۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

19 توقف و 11 بازگشایی سهم بازار امروز از رفت آمدها/ افزایش قیمت در یک قندی دیگر

۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۵۳
کد خبر: 281177
19 توقف و 11 بازگشایی سهم بازار امروز از رفت آمدها/ افزایش قیمت در یک قندی دیگر

در پنجمین روز کاری تیرماه 1397 ناظران بازار های بورس و فرابورس پیام‌هایی در خصوص توقف و بازگشایی نمادها به شرح زیر منتشرکرده اند که به شرح زیر است.

اقتصادآنلاین - محمد امین خدابخش؛ پس از رونق  پی در پی در روزهای گذشته که شلوغی نسبی پیام‌های ناظران بورس و فرابورس را نیز در پی داشت٬ امروز با جو استراحتی که بر بازار حاکم شد می توان گفت که پیام‌های ناظران بورس و فرابورس نیز مقدار کمتری داشتند. طی امروز 19 نماد متوقف و 11 نماد بازگشایی شدند. مطالبی که در ادامه خواهید خواند شرح مختصری از این رفت آمدهاست که مهمترین آنها افزایش نرخ خرید دو شرکت قندی «قشهد» و «قنیشا» و همچنین شفاف سازی «شکلر» درخصوص تاثیر افزایش نرخ ارز بر وام ارزی بوده است.

بورس:

•    «قشهد» و «قنیشا» و افشای اطلاعات با اهمیت: تغییر بیش از 10 درصد در نرخ خرید مواد اولیه نماد شرکت های شهد (قشهد) و قند نیشابور (قنیشا) را متوقف کرد. به موجب این افزایش قیمت نرخ مواد از 309 تومان و 1 ریال به 312 تومان و 2 ریال افزایش یافت. توضیحات این افزایش به شرح زیر است:

نرخ خرید چغندر بهاره در سال زراعی 95-96 هر کیلوگرم 3091 ریال مبنای محاسبه عیار بوده است که طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه کشور نرخ خرید چغندر بهاره برای سال زراعی آتی 96-97 هر کیلوگرم 2712 ریال مبنای محاسبه عیار به اضافه 410 ریال مقطوع به عنوان کمک کرایه است. ضمنا به ازای هر تن چغندر بهاره تحویلی در سال زراعی آتی میزان 2 کیلوگرم قند یا شکر به قیمت هر کیلوگرم 7500 ریال و همچنین 20 کیلوگرم تفاله خشک به قیمت هر کیلوگرم 1200 ریال به کشاورزان تحویل می شود.

•    بازگشایی های بورسی: امروز بورس شاهد بازگشایی نمادهای شرکت های فنرسازی زر (خزر)، لابراتوارهای رازک (درازک)، معدنی ‌و صنعتی‌ چادرملو (کچاد)، فرآورده ‌های ‌نسوز آذر (کاذر)، گروه ‌صنعتی ‌سپاهان‌ (فسپا)، کاشی‌ الوند (کلوند)، بانک خاورمیانه (وخاور)، داروسازی‌ روزدارو (دروز) و سرمایه گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) بودیم. نمادهای «وبانک»، «وخاور»، «کاذر»، «کچاد»، «خزر» و «وامید» امروز در حالی بازگشایی شدند که در نهایت به رغم اینکه بعضا شاهد معاملات در قیمت های مثبت بودند در نهایت همگی در قیمت های پایانی منفی به روز خود خاتمه دادند، به طوری که «وبانک» در قیمت 280 تومان و 1 ریال (6.48 درصد منفی)، «وخاور» در قیمت 221 تومان (0.09 درصد منفی)، «کاذر» در قیمت 166 تومان و 4 ریال (4.91 درصد منفی)، «کچاد» در قیمت 298 تومان (1.59 درصد منفی)، «خزر» در قیمت 79 تومان (0.75 درصد منفی) و «وامید» در قیمت 269 تومان و 9 ریال (1.68 درصد منفی) به استقبال چهارشنبه رفتند. دارویی‌ رازک‌ (درازک)، داروسازی‌ روزدارو (دروز)، کاشی‌ الوند (کلوند) و گروه ‌صنعتی‌ سپاهان‌ (فسپا) برخلاف نمادهای دیگر بورسی امروز مثبت باز شدند و مثبت نیز به کار خود خاتمه دادند. قیمت های پایانی «درازک» 1103 تومان (4.97 درصد مثبت)، «دروز» 223 تومان (1.73 مثبت)، «کلوند» 407 تومان و 8 ریال (3.24 مثبت) و «فسپا» در قیمت 200 تومان و 3 ریال (4.7 درصد مثبت) بود.

