۰ نفر

بر اساس آمار بانک مرکزی؛

فعالیت ۵۷هزار دستگاه خودپرداز در کشور/ تعداد شعب بانکی چقدر است؟

۴ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۲۶
کد خبر: 376231
فعالیت ۵۷هزار دستگاه خودپرداز در کشور/ تعداد شعب بانکی چقدر است؟

بر اساس آمار منتشره از سوی بانک مرکزی بالغ بر ۵۷ هزار دستگاه خودپرداز و ۷۱ هزار دستگاه پایانه شعبه از سوی بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری در سراسر کشور راه‌اندازی شده که در حال ارائه خدمات هستند.

اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گزارش ابزارهای پرداخت شبکه بانکی را به تفکیک تا پایان خرداد ماه ۹۸ اعلام کرد؛ در این گزارش عملکرد سه ماهه ابتدایی سال جاری در بخش‌های کارت بانکی، خودپرداز و پایانه شعبه در دو قسمت استان تهران و سایر استان‌ها منتشر شده که بر اساس آن، بالغ بر ۳۴۱ میلیون و ۳ هزار کارت بانکی  (بدون احتساب  یک میلیون و ۹۷۸ هزار کارت پول الکترونیک)   از سوی شبکه بانکی تا پایان سه ماهه اول سال جاری صادر شده و بالغ بر ۵۷ هزار دستگاه خودپرداز و ۷۱ هزار دستگاه پایانه شعبه (کارتخوان شعبه) در شبکه بانکی فعال هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایبنا، لازم به ذکر است که بر اساس آمار منتشر شده  گزارش اعلامی برخی بانک‌ها از جمله انصار، ایران زمین، سرمایه، توسعه صادرات، تجارت، صنعت و معدن، سامان، پارسیان و پست بانک ایران در خصوص ابزارهای پرداخت به روز نبوده و متعلق به سال‌های گذشته است  و همچنین گزارش ابزارهای پرداخت موسسه اعتباری ملل نیز اعلام نشده که بر همین اساس می‌توان انتظار داشت که هم اکنون تعداد کارت‌های بانکی، خودپردازها و پایانه‌های شعبه بیشتر از رقم اعلامی در این گزارش باشد.

کارت بانکی/ بانک ملی رکوردار صدور بیشترین کارت بانکی در کشور

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی تا پایان خرداد ماه بالغ بر ۳۴۱ میلیون و ۳ هزار و ۳۹۹ کارت بانکی از نوع برداشت، اعتباری، خرید یا هدیه  در شبکه بانکی صادر شده که بانک ملی ایران با تعداد ۶۳ میلیون و ۳۹۰ هزار و ۳۶۶ کارت، بیشترین صدور کارت بانکی در میان بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری کشور را داشته و بانک‌های سپه، ملت، پارسیان و صادرات در رده های بعدی قرار دارند؛ از سویی دیگر بانک خاورمیانه کمترین تعداد کارت برداشت را در شبکه بانکی صادر کرده است؛ لازم به ذکر است که این آمار با احتساب تعداد کارت‌های کیف پول الکترونیک بالغ بر ۳۴۲ میلیون و ۹۸۲ هزار کارت بانکی است.

استان تهران: آمار منتشر شده از صدور کارت بانکی در استان تهران حاکی از آن است که در پایتخت بالغ بر ۹۲ میلیون و ۷۶۰ هزار و ۹۱ کارت بانکی توسط شبکه بانکی صادر شده که از این میان بیشترین سهم از کارت‌های بانکی صادره متعلق به بانک‌های پارسیان، سپه و ملی ایران است.

سایر استان‌ها: آمار نشان می‌دهد در سایر استان‌های ایران در حدود ۲۴۸ میلیون کارت بانکی صادر شده که بانک ملی، سپه و ملت بیشترین کارت صادر شده را در اختیار خود دارند.

خودپرداز/ بانک‌های ملی، صادرات و ملت صاحب بیشترین تعداد دستگاه خودپرداز

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی تا پایان خرداد ماه بالغ بر ۵۷ هزار و ۵۲ دستگاه خودپرداز از سوی شبکه بانکی راه‌اندازی و فعالیت داشته است؛ بانک ملی ایران با تعداد ۷ هزار و ۹۴۵ دستگاه خودپرداز بیشترین میزان دستگاه عابر بانک در میان بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری کشور را به خود اختصاص داده است؛ از سویی دیگر کمترین تعداد خودپرداز در سراسر کشور متعلق به بانک توسعه صادرات است.

استان تهران: آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی در خصوص تعداد خودپردازهای فعال در استان تهران حاکی از آن است که در پایتخت بالغ بر ۱۳ هزار و ۱۰۵ دستگاه خودپرداز توسط شبکه بانکی تامین و راه‌اندازی  که از این میان بیشترین سهم از خودپردازهای فعالب  متعلق به بانک‌های ملی ایران، ملت و پارسیان  است.

سایر استان‌ها: این گزارش نشان می‌دهد که در سایر استان‌های ایران در حدود ۴۳ هزار و ۹۴۷ دستگاه خودپرداز فعال است که بیشترین فراوانی خودپرداز در شهرستان‌ها به بانک‌های ملی ایران، صادرات و ملت اختصاص دارد.

پایانه شعبه/ بانک‌های ملی، کشاورزی و صادرات بیشترین سهم از ابزار پرداخت پایانه شعبه را کسب کردند

جدیدترین گزارش بانک مرکزی در وضعیت پایانه‌های شعب(کارتخوان‌های بانکی مورد استفاده در شعب) نشان از فعالیت بالغ بر ۷۱ هزار و ۱۳۳ دستگاه پایانه شعبه در سطح کشور توسط شبکه بانکی دارد که بانک ملی ایران با برخورداری از ۱۵ هزار و ۵۹ پین پد در رتبه نخست این جدول قرار گرفته و پس از آن نیز بانک‌های کشاورزی و صادرات قرار دارند.

استان تهران: آمار منتشر شده از وضعیت کارتخوان‌های شعب در استان تهران حاکی از آن است که در سطح استان تهران بالغ بر ۱۴ هزار و و ۶۸۳  دستگاه پایانه شعبه توسط شبکه بانکی راه‌اندازی و پشتیبانی می‌شود که از این میان بیشترین سهم به بانک‌های ملی ایران، صادرات و ملت اختصاص دارد.

سایر استان‌ها: آمار نشان می‌دهد در سایر استان‌های ایران در حدود ۵۶ هزار و و ۴۵۰ هزار دستگاه کارتخوان شعبه وجود دارد که  بانک ملی با حدود ۱۱ هزار دستگاه پایانه شعبه بیشترین سهم از این ابزار پرداخت در شهرستان‌ها را دارد.

02

برای دریافت گزارش ابزارهای پرداخت سال ۱۳۹۸ بانک مرکزی اینجا کلیک کنید