۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

جهش 2904 واحدی شاخص کل در سومین روز صعود بازار سهام/ بورس، مقصد جدید نقدینگی سرگردان

۸ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۴۷
کد خبر: 289069
جهش 2904 واحدی شاخص کل در سومین روز صعود بازار سهام/ بورس، مقصد جدید نقدینگی سرگردان

در جریان شکل‌گیری جو هیجانی معاملات امروز بورس تهران، تمام نماگرهای بازار در محدوده‌های مثبت قرار گرفتند. دراین بین حجم و ارزش معاملات خرد و همچنین حجم نقدینگی 125 میلیارد تومانی تازه وارد به بورس به طور چشمگیری نسبت به میانگین هفته گذشته افزایش یافت.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در سومین روز رالی صعودی شاخص‌های بازار سهام، در ابتدای صبح شاهد افزایش فشار عرضه در نمادهای بزرگ از سوی برخی حقوقی‌ها بودیم. اما با گذشت نیم ساعت از آغاز معاملات و دست کشیدن سهامداران از فروش سهام، شاخص روند پُرشتاب صعودی به خود گرفت و در کمتر از یک ساعت با رشد 2900 واحدی روبرو شد.

بی‌توجهی فلزی‌ها به قیمت های جهانی

امروز در حالی 80 درصد نمادهای گروه فلزات اساسی با صف خرید روبرو بودند که خبرها از معاملات بازارهای جهانی حاکی از کاهش قیمت در اغلب فلزات پایه بود. در این بین باشه مس با افت 0.2 درصدی به رقم 6200 دلار در هر تن رسید. سرب و «روی» نیز افت های مشابهی را تجربه کردند. تنها آلومینیوم بود که از ریز در بازارهای جهانی در امان ماند. د بازار داخلی اما به رویه به گونه ای متفاوت رقم خورد. از ابتدای صبح تمام نمادهای گروه فلزات اساسی و معدنی ها در محدوده های مثبت قیمتی دادوستد شدند.

پیش بینی بازار فردا

اما نکته قابل توجه بازار فردا افت اجباری ارزش معاملات به دلیل توقف نمادهای بزرگ در اثر نوسان بیش از 20 درصد قیمت در پنج روز کاری است. از این رو به احتمال زیاد فردا نمادهایی چون «شاراک»، «فولاد»، «شخارک» پس از رشد پنج درصدی قیمت متوقف خواهند شد. در این صورت پیش بینی می شود به صورت اجباری بازار با افت نسبی حجم و ارزش معاملات روبرو شود.

نیم نگاهی به بازارهای موازی

در روزهای اخیر سیر صعودی پُرشتاب قیمت ها در بازار ارز و سکه به نحوه افسارگریخته ای پیش می رود. امروز اما در ابتدای معاملات بازار آزاد ارز، دلار به کانال 9000 تومان بازگشت اما مجددا خود را به ارقام دیروز رساند. سکه اما در مسیر نزولی قرار دارد و تا این لحظه با افت 10 هزار تومانی در قیمت چهار میلیون و پانصد هزار تومان معامله می شود. اما به نظر می رسد دلیل اصلی التهابات در بازار ارز و سکه منشا داخلی دارد. در این خصوص رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر نیز نظر مشابهی دارد. وی با بیان اینکه کلیه بازارها متاثر از رشد سکه و دلار دچار سردرگمی و رکود شده است، گفت: علت افزایش عجیب و غریب قیمت طلا و دلار به عوامل داخلی برمی‌گردد. از سوی دیگر همچنین تصمیمات آنی بانک مرکزی و دولت در ایجاد تلاطم موثر بوده است. چند نرخی بودن بازار ارز هم باعث ایجاد اوضاع نابسامانی شده که اثرات منفی خود را بر تمام بازارها می‌گذارد. چرا که در بازارهای جهانی قیمت هر انس طلا در روزهای اخیر از روند نرمالی برخوردار بوده است. پس نمی توان گفت جهش های قیمتی طلا ربطی به بازارهای بین المللی دارد. البته این نکته را نیز باید در نظر گرفت که بازار طلا در حال پیشخور کردن آثار احتمالی دور جدید تحریم ها در 15 مرداد است.

