۰ نفر

روایت سفیر ایران از روابط ایران و جمهوری آذربایجان

۲۶ تیر ۱۳۹۸، ۲۰:۱۳
کد خبر: 372933
روایت سفیر ایران از روابط ایران و جمهوری آذربایجان

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان در مصاحبه ای درباه تاثیر تحریم ها بر روابط ایران و آذربایجان گفت ما تلاش می کنیم که این تحریمها در روابط با کشورهای دوست و برادر و نیز روابط با جمهوری آذربایجان تاثیر نگذارد. روابط میان ایران و آذربایجان روز بروز در حال توسعه است. این هم در چارچوب قواعد و قوانین بین المللی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آپا، متن کامل مصاحبه "جواد جهانگیرزاده"سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان را در ادامه میخوانید انجام داد.

* روابط سیاسی آذربایجان و ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟

روابط سیاسی آذربایجان و ایران در سطح بسیار بالا قرار دارد. این روابط تا کنون به این سطح نرسیده است. روابط بسیار خوبی میان روسای جمهور دو کشور وجود دارد. سران دو کشور 12 بار دیدار نموده و 13-مین دیدار آنها در ماه اوت سال جاری در روسیه، در چارچوب دیدار روسای جمهور آذربایجان ـ ایران ـ روسیه صورت خواهد گرفت. همان طور که می دانید اولین دیدار روسای جمهور آذربایجان ـ ایران ـ روسیه به ابتکار الهام علی یف رییس جمهور آذربایجان در شهر باکو صورت گرفته بود. دومین دیدار مذکور در ایران برگزار شد. سومین دیدار امسال در روسیه برگزار خواهد شد. در عرصه بین المللی نیز روابط بسیار خوبی میان سران ایران و آذربایجان وجود دارد ـ  هم از نظر روابط دوجانبه ای و همچنین در سطح وزرای امور خارجه دو کشور... میان روسای کمیسیون مشترک نیز روابط خوبی وجود دارد. میان پارلمان های روابط گرم و عمیقی وجود دارد. امیدوار هستیم روابط فیمابین هر چه بیشتر توسعه بیابد. ایران و آذربایجان مشترکات زیادی میان دارند : دین، فرهنگ و آشپزخانه... همان طور که می دانید در ماه فوریه سال آینده در ایران انتخابات پارلمانی برگزار خواهد شد. فکر می کنیم قبل از انتخابات مذکور یعنی در پاییز سال جاری نمایندگان آذربایجانی گروه دوستی ایران و آذربایجان به ایران سفر می کنند.

* روابط اقتصادی میان  دو کشور در کدام سطح قرار دارد؟

من در سال 2016 میلادی به عنوان سفیر ایران در آذربایجان انتخاب شدم. آن زمان حجم مبادلات تجاری بین دو کشور 220 میلیون دلار بود. در عرض سه سال اخیر حجم مبادلات تجاری میان ایران و آذربایجان سه برابر افزایش یافته است. در پنج ماه سال 2019 میلادی حجم مبادلات تجاری میان ایران و آذربایجان 270 میلیون دلار بوده است. تا پایان سال جاری این رقم ممکن است به 600 میلیون دلار برسد. تعداد شرکت های ایرانی فعال در جمهوری آذربایجان از 500 به 1000 افزایش یافته است. پروژه راه آهن آستارا ـ رشت یکی از پروژه های مشترک ایران و آذربایجان است. ما در تمام زمینه های اقتصادی همکاری می کنیم. علاوه بر آن، روابط بسیار خوبی در زمینه های انرژی و نفت داریم. در حال حاضر 6 کارخانه مشترکی آذربایجان و ایران فعالیت می کند. آذربایجان پس از اینکه استقلال خود به دست آورد، در اقتصاد ایران 3 میلیارد 700 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است. ولی، پتانسیل بزرگی برای گسترش هر چه بیشتر روابط اقتصادی وجود دارد. یک میلیون 300 هزار نفر شهروند جمهوری آذربایجان به ایران سفر نموده اند. صد هزاران ایرانی به جمهوری آذربایجان آمده اند. برخی از این سفرها جهت تجارت، برخی جهت درمان، گردشگری و زیارت انجام گرفته است.

