۰ نفر

سخنگوی شورای نگهبان

طرح دوفوریتی تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی مورد ایراد قرار گرفت/ طرح مغایرت با شرع و قانون اساسی دارد

۱۹ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۳۱
کد خبر: 372570
طرح دوفوریتی تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی مورد ایراد قرار گرفت/ طرح مغایرت با شرع و قانون اساسی دارد

سخنگوی شورای نگهبان گفت که طرح دوفوریتی تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی مورد ایراد این نهاد قرار گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛ عباسعلی کدخدایی در نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن تبریک مناسبت های روز خبرنگار و اعیاد قربان و غدیر، اظهار کرد: همایشی به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس قانونی اساسی به حمایت دوستان علمی و دانشگاهی سراسر کشور در حال انجام است.

وی از پوستر همایش چهل سال قانون اساسی رونمایی کرد و گفت: دوستان توضیحات لازم را در مورد این همایش اطلاع رسانی می کنند.

سخنگوی شورای نگهبان با ارائه گزارشی از طرح‌ها و لوایح بررسی شده در این نهاد، اظهار کرد: 3 مصوبه داشتیم که عدم مغایرت آن با شرع و قانون اساسی اعلام شد. مصوباتی هم در شورای نگهبان با ایراد مواجه شد مانند طرح دو فوریتی تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور. لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی و طرح الحاق موادی به قانون نحوه اجرای اصل 49 قانون اساسی از دیگر مصوباتی است که با ایراد و ابهام شورای نگهبان مواجه شده است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در خصوص هیات مرکزی نظارت بر انتخابات که شکل گرفته است، روز سه شنبه بعد از ظهر اولین جلسه را برگزار کردیم. چند دستور داشت که بعد از تعیین رییس و سخنگو تعیین شاخص‌ها صورت گرفت و گزارش کل اداره انتخابات را داشتیم. شکل تعرفه‌هایی که از سوی وزارت کشور ارسال شده بود مورد تصویب هیات مرکزی قرار گرفت و در جلسه شورای نگهبان هم تعرفه‌های انتخابات مجلس و مجلس خبرگان برای اسفند سال جاری به تایید رسید و مراتب به وزارت کشور هم اعلام شد.

کدخدایی در پاسخ به سوالی در رابطه با موضوع طرح ممنوعیت تحصیل فرزندان مسئولان در خارج از کشور و اینکه آیا این طرح مغایر با آزادی‌های مطرح در قانون اساسی نیست، گفت: نمی‌دانم. هنوز چیزی برای ما ارسال نشده است و الان فارغ از اظهار نظر هستیم. از مجلس هم چیزی نشنیدم. ان شاءالله واصل شود بعد اظهار نظر می کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با انتخابات شورایاری و برگزاری الکترونیکی این انتخابات و اینکه آیا شورای نگهبان قصد ورود به آسیب شناسی در این حوزه را دارد؟ عنوان کرد: دوستان ما در دفتر تهران بازبینی‌هایی داشتند و گزارش‌هایی به ما دادند اما ما باید همکاری‌های خود را با دوستان وزرات کشور تنظیم کنیم. پس از فراهم شدن مقدمات از سوی وزارت کشور برای نظارت بر انتخابات الکترونیک آماده هستیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اینکه آیا وقت آن نرسیده است که در انتخابات تغییر رویه‌ای داشته باشیم؟ بیان کرد: ما برای هر کار دیگری غیر از کاری که تا کنون در رابطه با انتخابات انجام شده است نیازمند قانون هستیم و قانون مربوط به این مساله باید در مجلس به تصویب برسد. در رابطه با افراد و رویه شورای نگهبان، آماده هستیم به خود افراد هر گونه منع قانونی را گزارش بدهیم. ما هر هفته مراجعاتی از افراد که در گذشته صلاحیتشان تایید نشده داریم که به آنها توضیحاتی را ارائه می دهیم.

