۰ نفر

گزارش اقتصادآنلاین از نشست خبری سرمایه گذاری غدیر:

افزایش سرمایه ۵۶ درصدی در سرمایه گذاری غدیر/ریسک ارز تک نرخی برای پتروشیمی ها

۲۳ آبان ۱۳۹۵، ۱۷:۱۹
کد خبر: 158033
افزایش سرمایه ۵۶ درصدی در سرمایه گذاری غدیر/ریسک ارز تک نرخی برای پتروشیمی ها

غلامرضا سلیمانی امیری روز جاری از افزایش سرمایه ۵۶ درصدی شرکت سرمایه گذاری غدیر خبر داد و گفت: در مجمع فوق العاده فردا در خصوص افزایش سرمایه شرکت غدیر از ۴۶۰۰ میلیارد تومان به ٧۲۰۰ میلیارد تومان تصمیم گیری می شود.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد آنلاین، وی افزود : 875 میلیارد تومان از این مبلغ آورده سهامداران و 1600 میلیارد تومان از محل اندوخته است که در قالب سهام جایزه به سهامدارانی که تا امروز سهامدار غدیر بودند تعلق می گیرد.

به گفته سلیمانی با این افزایش سرمایه تلاش شده از سهامداران مطالبه نقدینگی کمتری شود و حدود یک سوم از حجم افزایش سرمایه را سهامدار پرداخت می کند و باقی از محل اندوخته سرمایه شرکت تامین می شود، به این ترتیب سهامداران با این پرداخت می توانند سه برابر سهام را مالک شوند که نوعی همکاری شرکت برای بالابردن ارزش افزوده سهامداران است.

 سلیمانی امیری در خصوص پذیرش شرکت های زیر مجموعه سرمایه گذاری غدیر در بازار سرمایه گفت:شرکت غدیر پروژه محور است و هنگامی که پروژه به بهره برداری می رسد، عرضه سهام شرکت ها در بورس و فرابورس را آغاز می کنیم.هم اکنون هلیدنگ سیمانی غدیر آماده عرضه است.به زودی با تعیین عملیات قیمت گذاری در بورس وارد می شود.دیگر مجموعه غدیر که بزودی وارد بازار سرمایه می شود، مجموعه نیروگاهی گیلان است که در حال پذیر است.

مدیر عامل سرمایه گذاری غدیر در ادامه افزود:هم اکنون بحران آب کشور را به شدت تهدید می کند و به همین دلیل  سرمایه گذاری در این حوزه از جمله آب شیرین کن و پساب آب یکی از مهمریت زمینه های  سرمایه گذاری برای شرکت های تخصصی در این حوزه است .به دلیل توجیه اقتصادی بالایی که این طرح ها دارند هدف ما نیز افزایش سود و ثروت سهامداران است، مدیریتی را در هلیدینگ انرژی تشکیل دادیم.هچنین با شرکتهای اروپایی برای  واردات تکنولوژی در حال مذاکره هستیم.به زودی سرمایه گذاری در این حوزه را شروع می کنیم.

سلیمانی در ادامه به فعالیت های معدنی هلدینگ سرمایه گذاری غدیر اشاره کرد و گفت:ایجاد اشتغال در بخش معدن یکی از مهمترین اهداف سرمایه گذاری غدیر است .به همین دلیل تمام تلاش ما این است که از خام فروشی در بخش سنگ آهن پرهیزکنیم و با تکمیل زنجیره تولید فولاد اعم بهبود خط تولید گندله و کنسانتره، صادرات معدنی را به صادرات فولاد برسانیم در واقع از خام فروشی در این حوزه پرهیز کنیم.

به گفته مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری غدیر هم اکنون در شرکت پتروشیمی شیراز تولید اوره آمونیاک با تکنولوژی های جدیدی در حال افزایش است.هرچندقیمت  8 و نیم سنتی خوراک گاز بالاست اما به دلیل ورود شرکت های هندی برای مشاکرت با شرکت های ایرانی و افزایش تقاضا در بازار هند صادرات این کالا می تواند با ارزش افزوده بالایی همراه باشد.

بنابراین هدفگذاری سرمایه گذرای غدیر مبنی بر این است که سالانه یک میلیون و 500 هزار تن تولید و صادرات اوره آمونیاک را انجام دهد.

