۰ نفر

اقتصادآنلاین از مجمع «شپترو» گزارش می‌دهد؛

آخرین اقدامات شرکت برای خروج از ماده 141 قانون تجارت/ مدیریت سابق تاپیکو، مهم ترین عامل بروز بحران در پتروشیمی آبادان

۱۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۳
کد خبر: 282215
آخرین اقدامات شرکت برای خروج از ماده 141 قانون تجارت/ مدیریت سابق تاپیکو، مهم ترین عامل بروز بحران در پتروشیمی آبادان

مجمع سالانه شرکت پتروشیمی آبادان امروز در حالی برگزار شد که واحد 600 این مجتمع سه شنبه گذشته دچار آتش سوزی شد. همچنین از آنجاکه شرکت با زیان 39.6 میلیارد تومانی روبرو است، سودی در مجمع تقسیم نشد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ امروز صبح مجمع عادی عمومی شرکت پتروشیمی آبادان در محل سالن تلاش برگزار شد. در ابتدا اعضای هیات رئیسه مجمع به شرح زیر معرفی شدند:

حمید دیانت پی نماینده تاپیکو، مسعود جبراییلی مدیرعامل، رجبی نماینده سازمان بورس، سجاد زینلی نماینده شرکت ارزش آفرینان تجارت صبا  و اسماعیل تبادار نماینده شرکت پتروشیمی سینا معرفی شدند.

اما در ادامه مدیرعامل پیش از قرائت گزارش عملکرد هیات مدیره به تشریح چگونگی وقوع آتش سوزی در واحدد 600 این مجتمع و عملیات اطفاء حریق پرداخت و گفت: روز سه شنبه گذشته در زمانی که اعضای هیات مدیره در محل شرکت تشکیل جلسه داده بودند، آتش سوزی شروع شد. ولی با شجاعت و از خود گذشتگی کارکنان این شرکت آتش تنها در محل شروع زبانه کشید و به سایر قسمت ها کشیده نشد. در این بین اما ما دو تن از همکاران خدوم خود را از دست دادیم. بنده در اینجا اعلام می کنم که مهمترین عامل آتش سوزی اخیر این مجمتع، قصور غیرقابل قبول مدیریت قبلی تاپیکو است که طی سال های 92 تا 94 در این شرکت انجام پذیرفته است.

مهم ترین اثر این قصور، دیرکرد در رسیدگی به مشکلات عدیده پتروشیمی آبادان و عدم اورهال و تعمیرات ضروری به موقع بود. وی گفت: اگر تعمیرات اساسی شرکت در زمان بهتر و زودتری انجام می شد ما الان شاهد رخداد چنین اتفاقات تلخی در مجموعه نبودیم. جبراییلی اما در ادامه به این موضوع نیز اشاره کرد: پس از روی کار آمدن مدیریت فعلی تاپیکو، نوسازی پتروشیمی آبادان با سرعت زیاد در حال انجام است و تاکنون به پیشرفت های خوبی دست یافته‌ایم.

پس از ایراد این سخنان، بازرس قانونی شرکت به قرائت گزارش حسابرسی پرداخت. در بند پنج این گزارش آمده است: با توجه به تجدید ارزیابی طبقه زمین در سال گذشته، دو فقره از زمین‌های متعلق به شرکت که در این طبقه منعکس می‌باشد، تجدید ارزیابی نگردیده و هزینه‌های غیرقابل جذب در بهای تمام شده تولیدات شرکت اصلی ناشی از عدم استفاده مؤثر از عوامل تولید طبق استانداردهای حسابداری محاسبه و در صورت سود و زیان به نحو مناسب، تفکیک و افشاء نشده است. در این بین سهامداران به نحوه رسیدگی در خصوص زمین های تالش و بردسیر اعتراض کردند و خواهان تعیین تکلیف این دو فقره زمین شرکت شدند. اما مدیرعامل در پاسخ گفت: به این دلیل دو زمین فوق را در طبقه بندی اموال برای تجدید ارزیابی محسوب نکرده ایم که مدیریت شرکت تصمیمی برای نگهداری این زمین‌ها ندارد و قصد فروش زمین ها در اینده نزدیک را داریم از این رو تجدید ارزیابی این دو زمین را لحاظ نکرده ایم.

