۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

چراغ سبز فلزی‌ها به بورس/ پیگیری رالی صعود در سومین روز کاری

۷ فروردین ۱۳۹۷، ۱۴:۱۲
کد خبر: 260467
چراغ سبز فلزی‌ها به بورس/ پیگیری رالی صعود در سومین روز کاری

دماسنج بازار سرمایه سومین روز بورسی سال جدید را درحالی در محدوده های مثبت سپری کرد که این بار اقبال سهامداران به گروه کانه های فلزی و چند رشته ای به چشم می خورد. همچنین افزایش مجدد قیمت نفت و برخی کامودیتی ها امید فعالان بازار را به ادامه روزهای روشن بورس تهران دوچندان کرد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده ؛ در جریان معاملات امروز تالار شیشه ای، شاخص در ادامه روند صعودی برای پس گیری قله های از دست رفته، با رشد 106 واحدی (افزایش 0.11 درصدی) به ارتفاع 96 هزار و 596 واحد رسید. شاخص هم وزن اما در پی بی توجهی سهامداران به نمادهای کوچکتر، از رشد جا ماند و با افت 6.5 واحدی (کاهش 0.04 درصدی) به پله 17 هزار و 287 واحد بازگشت.

امروز نیز در پی ادامه ابهام در اوضاع سیاسی متاثر از پرونده برجام، شاهد تغییر مالکیت 10 میلیارد تومانی از حقیقی به حقوقی در بورس بودیم که البته بیشترین واگذاری ها در نمادهای بانکی «وبصادر» و «وتجارت» و همچنین گروه پُر ریسک خودرویی صورت گرفت. از سویی دیگر با روشن شدن مجدد موتور قیمت جهانی نفت و همچنین جهش دوباره نرخ ارز به بالای پنج هزار تومان، در بازار داخلی نیز گروه پالایشی و پتروشیمی و در مجموع نمادهای صادرات محور در محدوده های مثبت قیمتی دادوستد شدند.

اما امروز آن طور که انتظار می رفت آمار حجم و ارزش معاملات نسبت به دو روز گذشته بهبود پیدا نکرد و بازار همچنان در بی رمقی به کار خود پایان داد. در این بین 800 میلیون ورقه بهادار به ارزش 161 میلیارد تومان  در 50 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان تنها 82 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت.

ترین های بازار امروز

در بین نمادهای مطرح و تاثیرگذار در افزایش شاخص امروز جای نمادهای گروه بانکی و خودوریی خالی بود و دماسنج بازار بیشتر از معاملات دو گروه معدنی و نفتی تاثیر مثبت گرفت. گفتنی است نمادهای «جم»، «وامید» و «کگل» هرکدام به ترتیب 84، 18 و 17 واحد شاخص را تقویت کردند و از سویی دیگر در سمت قرمزهای بازار نمادهای  «خودور»، «وپارس» و «شپنا» هرکدام به ترتیب 28، 27 و 24 واحد از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند. همچنین گروه بانکی ها و خودرویی ها امروز نیز بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. در گروه بانکی ها حقوقی های دو نماد «وبصادر» و «وتجارت» به سختی مشغول حمایت از قیمت سهام خود بودند تا جایی که امروز حقوقی «وبصادر» 4.5 میلیارد تومان و حقوقی «وتجارت» 3 میلیارد تومان سهم از حقیقی ها خریدند.

دلایل پیشتازی فلزی ها در بازار امروز

پس از ریزش مقطعی قیمت فلزات رنگین در روز گذشته به ویژه فلز «روی» و مس، امروز اما این دو کامودیتی با رشد قیمت مواجه شدندکه یکی از اصلی ترین دلایل آن مذاکرات پشت پرده آمریکا و چین با هدف جلوگیری از بروز جنگ تجاری است که این امر محرک بازار کامودیتی بوده و ریسک این بازار را به شدت کاهش داده است و به دنبال آن رشد تقاضا را موجب شده است. با این اوصاف تقاضا برای دلار و ین که به منظور مدیریت ریسک استفاده می شوند، کاهش یافته و افت ارزش آن دو را به همراه دارد و از سوی دیگر لغو فروش 23 هزار تن روی در انبارهای LME  موجب ادامه روند کاهش عرضه و برگشت حرکت نزولی قیمت این فلز به سمت بالا شد.