* کدام پروژه هایی در زمینه بهداشت ایران و آذربایجان اجرا می شود؟

چند پروژه ای در زمینه بهداشت ایران و آذربایجان اجرا می شود. یکی از آنها کارخانه داروسازی در منطقه پیراللهی است. با شرکت ایتالیایی قراردادی در رابطه با تامین کارخانه مذکور با تجهیزات به امضا رسیده است. در این راستا همه چیز خوب پیش می رود. علاوه بر آن، یک بیمارستان مشترک ایران و آذربایجان وجود دارد. کارشناسان ایرانی اینجا در خدمت مردم آذربایجان هستند. یکی از پروژه های مشترک ما این است که دانشگاه تبریز برای 20 نفر از دانشجویان آذربایجانی دوره های تخصصی رایگان باز کرده است. این هم تاثیر مثبتی بر توسعه روابط ایران و آذربایجان در زمینه بهداشت خواهد داشت. در حال حاضر در دانشگاه پزشکی جمهوری آذربایجان حدود 700 نفر دانشجوی ایرانی مشغول تحصیل هستند.

* آیا سفرهایی از ایران به جمهوری آذربایجان و بر عکس از آذربایجان به ایران برنامه ریزی می شود؟ آیا انتظار می رود رییس جمهور ایران به آذربایجان سفر کند؟

در عرض این هفته "رامین قلی زاده"وزیر ارتباطات جمهوری آذربایجان برای شرکت در نمایشگاه ارتباطاتی ایران به تهران سفر خواهد کرد. وزرای ارتباطات ایران، آذربایجان، روسیه و ترکیه دیدار می کنند. در آینده نزدیک شاهین مصطفی یف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان به ایران سفر خواهد کرد. "حسن روحانی"رییس جمهور ایران و "الهام علی یف"رییس جمهور آذربایجان در ماه اوت سال جاری در روسیه دیدار می کنند.

* ایران در خصوص حل و فصل مناقشه قره باغ کوهستانی چه کاری را می تواند انجام بدهد؟

ایران همواره از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حمایت نموده است. مناقشه قره باغ کوهستانی باید بصورت مسالمت آمیز و در چارچوب تمامیت ارضی آذربایجان مورد حل و فصل قرار بگیرد. در دیدار اخیر وزرای امور خارجه آذربایجان، ترکیه و ایران، وزیر امور خارجه ایران اعلام نمود که دولت تهران می تواند در نزدیکی طرفین و حل و فصل مناقشه قره باغ کوهستانی ایفای نقش نماید. ایران هم با آذربایجان و هم با ارمنستان همسایه است.

طبعا این مناقشه می تواند به منطقه تاثیر منفی بگذارد. ایران آماده انجام هر کاری در راستای حل و فصل این مناقشه است. با وجود این، حل و فصل این مناقشه بستگی به خواست و اراده طرفین (آذربایجان و ارمنستان) می باشد.

* آیا ایران در نشست کشورهای جنبش عدم تعهد که قرار است در ماه سپتامبر در شهر باکو برگزار شود، شرکت خواهد نمود؟

بله، ایران در این نشست شرکت خواهد نمود. نهاد ریاست جمهوری ایران نیز بزودی شخص شرکت کننده در این نشست را اعلام خواهد نمود.

