۰ نفر

معامله ٧ هزار میلیارد تومانی محصولات صنعتی و معدنی

رشد ۱۳۶درصدی معاملات آتی سکه

۱۱ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۰۸
کد خبر: 149206
رشد ۱۳۶درصدی معاملات آتی سکه

مدیرعامل بورس کالا با اشاره به اینکه طلا آینده روشنی در بورس کالای ایران خواهد داشت، از رشد ١٣٦ درصدی معاملات آتی سکه خبر داد و افزود: افزایش ٢١٣ درصدی معاملات طلا در بورس ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با تاکید بر اینکه برنامه داریم که تا پایان سال معاملات گواهی سپرده کالایی محصولات صنعتی و پتروشیمی را عملیاتی کنیم، گفت: میزان معاملات محصولات صنعتی و معدنی در شش ماهه ابتدایی سال در بورس کالا بالغ بر ٤ میلیون و ٧٨٧ هزار تن به ارزش ٧ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: همچنین میزان معاملات محصولات پتروشیمی معادل یک میلیون و ٧٢٤ هزار تن  بوده که ارزش آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته ٢٣ درصد افزایش یافته است، با توجه به کاهش قیمت نفت ارزش معاملات فراورده های نفتی با کاهش ٣٣ درصدی روبه رو شده است. همچنین بالغ بر یک میلیون و ٣١٥ هزار تن محصول در رینگ کشاورزی مورد معامله قرار گرفته که نسبت به مدت مشابه ٩٦ درصد از نظر حجم و ١١٣ درصد از نظر ارزش افزایش یافته است.

مدیرعامل بورس کالا گفت: طی شش ماهه سال جاری سهم محصولات پتروشیمی در معاملات بورس کالا ١٧ درصد، فراورده‌های نفتی ٢ درصد، صنعتی و معدنی ٤٩ درصد، کشاورزی ٣١ درصد بوده است که در مجموع ١٠ هزار ٦٠٠ میلیارد تومان معاملات سلف منجر به تامین مالی تولیدکنندگان شده است. نظر وزیر صنعت این است که محصولات پتروشیمی شرایطی دارد که باید بیرون از بورس کالا عرضه شود. ابهامات مورد نظر ایشان در جلسه اخیر شورای رقابت پاسخ داده شد و به نظر می رسد در بسیاری از موارد توانستیم ایشان را قانع کنیم.

وی گفت: ورود شورای رقایت به پرونده محصولات پتروشیمی در بورس کالا به دلیل  انحصاری بودن محصولات پتروشیمی بوده است و به تمام مطالباتی که پتروشیمی ها داشتند در شورای رقابت پاسخ داده شد. بر این اساس دستورالعمل مربوط پیش از ابلاغ هم برای نظرخواهی ارسال و در نهایت جلسه ای با حضور وزیر صنعت برگزار شد. قراردادهای بلندمدت ساز و کاری است که در بورس کالا وجود داشت و هم اکنون نیز اصلاحات در حال انجام است البته باید توجه داشت که کالاهای پتروشیمی بین مجتمعی هیچگاه مورد پذیرش بورس کالا نبوده است.

سلطانی‌نژاد، با شاره به اینکه محصولات پتروشیمی با یک تغییر کوچک قابلیت تبدیل به هم هستند و باید راجع به عدم شفافیت ها تمام راهها را ببندیم، گفت: البته ما مکانیزم عرضه های خاص را سالها است که فراهم کردیم و آمار عرضه نیز مبین این است که توانسته ایم زیرساختها را فراهم کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در حوزه طلا آینده روشنی در بورس کالای ایران خواهد داشت که بر این اساس شاهد رشد ٢١٣ درصدی معاملات طلا در بورس بودیم، افزود: در عین حال هر دو هفته یکبار عرضه شمش طلا در بورس کالا صورت می گیرد. این در شرایطی است که معاملات طلا در بازارهای جهانی تلاطماتی را تجربه کرده است که این روند باعث افزایش حجم معاملات بازار شده است.

مدیرعامل بورس کالا افزود: در حوزه شمش طلا و گواهی سپرده سکه طلا کار خوبی صورت گرفته و این معاملات اکنون به صورت آنلاین انجام می شود به نحوی که رشد ٢١٣درصدی را در حوزه معتملات طلا انجام شده است. هم اکنون رشد ١٣٦ درصدی را در حجم معاملات قرارداد آتی سکه شاهد هستیم.

مدیرعامل بورس کالا ادامه داد: در شش ماهه نخست امسال ده هزار و ششصد میلیارد تومان تامین مالی انجام شده است که این رقم شامل قراردادهای سلف و نیز سلف موازی است. این در شرایطی است که بازار سرمایه توانسته نقش خود را ایفا کند.

وی ادامه داد: تسویه با کشاورزان با مکانیزم خاص انجام می‌شود و اطلاعات کشاورزان راستی‌آزمایی می‌شود؛ یعنی اطلاعات کشاورزان وارد شده و بانک اطلاعات را چک می‌کنیم و پس از تایید، پول به حساب کشاورزان واریز می‌شود؛ با این مکانیزم کشاورزان دو سوم پول محصولات خود را دریافت می‌کنند.

سلطانی‌نژاد تاکید کرد: از جهت محصولات پتروشیمی بالغ بر ٣٠٠ نوع محصول عرضه می‌شود و تعداد کمی از محصولات پتروشیمی خارج از بورس کالا خرید و فروش می‌شود.