۰ نفر

رییس سازمان مالیاتی در گفتگو با اقتصاد آنلاین عنوان کرد:

ادامه مدل کنونی مالیات ارزش افزوده حتی با نصب صندوق‌های فروشگاهی

۲۸ تیر ۱۳۹۶، ۱۶:۳۶
کد خبر: 206897
ادامه مدل کنونی مالیات ارزش افزوده حتی با نصب صندوق‌های فروشگاهی

رییس سازمان مالیاتی کشور با بیان اینکه مالیات مصرف در دنیا، مالیات بر کالاهای خاص است، تصریح کرد: این شیوه در کشور ما در بخش محصولات دخانی،نوشیدنی ها و حتی سوخت به عنوان کالای خاص تلقی می‌شود.

سید کامل تقوى‌نژاد در گفتگو با خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین گفت: یک مطلب ناصحیحی در ذهن بسیاری از آحاد جامعه شکل گرفته که مالیات بر ارزش افزوده  یعنی آن مالیاتی که در حلقه آخر دریافت و طبیعتا مصرف کننده آن را پرداخت کند.

وی افزود: ماهیت مالیات بر ارزش افزوده مالیات بر مصرف است، اما اینکه چگونه وصول شود باید بر ماهیت خودش نیز توجه کنیم.

رییس سازمان مالیاتی کشور با بیان اینکه مالیات مصرف در دنیا،  مالیات بر کالاهای خاص است، تصریح کرد: این شیوه در کشور ما در بخش محصولات دخانی،نوشیدنی ها و حتی سوخت به عنوان کالای خاص تلقی می‌شود.

وی یاد آور شد؛ اما در بخش مربوط به اینکه آیا مالیات بر فروش یا مالیات بر ارزش افزوده داشته باشد بسیاری از افراد درک ناصحیح  از این موضوع دارند و این دو مالیات را با هم یکی می دانند.

این مقام مسئول بیان داشت:  در صورتی که این دو مسئله کاملا جدا از هم و با دو مبنای جداگانه است، مالیات بر ارزش افزوده یعنی حصول مالیات از تولید و یا  وارد کننده و بعد هم انتقال آن به حلقه های بعدی و در نهایت  در نظر گرفتن اعتبار مالیاتی و انتقال بار مالیات به مصرف کننده  است که این مسئله باید  جامعه تبیین شود.

وی یکی از ضعف های اصلی را نبود صندوق های مکانیزه فروش عنوان کرد وگفت:  در شرایط کنونی به ناچار از حلقه ها مالیات می‌گیریم، اگر روزی صد در صد افرادی که در حلقه فعالیت می کنند صندوق مکانیزه فروش نصب کنند آن روز هم مالیات بر ارزش افزوده را به شیوه کنونی  اجرا می‌کنیم.

تقوی نژاد با اشاره به اینکه در زمینه نصب صندوق های مکانیزه فروش  کارهای بزرگی در کشور شاهد بودیم، اظهارداشت: در قانون نظام صنفی، مکلف شدن دولت  در برنامه توسعه پنجم و نیز تبصره 2ماده 169قانون مالیات های مستقیم احکامی صادر شده و ما لایحه ای مبنی  نصب صندوق ها در مبادی فروش را به صورت مستقل تنظیم وبرای تصویب در اختیار مجلس قرار دادیم.

رییس سازمان مالیاتی کشور با تاکید بر اینکه طبق مطالعات صورت گرفته  کشورهایی که 70سال ارزش افزوده را اجرا کردند تازه امسال به نصب صندوق های مکانیزه مبادرت ورزیده اند، خاطرنشان کرد: بیش از هفتاد درصد مالیات بر ارزش افزوده را معمولا قبل از حلقه آخر وصول و تمهیداتی در سازمان مالیاتی اندیشیده تا بتوانیم با فعالان اقتصادی تعامل بیشتری انجام دهیم.