دیگر بند بحث برانگیز این گزارش بند مربوط به اختلاف حساب با پالایشگاه آبادان بود. در این بند آمده است: صورت تطبیق‌ حساب فی‌مابین با پالایشگاه آبادان تهیه و ارائه نشده و صورت تطبیق حساب تهیه شده با شرکتهای ملی صنایع پتروشیمی، پتروشیمی اروند و پتروشیمی غدیر حاکی از وجود مبالغ 26، 9/9 و 7/3 میلیارد ریال به ترتیب مغایرت حسابهای فی‌مابین است. از این رو سهامداران به عدم تعیین و تکلیف شدن اختلاف حساب با پالایشگاه آبادان اعتراض کردند که مدیر مالی شرکت در پاسخ گفت: اختلاف حساب با پالایشگاه بر سر مقدار و کیفیت خوراک دریافتی است. اما در مجموعه کمیته ای تشکیل داده ایم تا به اختلاف زودتر رسیدگی شود. همچنین در صورت های مالی جریمه منظور ده برای پرداخت به پالایگاه منعکس شده است.

دیگر نکته بحث برانگیز امروز مجمع «شپترو» عدم رسیدگی پرونده خروج از ماده 141 قانون تجارت بود. از این رو در جلسه برخی سهامداران به هیات رئیسه در خصوص عدم اعلام برنامه مدون برای خروج شرکت از ماده 141 قانون تجارت اعتراض کردند. مدیرعامل شرکت در پاسخ گفت: با تجدید ارزیابی به تنهایی امکان خروج از ماده 141 فراهم نمی شود چراکه برخی از املاک شرکت فاقد سند هستند لذا زیر قیمت منصفانه ارزشگذاری می شوند. از این رو باید از محل آورده نقدی نیز افزایش سرمایه داشته باشیم. اما چون روند افزایش سرمایه از آورده نقدی زمان بر است، سازمان بورس باید این مهلت را برای شرکت قایل شود تا بتوانیم تا اواخر سال و ثبت افزایش سرمایه شرکت را از ماده 141 خارج کنیم. البته سهامداران با پاسخ های مدیرعامل قانع نشدند و مقرر شد رسیدگی هرچه سریعتر به روند افزایش سرمایه در دستور کار هیات مدیره قرار گیرد.

بعد از استماع گزارش حسابرس، مدیرعامل به تشریح وضعیت و عملکرد شرکت در سال گذشته پرداخت و گفت: از مهم ترین فعالیت‌های صورت گرفته در سال گذشته، پروژه لاین کولینگ تاور جدید، پروژه خط بسته بندی جدید و پروژه ساخت بویلر 40 تنی بود.

اما مهم ترین چالش‌های پیش روی شرکت در سال گذشته

1-    بدهی‌های قابل توجه

2-    عدم انجام اورهال‌ها و تعمیرات ضروری ی سنوات اخیر و آسیب‌های بسیار جّدی وارده به واحدهای عملیاتی

3-    عدم تأمین تجهیزات مهم و مؤثر واحدهای عملیاتی شامل پمپرها و الین ها وابزار دقیق وخرابی بخش قابل توجه آن ها در مجموعه

4-    تخلیه انبارهای فنی و عدم خرید و جایگزینی قطعات

5-    اخذ تسهیلات با نرخ 22 %و فروش اوراق سلف در سال 94 به مبلغ 692،986 میلیون ریال که با احتساب بهرة آن بالغ بر 124 میلیارد ریال می‌باشد

6-     پیش فروش محصولات به مقدار قابل توجه و عدم تحویل آنها در مؤعد مقرر و تحمیل جرایم

اما یکی از مهمترین چالش های اخیر شرکت شوری بیش از حد اب خرمشهر و آبادان است که کار قیمت pvc را با مشکل همراه کرده است. اما مدیرعامل در این مجمع با ارائه توضیحاتی در خوصو رسیدگی تاپیکو به این مشکل گفت: در حال حاضر با هم اندیشی‌های صورت گرفته با سایر واحدها قسمت pvc در حال کار است.