۰ نفر

بانک مهر ایران؛ بانک بدون بهره بانک سودآور

۳۰ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۲۱
کد خبر: 418123
بانک مهر ایران؛ بانک بدون بهره بانک سودآور

بانک قرض‌الحسنه‌ای که از تسهیلات پرداختی به مشتریانش سود نمی‌گیرد، چگونه می‌تواند سودآور باشد؟ تجربه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در مقایسه با ۱۱ بانک خصوصی نشان می‌دهد، حتی با وجود عدم دریافت سود از وام و با کارمزد حداکثر چهار درصدی، می‌توان عملکرد موفقیت‌آمیزی در نظام بانکی کشور داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین، انتشار منظم صورت‌های مالی بانک‌ها، از جمله مواردی است که به شفافیت نظام بانکی کشور کمک می‌کند. بانک‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادر، صورت‌های مالی خود را در بازه‌های زمانی مشخص، در دسترس عموم قرار می‌دهند.

با این حال، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز با وجود اینکه به‌عنوان یک نهاد مالی پذیرفته‌ شده هنوز در بورس مطرح نیست، صورت‌های مالی خود را به‌صورت حسابرسی ‌نشده و همچنین پس از حسابرسی، بر روی وب‌سایت خود منتشر می‌کند و هم‌اکنون نیز صورت‌های مالی چهار دوره که از پایان سال ۱۳۹۶ آغاز شده، قابل دسترسی هستند.

انتشار عمومی صورت‌های مالی، علاوه بر اینکه تصویر شفافی از صنعت بانکداری کشور ترسیم می‌‌کند، به سهام‌داران این امکان را می‌دهد تا با آگاهی بیشتری در رابطه با خرید سهام، تصمیم‌گیری کنند. از دیگر مزایای انتشار صورت‌های مالی توسط بانک‌ها، امکان رصد نظام بانکی توسط نهاد ناظر بر شبکه بانکی است. همچنین به سیاست‌گذار کمک می‌کند، گام‌های بعدی خود را در شبکه بانکی کشور، بر اساس اطلاعات دقیق‌تری بردارد.

آخرین صورت‌های مالی بانک‌های پذیرفته شده در بورس، مربوط به نیمه نخست سال ۱۳۹۸ است که اکثراً حسابرسی نشده‌اند. جدیدترین صورت‌های مالی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز مربوط به این دوره زمانی است و در نتیجه، امکان مقایسه ارقام مهمی در ترازنامه و صورت سود و زیان این بانک‌ها با یکدیگر وجود دارد.

مهر ایران، برترین بانک از نظر نسبت سرمایه به دارایی

سپرده‌گذاران، بانکی را انتخاب می‌کنند که نسبت به امنیت سپرده‌های خود در آن، اطمینان داشته باشند؛ یعنی بانک‌هایی که نسبت سرمایه به دارایی در آنها بالاتر باشد. زیرا در این صورت اگر بانک دچار ورشکستگی شود، می‌تواند تعهدات خود نسبت به سپرده‌گذاران را ایفا کند.

بررسی نسبت سرمایه به دارایی در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نشان می‌دهد این نسبت در ۶ ماه نخست سال جاری، بیش از ۱۸.۶ درصد بوده و از این نظر در مقایسه با بانک‌های مورد بررسی، رتبه نخست را دارد.

مقایسه سود خالص بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و بانک‌های خصوصی

دیگر صورت مالی قابل بررسی برای مقایسه بانک‌ها، صورت سود و زیان بوده که یکی از مهم‌ترین اقلام آن، سود یا زیان خالص است. این شاخص می‌تواند به‌خوبی نشان‌دهنده مدیریت بانک در رابطه با سودآوری و ادامه حیات آن باشد. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در رتبه سوم بین بانک‌های مورد بررسی قرار دارد و میزان سود خالص آن در نیمه نخست سال جاری حدود ۲۴۳ میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که پنج بانک از ۱۲ بانک مورد بررسی در این مدت زیان‌ده بوده‌اند.

سودآوری بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در شرایطی است که این بانک، بابت تسهیلات پرداختی، سودی دریافت نمی‌کند و حداکثر کارمزد دریافتی بابت تسهیلات قرض‌الحسنه پرداختی آن، چهار درصد است.

بازدهی دارایی در بزرگترین بانک قرض‌الحسنه کشور

از دیگر شاخص‌هایی که امکان مقایسه عملکرد بانک‌ها را فراهم می‌کند، «بازدهی دارایی» است که از تقسیم سود خالص بر جمع حقوق صاحبان سهام، به‌دست می‌آید و نشان می‌دهد که یک بانک چگونه از منابعی که در اختیار دارد، برای کسب سود استفاده کرده است.

در حالی که بازدهی دارایی کلیه بانک‌های مورد بررسی، کمتر از یک درصد و حتی برخی از آنها منفی است، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران توانسته است در ۶ ماه نخست سال جاری، بازدهی ۱.۱۱ درصدی کسب کند.

موفقیت در عملکرد بانکی با حذف بهره

عملکرد بانک‌قرض‌الحسنه مهر ایران با عنایت به صورت‌ها و نسبت‌های مالی نشان می‌دهد که حتی بانک‌های قرض‌الحسنه هم که به دلیل اجتناب از اخذ بهره و سود از تسهیلات، با دیدگاه متعارف اقتصادی، درباره ادامه حیات آن‌ها تردید وجود داشت، می‌توانند سودآور باشند. این نکته‌ای است که وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در آیین بزرگداشت دوازدهمین سالروز تأسیس این بانک، به آن اشاره کرد. فرهاد دژپسند در این مراسم با اشاره به بدون بهره بودن خدمات بانکی در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، علی‌رغم سودآوری این بانک، گفت: من این عبارت را تصحیح می‌کنم که بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، بانک بدون سود نیست بلکه این بانک بدون بهره است.