۰ نفر

عقب‌نشینی یکدست شاخص‌ها / بورس با تصویب نشدن بودجه به کما رفت

۹ بهمن ۱۳۹۶، ۱۶:۵۰
کد خبر: 248519
عقب‌نشینی یکدست شاخص‌ها / بورس با تصویب نشدن بودجه به کما رفت

روز گذشته در پی تصویب نشدن کلیات بودجه سال ۹۷در مجلس شورای اسلامی، جو سنگینی بر انتظارات فعالان بازار سرمایه حکمفرما شد در نتیجه امروز شاهد معاملات منفی در اکثر نمادهای بازار بودیم که حاکی از تردید بوجود آمده در میان سهامداران ناشی از اخبار منفی دیروز مجلس بود.

اقتصادآنلاین- مریم علیزاده؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی، به کلیات لایحه بودجه رای منفی دادند تا بازار سرمایه نیز به این خبر منفی عکس‌العمل نشان داده و طعم شیرین جشن تولد 50سالگی خود را فراموش کند. ارزش معاملات امروز بازار سرمایه درحالی به 260میلیارد تومان رسید که 952میلیون برگه سهم 60درهزار نوبت دادوستد شد. در این بین شاخص کل هم‌وزن رویه‌ای مشابه به خود گرفت و با 14واحد کاهش به عد 17497 رسید.

ترین‌های بازار

درپی کاهش قیمت‌ جهانی نفت، امروز گروه محصولات شیمایی بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص تحمیل کردند. در ادامه کم لطفی حقوقی‌ها در گروه خودرو نیز باعث از دست رفتن حمایت‌ها در اکثر نمادهای این گروه شد و این گروه جوی منفی را تجربه کرد. در این بین نمادهای «وغدیر»، «فولاد» و «فارس» هرکدام به ترتیب با 50، 48و 40واحد افت، بیشترین تاثیر منفی را بر دماسنج بازار داشتند.

اما در سوی سبزرنگ‌های بازار گروه فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی با انتشار خبر پرواز نرخ‌های جهانی «روی» و مس شاهد افزایش تقاضا و شکل‌گیری صف‌های خرید شدند. در ابتدای معاملات این هفته بازارهای جهانی ، فلز روی با پرش قابل توجه حدود ۲.۵ درصدی فراتر از ۳ هزار و ۵۸۳ دلار در هر تن رفت و فاصله خود با کانال ۳۶۰۰ دلاری را به کمتر از ۱۷ دلار رساند. البته هم اکنون قیمت روی ۳۵۶۰ دلار است. این اخبار مثبت سبب شد «فاسمین» با 3 میلیارد ارزش معامله، پرارزشترین معاملات در 30 دقیقه نخست معاملات را رقم بزند و در سقف قیمت سالانه معامله شود. همچنین بازدهی از ابتدای سال تاکنون این سهم به 100درصد رسید. از دیگرنمادهای شاخص‌ساز در معاملات امروز«فملی»و «کچاد» بودند که هرکدام با 17و 16واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر بازار داشتند.

دیگر خبر مثبتی که معاملات بخشی از بازار را داغ‌تر کرد، احتمال افزایش نرخ زغال‌سنگ بود. به‌همین جهت امروز شاهد صف خرید در نمادهای «کطبس» و «کپرور» بودیم. همچنین گزارش‌ها حاکی از ان است که مجوز افزایش تولید «کپرور» از ١٩٠ هزار تن به ٢٢٠ هزار تن صادر شد. نکته دیگر اینکه رئیس امور بین‌الملل انجمن سنگ آهن از حذف وضع عوارض ۵ تا ۱۰ درصدی صادرات این محصول خبر داد و گفت: احتمالا عوارض ۱۵ درصدی صادرات گندله هم لغو می‌شود.

