۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی می‌کند؛

ادامه بازخوانی پرونده صورت‌های مالی شرکت‌های در آستانه برگزاری مجمع سالانه

۱۹ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۲۸
کد خبر: 277307
ادامه بازخوانی پرونده صورت‌های مالی شرکت‌های در آستانه برگزاری مجمع سالانه

در بخش قبل به تشریح مختصر صورت های مالی شرکت های دارویی و شیمیایی برگزار کننده مجمع سالانه در هفته آتی نمودیم. در این بخش نیز به بررسی اجمالی سایر شرکت های متوقف هفته پیش رو می پردازیم.

اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده ؛ در هفته آینده مجامع عمومی عادی سالانه شرکت های رینگ سازی مشهد، نیرومحرکه، چادرملو، مخابرات ایران و بیمه تجارت نو برگزار خواهد شد. در زیر اهم موارد گزارش شده در صورت های مالی حسابرسی شده شرکت های مذکور آورده شده است.

«کچاد» با افزایش 40 درصدی سود به مجمع می رود

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو سال 96 را با ثبت ارقام مثبت در صورت مالی خود به پایان رساند. این شرکت درحالی سهامداران خود را به مجمع سالانه دعوت کرده است که با کسب یک هزار و 158 میلیارد تومان سود (افزایش 60 درصدی نسبت به سال 95) یکی از بهترین های سال های خود را پشت سر گذاشته است. از سوی دیگر همچنین درآمدهای عملیاتی و غیرعملیاتی این شرکت نیز دستخوش تغییرات معنادار مثبتی شده که البته افزایش 75 درصدی بهای تمام شده عملیاتی، تا حد زیادی مانع از تاثیرگذاری مثبت سایر مولفه های  سودآوری صورت مالی شده است.

در قسمت گزارش تولید و فروش شرکت صنعتی و معدنی شاهد تغییر در میزان تولیدات نسبت به سال 95 هستیم. این شرکت در سال گذشته تولید کنستانتره آهن خود را 6 درصد کاهش داده اما از سوی دیگر اقدام به تولید فولاد در حجم 329 هزار تن نموده است. همچنین گفتنی است که مهمترین دلیل سودآوری قابل توجه این شرکت سنگ آهنی، افزایش نرخ های کنستانره آهن ، گندله و فولاد است که نشات گرفته از افزایش قیمت های جهانی در سال گذشته است.

«اخابر» درجا زد

مجمع سالانه شرکت مخابرات ایران در تاریخ 23 خرداد درحالی برگزار خواهد شد که سود خالص شرکت در سال گذشته تنها با افزایش 5 درصدی به رقم دو هزار و 853 میلیارد تومان رسید. در این بین درآمدهای عملیاتی «اخابر» با رشد 100 مواجه شد اما از سویی دیگر افزایش 107 درصدی بهای تمام شده عملیات عامل کاهنده سود در صورت های مالی شرکت بود. البته نکته قابل توجه  دیگر این گزارش مالی، افزایش عجیب 66 درصدی هزینه های عمومی، اداری و فروش و همچنین رشد 45 درصدی هزینه های مالی است. از این رو درآمد هر سهم شرکت مخابرات ایران در سال 96 با کاهش 2 درصدی نسبت به سال 95 به میزان 486 ریال بود.

کاهش زیان در «خرینگ»

شرکت رینگ سازی مشهد در حالی 22 خرداد اقدام به برگزاری مجمع سالانه کرده است که با عملکرد نسبتا مطلوب، کاهش 74 درصدی زیان را در کارنامه مالی سال گذشته خود ثبت کرده است. از سوی دیگر درآمدهای عملیاتی و غیرعملیاتی این شرکت نیز با رشد 18 و 197 درصدی روبرو شده اند. در نهایت این شرکت با کاهش زیان از 10٫۶ میلیارد به ۲٫۷ میلیارد تا حدودی سهامداران را نسبتا به آینده فعالیت خود امیدوار کرده است.

اما نکته با اهمیت در قسمت تولید و فروش رشد 50 درصدی مقدار تولید و فروش در برابر رشد اندک 17 درصدی مبلغ کل فروش نسبت به سال 95 است. در بررسی دقیق تر دلیل این اختلاف به این نحوه مشخص می شود که در سال گذشته، تولید دو محصول با اهمیت تر شرکت یعنی رینگ سواری و رینگ سنگین با کاهش 11 و 21 درصدی مواجه شده اند داشته که تا حدی اثر رشد مطلوب مجموع تولید را خنثی می کند.

دست خالی نیرومحرکه برای سهامدارانش

شرکت نیرومحرکه در حالی اقدام به برگزاری مجمع سالانه در تاریخ 23 خرداد نموده است که علی رقم افزایش قابل ملاحظه درآمدهای غیرعملیاتی و کاهش هزینه های عمومی اداری و فروش نتوانسته در کسب سود خالص موفق عمل کند. از این رو در سال گذشته سود هر سهم با کاهش 6 درصدی به رقم 45 ریال رسیده است.

از سوی دیگر در آمار تولید و فروش این شرکت نیز شاهد کاهش مقداری تولید و فروش به میزان ۴٫۵ و 2٫۵ درصد نسبت به سال 95 هستیم. اما در این بخش نیز تنها افزایش 30 درصدی نرخ فروش گیربگس R2، مبلغ کل فروش را برای سال گذشته مثبت کرده است. اما مبلغ فروش سایر محصولات به دلیل افت در میزان تولید و فروش با کاهش مبلغ فروش کل مواجه شده اند.

خسارت های پرداختی توان بیمه تجارت نو را گرفت

«بنو» تنها شرکت بیمه ای در بازار پایه فرابورس در حالی سهامداران خود را به مجمع سالانه دعوت کرد که سود خالص خود را در سال گذشته با کاهش 17 درصدی نسبت به سال 95 تقریبا 36٫۵ میلیارد تومان اعلام کرده است. این درحالی است که عملکرد شرکت در جذب حق بیمه مطلوب ارزیابی می شود اما افزایش بیش از 600 درصدی خسارت های پرداختی در سال گذشته، مجالی برای افزایش سود را به شرکت نداده است. در نتیجه این شرکت بیمه ای تنها موفق به کسب 146 ریال سود برای هر سهم شده است.