از سوی دیگر بانک مرکزی اما مدعی شده است که تحولات غیرعادی بازار ارز، تناسبی با واقعیات اقتصادی و توان ارزی کشور ندارد. در این اطلاعیه آمده است: بانک مرکزی  حسب وظیفه ذاتی و قانونی خود، تحولات اخیر در بازار ارز و طلا را که عمدتاً ناشی از توطئه دشمنان کشور و در راستای ایجاد التهاب در اقتصاد و سلب آرامش روانی از مردم می باشد به دقت زیرنظر داشته و ضمن اعتقاد به اینکه این تحولات غیرعادی، تناسبی با واقعیات اقتصادی و توان ارزی کشور ندارد، برنامه های مقتضی و رویکردهای جدیدی را که در برنامه اعلامی رئیس کل جدید نیز آمده بود در دست تهیه دارد که ظرف روزهای آینده عملیاتی می کند.

اما امروز ارز در بازار ثانویه زیر قیمت بازار غیر رسمی معامله شد. در بازار ثانویه ارز، بهای معاملاتی دلار زیر قیمت بازار بوده است. براساس اطلاعات به دست آمد امروز نرخ معاملاتی ارز بازار ثانویه (توافقی) معادل 10 هزار و 200 تا 10 هزار و 250 تومان بوده است در حالی که نرخ معاملات در بازار غیررسمی امروز در سطح 11 هزار تومان است. با وجود عرضه ارز با قیمتی کمتر از بازار، تقاضای چندانی در بازار ثانویه برای ارز دیده نمی‌شود و گفته می‌شود یکی از دلایل نبود تقاضا، ‌بی‌اطمینانی از آینده قیمت‌هاست. واردکنندگان گروه کالایی سوم با تصور اینکه به زودی دولت برنامه جدیدی در حوزه ارز اجرا کرده و به تبع آن قیمت‌ها کاهش می‌یابد، فرایند خرید را متوقف کرده‌اند.

 از سوی دیگر گفتنی است قیمت سکه تمام بهار آزادی تنها طی 9 روز اخیر، با رشد 14 درصدی معادل 440 هزار تومان گران‌تر شده است. در مجموع از ابتدای سال تاکنون نیز قیمت سکه 123 درصد افزایش یافته است. دیروز و در پی سقف شکنی های جدید مرکز پژوهش های مجلس آمار جالبی ارائه داد. در این گزارش آمده است: هر 10درصد رشد نرخ ارز باعث افزایش دو درصدی نرخ تورم خواهد شد و درصورت کاهش یک میلیون بشکه‌ای صادرات نفت ایران رشد اقتصادی به منفی 2درصد سقوط خواهد کرد.

از گروه‌های مقهور بازار چه خبر؟

در روزهای داغ و طلایی بورس تهران، گروه های کوچک و کم اهمیت از دید فعالان بازار دور ماندند. در این بین رایانه ای ها و اطلاعاتی ها نیز امروز را در منفی به سر بردند. در این گروه عملکردهای سه ماهه بر خلاف گروه های مطرح بازار فراتر از انتظارات نبود و همین موضوع عدم اقبال به نمادها را در پی داشت. در اطلاعاتی ها «اوان» معاملاتی مثبت را تجربه کرد. اما «اپرداز» به صف فروش رسیده است.

در گروه بانکی که اکثرنمادها درگیر زیان هستند، گزارش های سه ماهه در برخی نمادها حاکی از بهبود شرایط بود اما وضعیت گروه همچنان تا برآورده کردن انتظارات فعالان فاصله زیادی دارد. طی روز جاری  اکثر نمادهای بانکی در محدوده منفی داد و ستد شده اند.

در انبوه سازها نیز برخلاف جو کلی بازار شاهد معاملاتی یکپارچه منفی هستیم. در این گروه عملکردهای سه ماه اگرچه حاکی از بهبود نسبی شرایط بودند اما همچنان نتوانسته اند نظر سرمایه گذران را جلب نمایند. گفتنی است اکثر نمادها در  محدوده های کف قیمتی از حمایت مناسب  همراه هستند.