لازم به ذکر است که واردات شمش روی کشور چین در ماه گذشته میلادی حدود 151 درصد افزایش داشته است و در مقابل واردات قراضه مس در همان ماه با 52 درصد کاهش رو به رو بوده است از همین رو یکی از علل افت قیمت جهانی مس در روز گذشته افزایش 11 درصدی موجودی انبارهای LME بود.

نکته قابل توجه دیگر اینکه در گروه «روی»، سه ستاره با گزارش عملکرد اسفند ماه خوش درخشیدند که از آن جمله می توان به «کبافق» اشاره کرد که در اسفند ماه با رقم 40 میلیارد تومان، فروش خوبی را به ثبت رساند و توانست به تنهایی در این ماه 48 درصد از مبلغ فروش پیش بینی شده را پوشش دهد و عدم فروش خود را در دو ماه بهمن و دی را توجیه کند. شرکت در مجموع 12 ماه حدود 111 درصد از بودجه خود را محقق کرده است که این موضوع احتمال تعدیل مثبت این شرکت را در روز های آتی به قطعیت می رساند. حال باید در انتظار گزارش 12 ماهه شرکت معادن بافق بود تا سرنوشت سود شرکت مشخص شود. از این رو «کبافق» امروز با حجم معاملات مناسب و صف خرید اگرچه اندک به کار خود پایان داد.

«فاسمین» دیگر نماد این این گروه که تازه به گردونه معاملات بازگشته است، بهتر از کبافق ظاهر شد و با گزارش مساعد اسفند ماه به کار خود در سال مالی 96 پایان داد. شرکت در اسفند مبلغ 100 میلیارد تومان درآمد شناسایی کرد که حاکی از تحقق 23 درصدی فروش پیش بینی شده است که به تبع آن در طول 12 ماه گذشته توانسته 22 درصد فراتر از بودجه معین شده را محقق کند. از طرفی در روز گذشته شرکت اقدام به شفاف سازی کرد که طی آن رشد 23 درصدی مبلغ فروش را اعلام کرد که علت آن رشد مقدار فروش و رشد قیمت «روی» جهانی است. البته رشد قیمت های جهانی موجب افزایش قیمت خاک خریداری شده توسط شرکت نیز شده است اما در نهایت موجب تعدیل مثبت 14 درصدی سود کالسیمین شده است. موضوع دیگر که حائز اهمیت است واگذاری حدود 7 درصد از سهام شرکت روی زنگان توسط شرکت کالسیمین در قیمت 10،026 ریال است که این فروش بلوکی سودی بالغ بر 3.8 میلیارد تومان عاید شرکت کرده است. امروز «فاسمین» با رشد تقاضا خود را به مرز قیمتی 660 تومان رساند.

عملکرد نماد «کاما» در کنار دو نماد مذکور درخشش گروه روی را کامل کرد. به طوری که شرکت باما در گزارش اسفند ماه 17 درصد از فروش پیش بینی شده بعد از تعدیل مثبت در اوایل اسفند سال گذشته صورت گرفته را پوشش داده است و در کل 12 ماه سال 96 توانسته 104 درصد از بودجه را محقق کند. حال باید دید شرکت پس از گزارش سال مالی 96 نیز تعدیل مثبت دیگری را برای سهامداران خود به ارمغان خواهد آورد یا خیر؟ در سوی دیگر شرکت، افزایش سرمایه 200 درصدی از محل مطالبات حال شده و آورده های نقدی را به تصویب اعضای هیات مدیره رسانده است. این سهم نیز امروز با افزایش تقاضا و نوسان در محدوده 960 تومان روبرو بود.

در پایان این نکته نیز شایان ذکر است که با افزایش روز افزون نرخ دلار داخلی، علاوه بر دلایل مطرح شده در بالا، باید انتظار رشد قیمتی قابل قبولی در گروه معدنی که اغلب صادارات محور هستند داشت.

