۰ نفر

از امروز آغاز شد؛

تامین مالی ۳۰۰۰۰ میلیارد تومانی دولت در بازار بدهی فرابورس

۱۸ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۵۹
کد خبر: 175147
تامین مالی  ۳۰۰۰۰ میلیارد تومانی دولت در بازار بدهی فرابورس

در حالی که تنها 40 روز به پایان سال جاری باقی مانده دولت روحانی با انتشار 3000 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی در بازار سهام به منظور بازپرداخت بدهی خود وزارت آموزش و پرورش و بیمه سلامت اقدام کرده است.

تازه ترین اطلاعات دریافتی از بازار سهام حاکی است از امروز دوشنبه 18 بهمن ماه ،دولت یازدهم با انتشار و پذیره نویسی 3000 میلیارد تومان اوراق مرابحه و اوراق اجاره در 12 نماد معاملاتی تعریف شده بنا دارد تا در 40 روز باقیمانده تا پیان امسال بدهی های خود به وزارت آموزش و پرورش و بیمه سلامت را تسویه کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، این تامین مالی در حالی صورت می گیرد که ارزش معاملات بازار سهام به دلیل تضعیف نقدینگی در گردش و گرایش صندوق های سرمایه گذاری و سایر حقوقی ها به بازار بدهی، در پایین ترین حد خود طی 4 سال گذشته قرار گرفته و به زحمت به 100میلیارد تومان در روز می رسد.

بر اساس این گزارش از امروز دو شنبه ، وزارت امور اقتصادی و دارایی به منظور پرداخت بدهی وزارت آموزش و پروش، در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران  در مجموع 2 هزار میلیارد تومان اوراق اجاره با نرخ سود 20 درصدی را منتشر و پذیره نویسی می کند که موعد پرداخت سود آن هر شش ماه یکبار است.

سررسید این اوراق 48 ماه و تعداد اوراق پذیرش شده 20 میلیون ورقه بهادار است که از امروز از طریق واسط مالی شهریور سوم (با مسئولیت محدود)  از طریق کارگزاری بانک ملی پذیره نویسی می شود.

متعهد تضمین و تخصیص اعتبار این اوراق سازمان برنامه و بودجه کشور بوده و عامل پرداخت سود نیز شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه تعیین شده است.

بر اساس این گزارش اوراق مذکور در 7 نماد معاملاتی جداگانه و از طریق کنسرسیومی با پیشگامی شرکت تامین سرمایه آرمان متشکل از شرکت های تامین سرمایه لوتوس پارسیان،تامین سرمایه بانک ملت،تامین سرمایه نوین، تامین سرمایه سپهر، تامین سرمایه امید و تامین سرمایه کاردان  پذیره نویسی و بازار گردانی آن تعهد شده است.

 تعهد پذیره نویسی و بازار گردانی 250 میلیارد تومان از  اواق اجاره مذکور در نماد معاملاتی "اجاد21" از طریق تامین سرمایه آرمان، مبلغ 500 میلیارد تومان در نماد "اجاد 22" از طریق تامین سرمایه لوتوس پارسیان، مبلغ 2 هزار میلیارد تومان در نماد "اجاد 23" از طریق تامین سرمایه ملت، مبلغ 500 میلیارد تومان در نماد "اجاد 24" از طریق تامین سرمایه نوین، مبلغ 300 میلیارد تومان در نماد "اجاد 25" از طریق تامین سرمایه سپهر، مبلغ 150 میلیارد تومان در نماد " اجاد 26" از طریق تامین سرمایه امید و مبلغ یکصد میلیارد تومان در نماد "اجاد 27" از طریق تامین سرمایه کاردان  از امروز دوشنبه 18 بهمن ماه به مدت 5 روز کاری تا تاریخ 24 بهمن ماه  پذیره نویسی و بازار گردانی می شود.

مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس در اطلاعیه خود به بازار سهام عنوان کرده که در صورت عدم فروش این اوراق در مدت پذیره نویسی ، توسط متعهد پذیره نویسی خریداری خواهند شد و به مرور توسط آنها در بازار عرضه می شوند.

همزمان وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی نیز برای تسویه بخشی از بدهی های سازمان بیمه سلامت ایران برای خرید نقدی دارو از سوی نهاد واسط و فروش اقساطی به بانی به منظور تامین وجوه ، از امروز مبلغ یک هزار میلیارد تومان اوراق مرابحه را از طریق 5 نماد معاملاتی مستقل منتشر و پذیره نویسی کند.

تعداد اوراق پذیرش شده 10 میلیون ورقه و مدت اعتبار آن 48 ماه با نرخ سود 20 درصدی است که هر شش ماه یمبار محاسبه و پرداحخت می شود.

سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان متعهد تامین و تخصیص اعتبار این اوراق تعیین شده و همزمان تعهد تسویه و پرداخت اصل و سود اوراق مذکور را نیز برعهده دارد.

متعهد پذیره نویسی و بازار گردان اوراق مرابحه سلامت نیز از طریق کنسرسیومی با پیشگامی شرکت تامین سرمایه ملت و متشکل از شرکت های تامین سرمایه لوتوس پارسیان،تامین سرمایه نوین،تامین سرمایه امید و تامین سرمایه کاردان راهبری می شود و کارگزاری بانک ملت نیز فروش این اوراق در بازار ابزارهای نوین مالی را بر عهده داد.

بر این اساس 350 میلیارد تومان از اوراق مرابحه مذکور در نماد معاملاتی "سلامت 1" از طریق تامین سرمایه ملت، 300 میلیاردتومان در نماد معاملاتی "سلامت 2" از طریق تامین سرمایه کاردان، 150 میلیارد تومان از طریق نماد "سلامت 3" از طریق تامین سرمایه امید، یکصد میلیارد تومان در نماد "سلامت 4" از طریق تامین سرمایه لوتوس پارسیان و یکصد میلیارد تومان در نماد "سلامت 5" از طریق تامین سرمایه نوین پذیره نویسی خواهد شد.

فرابورس اعلام کرده که خرید اوراق مستلزم وجود کد معاملاتی فعال در سیستم شرکت سپرده گذاری مرکزی است. علاوه بر آن کلیه خریداران اوراق می بایست هنگام خرید اوراق یک شماره حساب بانکی متمرکز به همراه شماره شبا که به نام شخص دارنده باشد، جهت واریز سود و اصل اوراق اعلام نمایند و کارگزار نیز می بایست متعاقبا کد اخذ شده را به همراه شماره حساب به شرکت سپرده گذاری اعلام نماید و درآمد یا سود و اصل اوراق در تاریخ سررسید، توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی به این حساب واریز خواهد شد.

پذیره نویسی اوراق مرابحه بیمه سلامت از سوی وزارت تعاون از امروز آغاز و به مدت سه روز کاری تا روز چهارشنبه این هفته ادامه خواهد داشت.