صف خرید، ارمغان هیجان بازار برای گروه پالایشی

در ابتدای صبح شاهد وضعیت متعادل در این گروه بودیم. در دقایق اولیه به جز نماد «شپنا» که با عرضه نسبتا قوی حقوقی ها همراه بود، بقیه  نمادهای پالایشی با صف خرید همراه شدند. گزارش مناسب «شراز» و اعلام سود 727 ریالی در سه ماهه آغازی سال جاری، نوید تحقق سود بیش از 3000 ریالی را در نماد داد و صف خرید کم سابقه ای را در نماد به دنبال داشت. گفتنی است «شبندر»، «شبریز» و «شراز» برترین عملکرد را در بین نمادهای گروه در سه ماهه اول سال جاری داشته اند.

اخبار تغییر قیمت سیمان تقویت شد

در روزهای اخیر درج خبر تسعیر ارز سیمان صادراتی با دلار 7500 تومانی سبب افزایش اقبال به این گروه شد. امروز نیز خبرها حاکی از توافق وزارت صمت با افزایش نرخ سیمان بود. از این رو رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اعلام کرد: تغییر قیمت این ماده براساس اختیار تفویض شده وزارت صنعت، معدن و تجارت به این انجمن و با هماهنگی کامل صورت گرفت و موضوع به اطلاع سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز رسید. این تغییر قیمت با توجه به افزایش چشمگیر قیمت‌ها، عوامل تشکیل‌دهنده قیمت تمام شده سیمان و وضعیت ناهنجار صنعت سیمان کشور و همچنین بنا بر درخواست‌های مکرر مدیران عامل و دبیران کارگروه‌های منطقه‌ای کارخانه‌های سیمان کشور بوده است.

آمار و ارقام بازار امروز

در مجموع معاملات امروز تالار شیشه ای شاخص کل با جهش 2904 واحدی (معادل 2.55 درصد) و سقف شکنی های پیاپی، در ارتفاع 116 هزار و 756 واحد ارام گرفت. شاخص هم وزن ما به دلیل بی توجهی اهالی بازار به سهام کوچکتر، نتوانست رشد خوبی را به ثبت برساند و با افزایش 22 واحدی (معادل 0.12 درصد) به ارتفاع یک هزار و 836 واحد رسید.

در این بین امروز بیش از دو میلیارد ورقه بهادار به ارزش 544 میلیارد تومان در 124 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان بیش از 500 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت. همچنین امار و اطلاعات دادوستدهای اشخاص حقیقی نیز حاکی از ورود بیش از 125 میلیارد تومان نقدینگی جدید به بورس بود که البته بیشترین خرید حقیقی ها در نمادهای فلزی رقم خورد.

ترین‌های بورسی

در بین گروه های صنعت گروه فلزات اساسی، مواد شیمیایی و کانه های فلزی بیشترین ارزش دادوستدها را به خود اختصاص دادند. در این بین همچنین با اقبال گسترده حقیقی ها، نمادهای «فولاد»، «فارس» و «فملی» بیشترین نقش را در تقویت شاخص داشتند. از سوی دیگر اما «اخابر»، «رمپنا» و «همراه» تا حد کمی از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

کوتاه از فرابورس

شتاب صعودی آیفکس اما بیش از سایر نماگرها بود. از این رو شاخص فرابورس طی معاملات امروز با رشد 43 واحدی (معادل 3.32 درصد) به رقم یک هزار و 337 واحد رسید. در این بازار نیز مجموعا 968 میلیون ورقه بهادار به ارزش 351 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 163 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

در بین نمادهای مطرح فرابورسی نیز «مارون»، «زاگرس» و «میدکو» مجموعا 28 واحد آیفکس را تقویت کردند. از سوی دیگر اما «بساما» و «اپرداز» تا حدی از رشد بیشتر شاخص فرابورس جلوگیری کردند.