۰ نفر

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران اعلام کرد:

رتبه‌بندی نهادهای مالی در سال ۹۷

۱۰ بهمن ۱۳۹۶، ۱۷:۰۷
کد خبر: 248811
رتبه‌بندی نهادهای مالی در سال ۹۷

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در نشست خبری سالانه امروز کانون، رتبه‌بندی نهادهای مالی و ارتقای تدان را ازجمله برنامه‌های کانون برای سال آینده عنوان کرد.صبح امروز ۱۰ بهمن ماه، نشست خبری سالانه کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در خانه تاریخی وارطان برگزار شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران در این نشست به ارائه گزارش عملکرد یک سال گذشته کانون پرداخت و  برنامه‌های آتی آن را برشمرد. به گفته او از ابتدای آذر ماه ۹۵ دوره جدید فعالیت‌های کانون آغاز شد و در این مدت بعضی اهداف محقق شد و برخی دیگر هنوز به اتمام نرسیده است.

او با تاکید بر مسائل مالی به‌عنوان مهمترین مشکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران گفت: سال گذشته کمتر از ۷۰ شرکت حق عضویت خود را پرداخت کرده بودند که این تعداد در سال جاری به ۹۱ شرکت رسید و با توجه به اینکه مدت‌ها حق عضویت اعضا افزایش پیدا نکرده بود، در این دوره افزایش داشت و به این ترتیب برخی مشکلات مالی برطرف شد و زیان سال گذشته جبران شد و سال جاری کانون موفق شد که سود حاصل کند. اسلامی در این نشست با تاکید بر لزوم انتشار صورت‌های مالی همه ارکان بازار سرمایه اعلام کرد که کانون نهادهای سرمایه‌گذاری نیز پیش از مجمع صورت‌های مالی خود را منتشر خواهد کرد.

اسلامی با اشاره به نشست‌های صبحانه کاری گفت: در این سال تلاش شد اقدامات خوب دوره‌های پیشین کانون از جمله نشست‌های ماهانه تخصصی در قالب صبحانه کاری برگزار شود. در پایان این نشست‌ها بیانیه‌ای صادر می‌شود که در اختیار سیاست‌گذاران قرار می‌گیرد. او همچنین به چندین نشست تخصصی درخصوص بازار سرمایه به‌عنوان دیگر اقدامات این کانون اشاره کرد و گفت: موضوعاتی همچون نرخ بهره، اصلاح قوانین بازار سرمایه، بررسی آینده اقتصاد ایران، نشست IFRS و... در نشست‌های کانون بررسی شد؛ به‌ویژه تاثیر نشست نرخ بهره قابل توجه بود. امیدواریم با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار، رسانه‌ها و سایر نهادها این روند ادامه یابد. او همچنین به برگزاری ماهانه میز تخصصی شرکت‌های عضو کانون اشاره کرد که فعالان هر صنعت در جلسه‌ای به بحث و بررسی صنعت خود می‌پردازند که نتایج آن از سوی کانون به سازمان بورس ارسال می‌شود.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران تشکیل کارگروه هشت‌نفره با هدف حل مشکلات مالیاتی بازار سرمایه را از اقدامات مهمی برشمرد که با تلاش سازمان بورس، سازمان امور مالیاتی و کانون نهادها محقق شد. تقویت ارتباط کانون با سازمان بورس و کانون کارگزاران از دیگر اقدامات مثبت کانون نهادها بود که در ایران راستا پیشنهاد عضویت کانون در هیات پذیرش و هیات تایید صلاحیت مطرح شد که با آن موافقت شده است. همچنین کانون سعی در توسعه ارتباطات خود با تصمیم‌گیران اقتصادی، اتاق بازرگانی، انجمن مدیریت مالی، دانشگاه‌ها و رسانه‌ها داشته است و ازجمله تاثیر نشست‌های تخصصی کانون در موضوع بازار سرمایه و موضوعات مهم اقتصادی کشور و بازخورد دریافتی از بخش‌های اقتصادی در رابطه با آن قابل توجه است.

اسلامی همچنین به بازدیدهای کانون از کارخانه‌ها و شرکت‎های پذیرفته شده در بورس اشاره کرد و گفت: این بازدید صرفا انجام بازدید نبوده و نشست‌های بررسی وضعیت نیز برگزار شده تا نتیجه‌ای به دنبال داشته باشد و فعالان بازار سرمایه و کارشناسان بتوانند با مدیران شرکت‌ها ارتباط آسان‌تری برقرار کنند.