در ادامه بازار امروز همچنین شاهد سبزپوشی اکثر نمادهای گروه های کاشی و سرامیک و شرکتهای چند رشته ای صنعتی بودیم ، تا جایی که نمادهای «کترام» ، «کساوه» و «کپارس» همچنان صف خرید را تجربه کردند .

امروز اما «فملی» تغییر رویه داد و در محدوده های مثبت دادوستدشد تا جایی که 14 واحد شاخص را بالا برد. از این رو در نماد «فملی» امروز از فشار عرضه کاسته شده بود که متاثر توقف کاهش نرخ جهانی مس بود. البته نرخ جهانی مس در محدوده های نزولی در حال نوسان بوده و ادامه افت قیمت در ماه های آتی دور از انتظار نیست. از این رو کاهش نرخ های فروش در گزارش های سال 97 شرکت محتمل است اما از طرفی نرخ دلار آزاد نیز در روندی صعودی در حال افزایش است و تا حدودی اثر نرخ های جهانی را خنثی خواهد کرد. اکنون فعالان بازار چشم به راه گزارش اسفند ماه نماد فملی بوده تا بتوانند با تیب خاطر برای معاملات سهام این شرکت تصمیم بگیرند. شرکت ملی مس ایران تولید 1079 هزار تن کنسانتره مس و 239 هزار تن آند مسی (افزایش تقریبا 22 درصدی نسبت به سال گذشته به دلیل راه اندازی کوره فلش) و تولید 200 هزار تن کاتد ( افزایش 18 درصدی نسب به سال قبل) را برای سال 97 معین کرده است. همچنین شرکت در سال پیش رو فروش 360 هزار تن کنسانتره مس، 175 هزار تن کاتد و 47 هزار تن مفتول را پیش بینی کرده است.

رفت و آمدهای پُر سرصدا

درگروه استخراج کانه های فلزی امروز  نمادهای «فاسمین»، «کگل» و «ومعادن» در محدوده های مثبت قوی به گردونه معاملات بازگشتند. نماد شرکت کالسیمین پس از افشای اطلاعات با اهمیت (واگذاری 6.94 درصدی سهام شرکت صنعت روی زنگان) ، ارائه تعدیل مثت 14 درصدی و دلایل تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 96 ، با رشد 4.7 درصدی و با قیمت 6,450 ریال به تابلوی معاملاتی بازگشت .در این گروه همچنین «کگل» نیز پس از برگزاری مجمع امروز بازگشایی شد و در محدوده ۳۲۴ تومان به گردونه معاملات بازگشت. گفتنی است این نماد در آخرین روز کاری بورس سال گذشته به جهت برگزاری مجمع فوق العاده در خصوص تصویب افزایش سرمایه 60 درصدی متوقف شد.«ومعادن» نیز پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده و تصویب افزایش سرمایه 10 دصدی (معادل 4 درصد از محل مطالبات و آورده نقدی و 6 درصد از محل سود انباشته) ، با رشد 1.7 درصدی و با قیمت 1,710 ریال به گردونه ی معاملات بازگشت .

اما در گروه خودوریی ها، «خکار» پس از انعقاد قرارداد مهم (ساخت و فروش 50000 عدد دریچه گاز موتورسیکلت) و انعقاد قرارداد مهم (ساخت و فروش واتر پمپ موتور EC5 )، با قیمت 1,927 ریال و رشد 5 درصدی به تابلوی معاملاتی بازگشت .

از فرابورس چه خبر؟

آیفکس هم روز مثبتی را پشت سر گذاشت و با رشد 3.8 واحدی در ارتفاع یک هزار و 107 واحد آرام گرفت. در این بازار نیز 109 میلیون ورقه بهادار به ارزش 186 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 19.3 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

در فرابورس اما امروز حقیقی ها بیشتر در نقش خریدار ظاهر شدند و بالغ بر 9 میلیارد تومان سهم از حقوقی ها خریدند که بیشترین این خریدها در نماد «زاگرس»، «ارفع» و «ذوب» صورت گرفت. از سویی دیگر حقوقی های نمادهی «تبرک» و «زنگان» سعی در حمایت بیشتر از نمادهای خود کردند.