وی در رابطه با سوالی پیرامون ادعاهای مطرح شده در خصوص انصراف غلامی از انتخابات حقوقدانان شورای نگهبان بیان کرد: ترجیح می دهم که صحبتی نکنم و منتظر باشیم تا خود آقای غلامی که در جریان بودند مطالب را بیان کنند. جز نامه‌ای که ایشان نوشتند بقیه مطالب از زبان دیگران بیان شده و صحت و سقم آن معلوم نیست کما اینکه در نامه‌ای هم که نوشتند مشخص شد برخی از مطالبی که گفته شده صحیح نیست. هر وقت ایشان اظهار نظر کردند من هم اگر لازم شد توضیح خواهم داد.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره اعلام دلایل رد صلاحیت، گفت: قانون به ما تاکید کرده است که موارد و دلایل رد صلاحیت را محرمانه به خود فرد اعلام کنیم. در رابطه با نکته منع شرعی اگر خدای نکرده اگر مساله‌ای خلاف عفت عمومی باشد طبیعتا هیچ کسی نمی‌تواند آن را در افکار عمومی بیان کند و حیثیت افراد را مخدوش کند.  

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با موافقت شورای نگهبان با تبدیل شدن سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه و بحث های مربوط به بار مالی این اقدام عنوان کرد: در یکی دو نوبت که طرح وزارت میراث فرهنگی مطرح شده بود به بحث بار مالی اشاره هایی شده بود اما در اصلاحیه ای که انجام شد بحث بار مالی به این شکل بیان نشد. اشاره شده است که هزینه ناشی از تغییر عنوان از محل صرفه جویی در هزینه های جاری  وزارت میراث گردشگذی تامین می شود. کارشناسان اعلام می کنند همان سازمان و تشکیلات است و تغییر عنوان هزینه چندانی ندارد. در دو نوبت قبلی که بحث بار مالی مطرح شده بود شورا ایراد گرفت ولی این بار در متن غیر از این چیزی که اعلام کردم مطلب دیگری نبود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه دلیلی دارد نامزدهای ریاست جمهوری منع 6 ماه انصراف را مانند نمایندگان مجلس ندارند؟ تصریح کرد: این سوال به قانون بر می گردد قانون تکلیفی در این زمینه ندارد. قانون گذار می تواند این کار را بکند و ما نمی توانیم مانع این شویم.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با طرح اصلاح قانون انتخابات و اینکه به فرض ارسال آن در دهه اول شهریور  به صحن مجلس، آیا به انتخابات 98 می‌رسد؟ و با ظرف انتخابات فعلی چه تضمینی وجود دارد که انتخابات سالمی برگزار شود؟ اظهار کرد: سوال دوم شما سوال من هم هست که اگر قانون نارسا باشد طبیعتا ممکن است مشکلاتی مانند ادوار گذشته وجود داشته باشد. اما در مورد قسمت اول سوال، بندهایی که هنوز اجرایی نشده اگر قانون لازم الاجرا شود می تواند اجرا شود. اگر در ارتباط با استعفای افراد باشد چون زمان گذشته نمی‌تواند برای این دوره اجرایی شود. پاسخ این است که بخش‌هایی که اجرا نشده است می‌تواند اجرایی شود و بخش‌هایی که زمانش گذشته است نه.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اینکه "وزارت کشور گفته است ممکن است انتخابات اسفند ماه نیمه الکترونیکی برگزار شود و ممکن است فقط احراز هویت‌ها به صورت الکترونیکی باشد، آیا این موضوع صحت دارد؟ موضع شورای نگهبان چیست؟" افزود: احراز هویت قطعی به صورت الکترونیکی خواهد بود. عرض کردم در قسمت‌های دیگر هم، هر مرحله ای که دوستان در وزارت کشور آمادگی فنی داشته باشند ما هم آمادگی نظارت الکترونیکی خواهیم داشت.

وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با شبهات پیرامون نقض بی طرفی شورای نگهبان در جریان انتخاب اخیر حقوقدانان شورای نگهبان، بیان کرد: در مورد چیزی سوال کنید که ما مسئولش باشیم. مجلس محترم رای داد و افرادی که تعبیر می‌شود سیاسی هستند بالاترین رای را آوردند و مجلس هم در این جهت می‌توانست به افراد دیگری رای بدهد. اعضای شورای نگهبان ان شاءالله بر اساس نگرش و تخصص و دانش فقهی و حقوقی و قانونی خود اعلام نظر خواهند کرد و اطمینان می دهم هیچ گونه نگاه سلیقه‌ای و یا نقض بی طرفی در این جهت روی نخواهد داد.  

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با غیرقابل پذیرش بودن عدم تعیین بار مالی برای وزارت میراث فرهنگی در صورتی که این وزارتخانه نیاز به 4 معاون دارد آیا این منافاتی با منع بزرگتر شدن دولت ندارد؟ گفت: الان چه دارند؟ الان یک معاون رییس جمهور دارند که در حد وزیر است و معاونینی دارند که خیلی تاثیری ندارد. اختلاف کارشناسی وجود دارد. در قانون چیزی از نظر بار مالی نیامده است. الان دولت به دنبال تشکیل وزارت بازرگانی هم است. نگاه ما به قانون و متن مصوبه است و متن مصوبه بار مالی نداشته است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه پس از تحریم ظریف بحث تحریم آیت الله جنتی نیز مطرح شده است، شما چه واکنشی به این اقدام دارید؟ اصولا یاوه گویی های ترامپ و رژیم آمریکا را جدی نمی گیرم. اینکه در تحریم سایر مقامات از جمله وزیر محترم امور خارجه هم همبستگی خوبی بین مسئولین و مردم ایجاد شد پاسخی بود بر ناکارآمدی سیاسیت هاییی که رژیم آمریکا دارد. قطعا مردم پشتیبان مسئولین محترم هستند و در همه جا این حمایت را خواهند مخصوصا در رابطه با سیاست‌های استکباری.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در رابطه با لیست کریمی قدوسی در خصوص تابعیت دوگانه برخی از نمایندگان و مقامات و تکذیب آن توسط مقامات، آیا ساز و کاری اندیشیده شده است که در مورد تایید صلاحیت‌ها مورد توجه قرار گیرد؟ بیان کرد: ما الان فارغ از رسیدگی هستیم ولی در زمان رسیدگی به صلاحیت‌ها اگر انتساب امر خلافی نسبت به نمایندگان یا بقیه افراد مطرح شود حتما رسیدگی می‌کنیم.

کدخدایی در رابطه با اینکه آیا اینکه جهانگیری گفته است به دنبال رایزنی با شورای نگهبان است تا رد صلاحیت‌ها به حداقل برسد آیا این موضوع صحت دارد؟ عنوان کرد: ما با وزارت کشور در حوزه اجرای انتخابات قطعا مذاکره و ملاقات در همه سطوح داریم. اما در مورد نکته‌ای که گفتید هیچ صحبتی نداشتیم. ملاک شورای نگهبان هم مثل گذشته قانون خواهد بود. ما هیچ معیار و رویه‌ای فارغ از قانون نخواهیم داشت.