او با اشاره به فعالیت قابل توجه کمیته سازش در کانون گفت: این بخش یکی از مهمترین اقدامات کانون است. 28 فقره از پرونده‌های کمیته سازش قبل از تشکیل جلسه به سازش رسید. 14 فقره نیز پس از تشکیل جلسه به سازش رسید و 9 فقره هم پس از برگزاری دو جلسه منجر به عدم سازش شد. تعداد پرونده‌های در حال بررسی 38 فقره است. عمده پرونده‌ها مربوط به تعویق در پرداخت سود است.

او با اشاره به هدف کانون در حوزه آموزشی مبنی‌بر ارتقای سطح سواد فعالان بازار سرمایه گفت: مدرسه تابستانی ازجمله اقدامات کانون در حوزه آموزش بود. تلاش کانون ارائه آموزش خاص است. همچنین کانون در برگزاری کارگاه‌های آموزشی بین‌المللی همکاری کرده است. برگزاری یا مشارکت در برگزاری همایش‌ها و سمینارهای مختلف مالی و اقتصادی نیز از دیگر فعالیت‌های کانون در حوزه آموزش است. همچنین جشنواره تحلیل برتر با موضوع فلزات اساسی نیز در همین رابطه برگزار شد.

اسلامی با تاکید بر اینکه مهمترین رکن مسئولیت‌پذیری اجتماعی، درست انجام دادن وظایف است، ازجمله اقدامات کانون در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی مرسوم را انجام بازدید و برگزاری نشست‌های بررسی در محک و کهریزک دانست و عنوان کرد که در بازدید آینده کانون از مدرسه کودکان کار به طور رسمی تاسیس دپارتمان مسئولیت‌پذیری اجتماعی اعلام می‌شود.

برنامه‌های آتی

اسلامی با تاکید بر اینکه عملکرد کانون در همه حوزه‌های حال حاضر بهبود خواهد یافت، رتبه‌بندی نهادهای مالی را از مهمترین برنامه‌های کانون دانست و اظهار داشت که از سال 97 این کار انجام خواهد شد. او با بیان اینکه کانون نهادهای سرمایه‌گذاری جلساتی با برخی نهادهای بین‌المللی داشته است، تقویت ارتباط با نهادهای بین‌المللی را ازجمله مهمترین برنامه‌های سال آتی کانون عنوان کرد و گفت: کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در سال 97 به عضویت CIIA درمی‌آید و امیدواریم آزمون CIIA نیز سال آینده در ایران برگزار شود. همچنین در سال 97 نیز مدرسه تابستانی با همکاری یکی از  بزرگترین موسسات بین‌المللی برگزار خواهد شد. به‌علاوه، کانون پکیج آموزشی باکیفیتی ارائه خواهد داد که امیدواریم برای نمایشگاه کتاب اولین مجموعه آن رونمایی شود. دومین جشنواره تحلیل برتر نیز با موضوع صنعت پتروشیمی برگزار خواهد شد.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در این نشست قول داد که به ارتقای سامانه تدان کمک کند چرا که تدان ظرفیت‌هایی دارد که از آن استفاده نشده است. امیدواریم کیفیت تحلیل‌ها افزایش یابد. ضمن آنکه تلاش می‌کنیم تا تحلیلگران حرفه‌ای انفرادی هم بتوانند در کنار شرکت‌ها در این سایت به ارائه تحلیل‌ها بپردازند.

او ادامه داد: تاسیس باشگاه کارکنان کانون از دیگر برنامه‌ها است که تلاش داریم علاوه‌بر شرکت‌ها، کارکنان آنها نیز به عضویت کانون دربیایند و بتوانیم به آنها خدمات ارائه دهیم.

همچنین برنامه‌ریزی برای شرکت مدیران عامل شرکت‌های عضو در کنفرانس جهانی مدیریت مالی، فعال‌سازی کارگروه تخصصی ازجمله کارگروه قوانین و مقررات بیمه‌ای و مالیاتی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و صبحانه‌های کاری، حضور و مشارکت در سمینارهای داخلی و بین‌المللی، فعال‌سازی مجدد عضویت کانون در ASIF و افزایش تعامل با نهادهای بین‌المللی، عضویت در کمیته‌های تخصصی اتاق بازرگانی و انتشار Policy Paper نیز از دیگر برنامه‌های کانون برای سال 97 است.