•    «شکلر» شفاف شد: نماد شرکت نیروکلر (شکلر) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت و شفاف سازی درخصوص تاثیر افزایش نرخ ارز بر وام ارزی دریافت شده متوقف شد. توضیحات منتشر شده بر روی کدال به شرح زیر است:

1 - شرکت با توجه به افزایش های نرخ ارز در ماه های اخیر بر اساس مصوبه هیات مدیره اقدام به اخذ تسهیلات سرمایه در گردش به مبلغ 120 میلیارد ریال کرده است و اصل تسهیلات ارزی (مبلغ 834،168،2 یورو و مبلغ 250،912،10 روپیه هند) این شرکت با توجه مصوبه بانک ملت و تخصیص ارز از بانک مرکزی تسویه و مخاطرات تفاوت نرخ ارز جهت سهامداران شرکت مرتفع شده است و سود تسهیلات مزبور نیز در صورت اختصاص ارز از طرف بانک مرکزی تسویه خواهد شد که مبلغ آن حدود 160 هزار یورو است؛ 2- شرکت جهت خرید ماشین آلات و تاسیسات و ساختمان ها مبلغ 341،232 میلیون ریال تسهیلات مشارکت مدنی به سررسید 30/03/1397 اخذ کرده است که به دلیل عدم راه اندازی طرح توسعه تا پایان خرداد ماه سال جاری اقدام به استمحال تسهیلات طرح به مدت حداکثر سه ماه کرده است و از ابتدای مهرماه تسهیلات مزبور تقسیط و به تسهیلات فروش اقساطی تبدیل خواهد شد. در حال حاضر تغییر با اهمیتی در سود و زیان متصور نیست؛ 3- درخصوص ارز حاصل از صادرات به اطلاع سهامداران می رساند براساس دستورالعمل بانک مرکزی محصولات این شرکت مشمول تحویل ارز از طریق سامانه نیما نیست. با توجه به موارد فوق در صورت وقوع تعدیل با اهمیت در سود و زیان شرکت موضوع در اسرع وقت اطلاع رسانی خواهد شد.     

•    مجمعی ها: در پایان معاملات امروز نماد شرکت های گروه دارویی البرز (والبر)، صنعتی کیمیدارو (دکیمی)، پتروشیمی آبادان (شپترو)، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه به منظور تصویب صورت های مالی و حق تقدم شرکت معدنی و صنعتی گل گهر (کگلح) با توجه به توقف نماد اصلی متوقف شدند. همچنین نمادهای تجارت الکترونیک پارسیان (رتاپ) برای برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه به منظور تصویب صورت های مالی و عمومی فوق العاده به منظور اصلاح اساسنامه، کارخانجات کاشی و سرامیک حافظ (کحافظ) برای برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره نیز از چرخه معاملات خارج شدند.

فرابورس:

•    سه نماد در راه مجمع: نماد شرکت های کشتیرانی دریای خزر (حخزر)، دریایی و کشتیرانی خط دریابندر (حبندر)، صنعتی مینو (غصینو)، برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام در روز شنبه ۹ تیر ۹۷ در پایان معاملات امروز متوقف شدند.

خلاصه اتفاقات در سایر نماد های بورسی و فرابورسی در جدول زیر آمده است:

13970405