وی افزود: شورای نگهبان این اطمینان را به همه داوطلبین می‌دهد که آنهایی که از وضعیت خودشان نگرانی ندارند. قانون مانعی برایشان ایجاد نکرده است و شورای نگهبان هم به تبع قانون مانعی ایجاد نخواهد کرد. شورا مر قانون را اجرا خواهد کرد و رویه شورا در آینده هم همین خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره قول‌هایی برای رفع نواقص قانون برای رد صلاحیت ها اظهار کرد: آن‌چه ما در گذشته و حال گفتیم تاکید بر اصلاح قانون انتخابات بود که این قول ما هم اجرایی شد و در طول دو سال گذشته دوستان ما در پژوهشکده و خود ما همکاری تنگاتنگی داشتیم ولی متاسفانه قانون با مشکل وصف استانی مواجه شد اما پیگیر هستیم اگر بتوانیم قانون را فارغ از بحث استانی شدن برای همین امسال مواری که امکان پذیر است اجرا کنیم. در مورد بحث تایید صلاحیت ها نبوده است و در مورد اجرای قانون بوده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزاتخانه می تواند تاثیری در رونق صنعت گردشگری داشته باشد؟ پاسخ داد: در مورد حوزه اجرایی از ما سوال نفرمایید. شاید اشتباه کردم که اصلا به این سوال ورود کردم. آنچه بر عهده ما هست این است که مصوبه را ببینیم که آیا با شرع و قانون اساسی مغایرت دارد یا خیر. از این جهت نظرمان را اعلام کردیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر احتمال فشار اصلاح طلبان برای تایید صلاحیت ها و ورود شورای نگهبان به فاز مصلحت اندیشی بیان کرد: ان شاءالله این نخواهد بود اجرای مر قانون دستور کار آینده شورای نگهبان است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در مورد استعفای غلامی کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان و این که یکی از نمایندگان کدخدایی را مسئول این استعفا دانسته عنوان کرد: لطف ایشان است که شامل حال من شده،وظیفه ندارم در هر بحث و صحبتی که از سوی دوستان مطرح می‌شود اظهار نظر کنم.

وی در جای دیگری از صحبت های خود گفت: درب شورای نگهبان به روی همه فارغ از جناح و گروه باز است و هر کسی حرفی برای گفتن دارد و ما می توانیم از آن استفاده کنیم استقبال می کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که طیفی از اصلاح طلب شورای نگهبان را در عملکرد مجلس و دولت مقصر می‌دانند، گفت: یکبار دیگر پاسخ دادم شورای نگهبان شرایطی که در قانون هست را لحاظ می‌کند و معرفی افراد شایسته به جناح ها و گروهای مشهور در حوزه بر می گردد. این بحث را باید در جای دیگری جست و جو کنند نه در شورای نگهبان.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اینکه برای تایید صلاحیت ها أیا از نهادهای امنیتی و اطلاعات سپاه هم استفاده می شود؟ خاطرنشان کرد: چهار مرجع در قانون آمده که منع نشدند از مراجع دیگر سوال شود. همانطور که شورای نگهبان می تواند در مورد تحقیقات محلی ورود کند از هر مرجع دیگری که اطلاعات داشته باشد می تواند استفاده کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا در رسانه اسناد و مدارکی مبنی بر تخلفات نمایندگان مجلس و کاندیدای نمایندگی پیش آمد، پاسخ شورای نگهبان به مطالبه عمومی در این راستا چیست؟گفت: همه این اسنادی که منتشر می شود و به دست ما می رسد نیازمند راستی آزمایی است. اگر صحت و سقم در زمان تایید صلاحیت ها مشخص شود قطعا تاثیر دارد.  

کدخدایی در رابطه با فشار افراد و جناح ها برای تایید صلاحیت نامزدهای خود تاکید کرد: شورای نگهبان معمولا تحت تاثیر هیچ فشاری قرار نخواهد گرفت و ملاک و معیار ما قانون است و شرایط و قوانینی که در قانون تعریف شده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه شورای نگهبان از چه تعداد افراد برای نظارت ها استفاده می کند؟ گفت: در ستاد شورای نگهبان از 100 نفر استفاده می شود و در نظارت بر انتخابات نیز از مردم کوچه و بازار استفاده می کنیم که سر صندوق ها حاضر هستند که بستگی به تعداد شعب صندوق ها دارد. آمار روشنی در این خصوص وجود ندارد چون هر دوره از انتخابات متفاوت است.