۰ نفر

علی صالح آبادی در جمع خبرنگاران اعلام کرد؛

بانک توسعه صادرات منتظر افزایش سرمایه/ ارائه یک طرح جدید برای صادرکنندگان

۱۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۵:۰۸
کد خبر: 174714
بانک توسعه صادرات منتظر افزایش سرمایه/ ارائه یک طرح جدید برای صادرکنندگان

صالح آبادی کفایت سرمایه بانک توسعه صادرات را بیش از 20 درصد اعلام کرد و افزود: از آنجایی‌که سپرده محور نیستیم، نیاز به افزایش سرمایه داریم؛ آخرین افزایش سرمایه بانک مربوط به سال 1386 بوده و از آن زمان تا کنون افزایش سرمایه نداشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، علی صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه سال جاری بالغ بر 38 هزار و 433 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است. در بخش سرمایه در گردش با رشد 10درصدی مواجه بودیم و مانده تسهیلات بانک 147 هزار و 649 میلیارد ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 39 درصد رشد داشته است.

وی افزود: تعداد تسهیلات اعطایی بانک توسعه صادرات طی 10 ماهه سال جاری 1942 فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 21 درصد رشد داشته است. همچنین مانده سپرده های ارزی بانک یک میلیارد و 320 میلیون دلار بوده است. مانده سپرده های ریالی بانک نیز 16 هزار و 908 میلیارد ریال است که از 84 درصد افزایش برخوردار بوده است.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات اسنادی ریالی بانک 2095 میلیارد ریال و از رشد 587 درصدی برخوردار بوده است، گفت: ضمانت نامه های ارزی بانک توسعه صادرات بالغ بر 32 میلیون دلار بوده است که رشد 953 درصدی را تجربه کرده است.

صالح آبادی افزود: مجموع ال سی های ارزی بانک توسعه صادرات 500 میلیون دلار بوده است و از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه حواله جات ارزی به رقم 2.7 میلیارد دلار رسیده است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اشاره به اینکه روابط کارگزاری بانک امروز با 118 کشور دنیا برقرار است، گفت: بانک توسعه صادرات با 22 کشور اروپایی، 19 کشور آسیایی، 6 کشور آفریقایی و یک کشور در آمریکای جنوبی روابط کارگزاری برقرار کرده است و همچنین 30 حساب در این بانک ها افتتاح شده است.

وی در ادامه اعلام کرد که بانک توسعه صادرات در 10 ماهه نخست سال جاری 3 هزار و 884 میلیارد ریال به 198 بنگاه کوچک و متوسط صادرات محور تسهیلات پرداخت کرده است.

صالح آبادی خاطرنشان کرد: در 10 ماهه نخست سال جاری و با توافق انجام شده با وزارت صنعت، ۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش‌های مختلف تولیدی صادراتی با یارانه ۵ درصدی تسهیلات از سوی بانک توسعه صادرات پرداخت شده است؛ براساس تفاهم نامه امضا شده 10 میلیارد ریال برای سرمایه در گردش و 20 میلیارد ریال برای طرح تسهیلات پرداخت می شود.

وی همچنین اعلام کرد که در طول ماه های گذشته از سال جاری بانک توسعه صادرات با اگزیم بانک اندونزی و مجارستان تفاهم نامه همکاری امضا کرده است.

وی از اعطای یک خط اعتباری 18 میلیون دلاری به یکی از بانک های عراقی خبر داد و گفت: اعطای این خط اعتباری با هدف گسترش صادرات ایران به عراق بوده و در صورتی‌که سایر بانک های عراقی نیز از کفایت سرمایه لازم برخوردار باشند، این آمادگی وجود دارد که خطوط اعتباری دیگری به این کشور داده شود. براین اساس صادرکنندگان ایرانی می توانند با استفاده از این خط اعتباری پول صادرات کالای خود را به شکل نقد دریافت کرده و بانک عراقی تا 2 سال این رقم را پرداخت خواهد کرد.

صالح آبادی با اشاره به اینکه صورت های مالی بانک توسعه صادرات تنها بانک دولتی بود که در مجمع بدون هیچگونه شرط بند حسابرسی تصویب شد، افزود: براساس ارزیابی موسسه اعتبارسنجی، رتبه اعتباری بانک توسعه صادرات با دو پله صعود نسبت به سال گذشته به «دابل ‌بی ماینس» ارتقا یافت که در تعاملات با بانک های خارجی و نرخ تسهیلاتی دریافتی از آنها اثر مثبت می گذارد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با توضیح اینکه تمام بانک های کشور مکلف به پرداخت وام ازدواج هستند، گفت: بانک توسعه صادرات در 10 ماهه نخست سال جاری 40 میلیارد ریال وام ازدواج پرداخت کرده است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات درباره کفایت سرمایه این بانک نیز گفت:‌ این بانک به دلیل اینکه سپرده محور نیست نیاز به سرمایه دارد. البته این بانک جزو بانک هایی است که تنها 40 شعبه دارد و به این ترتیب که هر مرکز استان دارای یک شعبه و مناطق آزاد و در تهران نیز 5 شعبه دارد و به همین دلیل نمی توانیم همانند سایر بانک ها جذب سپرده کنیم و اتکای ما تنها به خطوط اعتباری بانک مرکزی، منابع صندوق توسعه ملی و بانک های خارجی است.

به گفته وی، از سال گذشته بیش از 7 هزار میلیارد ریال جذب منابع ریالی از صندوق توسعه ملی با نرخ 16 درصد تسهیلات به صادرکنندگان اعطا شده است و در آینده نیز این رقم افزایش خواهد یافت.

صالح آبادی در ادامه افزود: هفته آینده سامانه‌«چیگل» که توسط یکی از شرکت های دانش بنیان آماده شده رونمایی می شود؛ در این سامانه صادرکنندگان می توانند محصول خود را به 20 زبان زنده دنیا معرفی کنند. این طرح خدمتی است به صادرکنندگان برای تبلیغ و ارائه محصولات خود.

وی با تاکید بر اینکه بانک توسعه صادرات آماده است تا خطوط اعتباری در اختیار بانک های کشورهای دیگری قرار دهد، افزود: در صورتی‌که صادرکننده ای در کشوری مشتریانی برای محصولش پیدا کند و آن مشتری نتواند پول محصول را به شکل نقدی پرداخت کند، این آمادگی را داریم تا خط اعتباری به یورو در اختیار بانک های آن کشور قرار داده و تا 2 سال بعد پول خود را دریافت کنیم.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با بیان اینکه در حال حاضر خط اعتباری در اختیار روسیه و ارمنستان قرار گرفته است، شرط اعطای این خط اعتباری را سقف ریسک اعلام شده از سوی صندوق ضمانت صادرات دانست.

وی در پایان سخنان خود به انتشار کتاب خاطراتش در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: این کتاب 416 صفحه ای مراحل پایانی چاپ را می گذراند.