اتمام فازهای سه و چهار پالایشگاه باشیم.
در خصوص بند شش نیز که به سرمایه گذاری 8.5 درصدی در سهام شرکت هلدینگ خلیج فارس اختصاص دارد، حسابرس، بهای تمام شده این سرمایه گذاری  چهار هزار و 700 میلیارد تومان گزارش کرده که دو هزار و 500 میلیارد تومان بالاتر از قیمت بازار آن در تاریخ ترازنامه است. مدیرعامل در پاسخ به این بند گفت: ما مفروضاتی برای برآورد خالص ارزش دارایی ها بیان کریم که عبارتند از:
1- سودهای نقدی دریافتی پس از تاریخ ترازنامه
2- سود حاصل از فروش سهام بعد از تاریخ ترازنامه
3- ارزش روز پرتفوی بورسی
4- بدون در نظر گرفتن ارزش افزوده پرتفوی غیر بورسی
5- بدون در نظر گرفتن ارزش کرسی مدیریتی متعلق به خلیج فارس 
6- بدون در نظر گرفتن ارزش کرسی مدیریتی متعلق به تاپیکو
وی همچنین افزود: با مفروضات بالا و با رویکرد محافظه کارانه، ارزش روز برآوردی سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به مبلغ چهار هزار و 900 میلیاردر تومان است. 
سرانجام تسعیر واحد چهار میلیارد یورویی ستاره خلیج فارس چه می شود؟
در ادامه سهامداران به عملکرد نامطلوب تاپیکو در خصوص به سرانجام رساندن بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس اعتراض کردند. گفتنی است پروژه ستاره خلیج فارس  از 12 سال پیش آغاز شده است و اکنون با وام چهار میلیارد یورویی با چالش جدیدی به نام تسعیر نرخ ارز روبرو شده است. مخدومی در این خصوص گفت: بیش از 1.8 میلیارد یورو از این وام را شرکت نیکو پرداخت کرده است که در تلاشیم این وام را از ارزی به ریالی تبدیل کنیم.
 
بخش پُرحاشیه تقسیم سود
 
در پایان جلسه و تصویب صورت های مالی، نوبت به تقسیم سود رسید. در این بخش هیات مدیره پیشنهاد تقسیم 10 تومانی را به سهامداران دادند که با اعتراض شدید سهامداران روبرو شد. در نهایت و با حاشیه فراوان سهامداران به تصویب 15 تومانی سود هر سهم رضایت دادند.