* آخرین وضعیت مذاکرات مربوط به فعالیتهای هسته ایی چگونه است؟

همانگونه که اطلاع دارید، دیروز کشورهای عضو اتحادیه اروپا و خانم موگرینی اعلام نمودند که ایران از چارچوب در نظر گرفته شده در توافقنامه هسته ایی خارج نشده است. اما در این میان آمریکا اوضاع را متشنج می کند. ما طبق توافقنامه هسته ایی حرکت می کنیم. همین دیروز نیز وزیر ما اعلام کرد که ما نفت خود را می فروشیم، اما شرف و لیاقت خودمان را نمی فروشیم. ما کشور و فرهنگ خودمان را به هر نحو ممکن حفظ می کنیم. اما شرف و لیاقت خودمان را نیز حفظ می کنیم. کشور و تمدن ما دارای سابقه 7 هزار ساله است. این کشور 7 هزار سال روی پای خود ایستاده است. از جنگها و بی آبیها خارج شده و با مشکلات زیادی مواجه شده است. با وجود این، به حیات خود ادامه داده است. به همین خاطر، این کشور و این ملت زنده خواهد ماند. طبعا این روزها می گذرد. این روزها در تاریخ و در یادداشت انسانها ثبت خواهد شد. همه این تجربیات نشان می دهد که نباید به خیلی از سخنان باور کرد. این هم طرف بد سیاست است.

* انتظار اصلی ایران از اتحادیه اروپا چیست؟

انتظار ایران از اتحادیه اروپا این است که به توافقنامه هسته ایی عمل نماید. ما هم اکنون بیمارانی داریم که به داروهای خاصی نیاز فوری دارند. بیماران سرطانی و بیماران کودک داریم. اما آنها به خاطر همین تحریمها نمی توانند داروهای خود را به دست آورند. آنها جلوی این داروها را گرفته اند. ما اسم این کار را تحریم نمی گذاریم، بلکه اسم این ادقام را جنگ می گذاریم. این کار در واقع جنگ بر علیه مردم ایران است. ایران با هیچ کسی جنگ نمی کند. قراردادری مطرح شده، ولی هیچ کس به آن عمل نمی کند. چرا اتحادیه اروپا به توافقنامه عمل نمی کند؟

آیا توافقنامه و قرارداد یک طرفی است؟ یک طرف به همه تعهدات خود عمل نماید، اما طرف دوم به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکند؟ کدام کشور جهان چنین چیزی را می پذیرد؟ طبعا، ایران نیز چنین چیزی را نمی پذیرد...

* اتحادیه اروپا ایران را در خروج از تعهد خود در رابطه با غنی سازی بیش از حد اورانیوم مورد اتهام قرار می دهد...

همه اقدامات طبق مواد گنجانده شده در توافقنامه هسته ایی صورت می گیرد. ما از توافقنامه هسته ایی یک قدم نیز خارج نشده ائیم.

* آیا در آینده امکان بهبود روابط میان ایران و آمریکا وجود دارد؟ چنین چیزی بستگی به کدامیک از شرایط و فاکتورها دارد؟

ایران همواره اعلام می کند که آمریکا این قواعد را زیر پا گذاشته است. آنها توافقنامه را مطرح می کنند و سپس آنرا پاره کرده و دور می اندازند. طبعا بهبود روابط در یک چنین شرایطی بسیار دشوار است. خواست ما این است که آمریکا روی قول و تعهد خود بیستد. باراک اوباما و جان کری به مدت 2 سال مشغول مذاکره بودند. آنها رفتند و حکومت جدیدی بر سر کار آمد. یک رئیس جمهور می رود و رئیس جمهور دیگری می آید. آنها به قول خود عمل نمی کنند.

* آیا تحریمهای آمریکا به روابط اقتصادی میان جمهوری آذربایجان و ایران تاثیر می گذارد؟

ما تلاش می کنیم که این تحریمها در روابط با کشورهای دوست و برادر و نیز روابط با جمهوری آذربایجان تاثیر نگذارد. روابط میان ایران و آذربایجان روز بروز در حال توسعه است. این هم در چارچوب قواعد و قوانین بین المللی است.

* مدت صلاحیت شما در حال اتمام است. آیا شخص دیگری به جای شما منصوب شده است؟

بله، مدت صلاحیت من به عنوان سفیر ایران در جمهوری آذربایجان به اتمام می رسد. اما تصمیم در خصوص انتصاب سفیر جدید را باید شخص رئیس جمهور (ایران) بگیرد.