سلیمانی درادامه اظهار کرد:ورود ترامپ به عرصه ریاست جمهوری آمریکا به دلیل اینکه اون تاجری موفق است همه سیاستمداران معطوف به این انتظار کرده است که وی با توجه به روابط اقتصادی روابط سیاسی خود را تنظیم می کند اما این فرضیه اثبات شده نیست و باید ببینیم  ترامپ،  وزیر امور خارجه، وزیر اقتصاد و وزیر دفاع خود را چگونه تعیین می کند.

پیش بینی سیاست های خارجی ترامپ روشن تر می شود.البته اگر در داخل کشور اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم و خود را در این مقوله قوی کنیم سیاست های کشورهای دیگر به خصوص آمریکا نمی تواند آسیبی به ایران بزند.

سلیمانی همچنین در خصوص آثار تک نرخی شدن ارز در شرکت های مختلف هلدینگ سرمایه گذاری غدیر گفت:تک نرخی شدن ارز در بخشی هایی می تواند تاثیر منفی برای ما به همراه داشته باشد از جمله آنکه ما خوراک گاز را با نرخ ارز مبادله ای می گیریم و در صورتی که ارز تک نرخی شود و قیمت ارز تک نرخی بالاتر از قیمت ارز مبادله ای باشد، در EPS این شرکت های پتروشیمی تاثیر منفی می گذارد.البته در بخش نیروگاهی این تاثیر مثبت خواهد بود.

مدیرعامل وغدیر در خصوص صورت های مالی و EPS این شرکت در سال مالی 95 گفت:به دلیل کاهش قیمت نفت در ابتدای سال مالی یک بار تعدیل منفی داشتیم و امیدواریم ساخت سود خود را با همان تعدیل به انجام برسانیم.

سلیمانی در خصوص بازار فولاد و رسیدن میزان تولید فولاد ایران به 15 میلون تن گفت : توجه به اینکه چین بازیگر اصلی این بازار است و در سال های گذیته به دلیل رکود و کاهش رشد اقتصادی در این کشوربازار فولاد دنیا با کاهش قیمت مواجه بود، بخش فولاد در داخل کشورنیز تضعیف  شد اما هم اکنون با کاهش ظرفیت تولید فولاد در چین  و گشایش بازارهای صادراتی برای تولیدکنندگان داخلی و همچنین گران تر  شدن فولاد وارداتی به کشور، بازار فولاد بازار مناسبی است.به همین دلیل من تاکید دارم که صادرات مواد اولیه معدنی از جمله سنگ آهن را متوقف کنیم و با تکمیل زنجیره تولید روی صادرات فولاد تمرکز داشته باشیم.

او همچنین در خصوص تاثیرات انتخابات ریاست جهوری ایران بر بازار سرمایه و به طور کلی در فضای اقتصادی کشور گفت:هم اکنون صنعت در حال تکان خوردن و خروج رکود است. با توجه به سیاست های جدید حمایتی دولت از شرکت های کوچک و متوسط  و تامین سرمایه در گردش این شرکت ها وضع صنعت بهتر می شود.همچنین شرکت های بزرگی نیز با شرکت های خارجی  را به خوبی آغاز کرده اند که تمام این موراد می تواند نشان دهنده جهت مثبت در دورنمای اقتصاد ایران باشد.

بنابراین انتخابات ریاست جمهوری ایران تاثیر زیادی در این بازار  نمی گذارد مگر این سیاست های دولت ناگهان عوض شود که این موضوع نیز بعید است.البته نرخ بانکی هنوز مناسب تولیدکنندگان نیست باز هم تعدیل داشته باشد تا تولیدکنندگان با دریافت تسهیلات بتوانند به طور کلی از رکود خارج شوند.

مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری غدیر در خصوص ورود به بورس های بین المللی گفت:هم اکنون کارهای ابتدایی برای ورود به بورس لندن را آغاز کرده ایم اما همان طور که پذیرش در بورس تهران و فرابورس مستلزم گذر زمان و انجام کارهای اداری است در بورس لندن نیز این زمان نیاز است اما به زودی سهام شرکت سرمایه گذاری غدیر در بورس لندن عرضه می شود.