۰ نفر

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران در گفت‌و‌گو با اقتصاد آنلاین:

بخشنامه ارزی بانک مرکزی فشار به صادر کنندگان نیست/ ارز چند نرخی معضل است

۹ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۳
کد خبر: 318508
بخشنامه ارزی بانک مرکزی فشار به صادر کنندگان نیست/ ارز چند نرخی معضل است

یک عضو هیات نمایندگان اتاق تهران درواکنش به بخشنامه جدید صادراتی بانک مرکزی اظهار کرد: با وجود برخی نقاط ضعف در این بخشنامه در مجموع می‌توان گفت اقدام مناسبی است و نباید آن را فشار به صادرکنندگان و نوعی وزنه به پای آن‌ها تلقی کرد.

اقتصاد آنلاین- فاطمه اکبرخانی؛ رضا پدیدار در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با تاکید بر این که تعهد ارزی بیش از این که فشار بر صادرکنندگان باشد یک نوع جنگ روانی بین آن‌ها ایجاد کرده، تصریح کرد: این تعدد در صدور و ابلاغ بخشنامه همه فعالان اقتصادی را نگران کرده و همین موضوع باعث بدبینی و ترس آن‌ها از هر نوع بخشنامه‌ای شده است.

این فعال اقتصادی این بخشنامه را به نوعی حمایت بانک مرکزی از صادرکنندگان کوچک دانست و گفت: درواقع معافیت صادرکنندگان کوچک از ورود ارز خود به نیما به نوعی حمایت بانک مرکزی از آن‌ها است.

این عضو اتاق تهران اضافه کرد: اقتصاد همه کشورها با یکدیگر گره خورده و هیچ کشوری اقتصاد مستقل ندارد و همه در گردش یک سیکل فرآیندی هستند؛ مجموعه شرکت‌های تولیدکننده ما نیز برای بخشی از تولیدات خود نیاز به واردات کالا و خدمات دارند و این بخشنامه می‌تواند به شرکت‌های کوچک کمک کند تا با آزادی عمل بیشتر ارز حاصل از صادرات خود را وارد چرخه اقتصادی کشور کنند بنابراین به طور کل می‌توان گفت اقدام مناسبی است.

پدیدار همچنین در پایان به اقتصاد ملتهب کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ضروری است که بازار به سمت نرخ منطقی و متعارف حرکت کند زیرا الان چند نرخی بودن ارز بزرگترین معضل بازار است.