جذاب‌های کدال

شرکت پاکدیس نسبت به افزایش هزینه اداری، عمومی و فروش و نتیجتا تعدیل منفی 46درصدی اقدام به شفاف‌سازی کرد. یکی از اقلام این گزارش هزینه 3.2 میلیارد تومانی تبلیغات تلویزیونی بود.

صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان در دوره 3 ماهه منتهی به 30 آذر 96 (حسابرسی نشده) به ازای هر سهم 203 ریال زیان شناسایی کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 625% افزایش داشته است. این شرکت طبق پیش‌بینی اولیه برای سال مالی منتهی به 31شهریور 97 به ازای هر سهم 359 ریال سود اعلام کرده است.

دیگر اطلاعیه مهم کدال آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی بطور فوق‌العاده شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو «تپکو» بود. از این نماد حاشیه‌ساز نیز این‌طور به گوش می‌رسد که مشکلات هپکو با حضور معاون اقتصادی وزیر در وزارت کشور بررسی شد؛ تامین نقدینگی برای شرکت، پیگیری مصوبات 25 دی و تنظیم گزارش جهت اطلاع رئیس جمهور، از عمده تصمیمات جلسه بود.

از رفت و آمد نمادها چه خبر؟

«غدیس» پس از تعدیل منفی 46 درصدی و کاهش پیش‌بینی سود هر سهم از 361 به 195 ریال، «فلوله» پس از شفاف سازی در خصوص قراردادها، هزینه مالی و پیش‌بینی سود، «چدن» پس از تعدیل مثبت 21 درصدی و پیش‌بینی سود 304 ریالی برای پایان سال مالی، «ثفارس» پس تعدیل مثبت 25 درصدی و افزایش پیش بینی سود از 40 به 50 میلیارد تومان به صحنه معاملات بازگشتند.

از سویی دیگر نماد «ومعادن» به دلیل تعدیل مثبت 29 درصدی و در نظر گرفتن پیش‌بینی سود جدید 242 ریالی برای پایان سال مالی و «فنورد» بعلت تعدیل مثبت 68 درصدی و پیش بینی سود 1155 ریالی برای پایان سال مالی متوقف شدند. همچنین در پایان معاملات امروز نمادهای معاملاتی «کفپارس» جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌‌العاده به منظور انتخاب اعضا هیئت مدیره و«وکار» جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده به منظور تصویب صورت‌های مالی متوقف خواهند شد.

اما از گروه بی‌تحرک دارویی این‌طور به نظر می‌رسد که سایه بحران نقدینگی در خرید مواد اولیه بر سر صنعت دارو همچنان سنگین است. همچنین دوره وصول مطالبات در صنعت داروسازی به حدود 500 روز رسیده و شرکت‌های تولیدی با کمبود نقدینگی شدیدی دست و پنجه نرم می‌کنند. تداوم این وضعیت می‌تواند روند منفی بازار این گروه را تعمیق کند.

در حاشیه بازارهای دیگر

در بازار ارز کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، به واسطه برگشت ارز پتروشیمی‌ها به بازار، افزایش وصول درآمدهای نفتی و تعدیل هیجانات، سطح نوسانات قیمت کاهش خواهد یافت.

اما در بازارهای جهانی قیمت فلزات بطور میانگین 1.5 درصد افزایش یافت و این در حالی بود که نفت و طلا روند اصلاحی به خود گرفتند. همچنین تحلیلگران بانک مریل لینچ پیش‌بینی کرده‌اند تداوم روند رونق اقتصاد جهان در سال جدید میلادی و وضعیت مناسب بخش تولید کارخانه‌ای در اقتصادهای بزرگ سبب خواهد شد بازار فلزات پایه به خصوص مس مانند سال گذشته عملکرد مثبت داشته باشد.

نکته مثبت دیگر این که چین دیگر تنها عامل رونق بازار مس و دیگر فلزات پایه نیست. افزایش نرخ رشد اقتصاد آمریکا و دیگر اقتصادهای توسعه یافته و در حال توسعه بر بازار مس تاثیر مثبت می‌گذارد.