۰ نفر

تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی

سیف: تسهیلات اعطایی باید موجب بهره وری اقتصادی شود

۲۲ آبان ۱۳۹۵، ۲۳:۰۱
کد خبر: 157842
سیف: تسهیلات اعطایی باید موجب بهره وری اقتصادی شود

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: امسال پرداخت چهار هزار و 600میلیارد ریال تسهیلات از سوی بانک ها پیش بینی شده که 10 یا 20درصد آن را می توانیم به واحدهای تولیدی به منظور رونق تولید و اشتغال پرداخت کنیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین، ولی‌الله سیف شنبه شب در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان یزد با بیان اینکه 80درصد دستاوردهای اقتصادی دولت یازدهم در سایه انضباط و صورت های مالی دقیق محقق شده است ، اظهار کرد: یک بانک کارآمد در کنار صنعت کارآمد و تولید کننده فعال می توانند سیستم و اقتصاد فعال ایجاد کنند.
 وی درباره شرایط فعلی نظام بانکی کشور گفت: نظام بانکی در دوره ای که متعالی نیست با انباشت دارایی ها یا دارایی های منجمد از سال های قبل که شامل 45 درصد از سرمایه‌های بانک‌هاست بوده و همین امر مانع از پرداخت نیمی از سرمایه های بانکی به صورت تسهیلات است.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به ضرورت منطقی عمل کردن در ارتباط با نظام بانکی تصریح کرد: با فعالیت هایی که دولت تدبیر و امید در این مدت انجام داده اقتصاد ایران به سمت حرکت‌های با انضباط، منطقی و متعادل حرکت کرده که یکی از اثرات این حرکت منظم، کاهش تورم از بالای 40 درصد به زیر 8 درصد است.
سیف اضافه کرد: این موضوع به عنوان یکی از بزرگترین کارها و دستاوردهای قابل قبول و خیلی خوب ایران در اوج تحریم ها و شوک نفتی معرفی شده است.
وی ادامه داد: حرکت دولت به سمت بهبود وضعیت اقتصادی کشور است اما امکان‌پذیر نیست که با دستور و بدون برنامه به اهداف اقتصادی کشور دست پیدا کنیم بلکه باید بر اساس برنامه‌ریزی دقیق در زمینه رفع مشکلات قدم برداریم.
رئیس کل بانک مرکزی ایران با بیان اینکه امسال سال بسیار مهمی برای اقتصاد کشور است تصریح کرد: هنر نظام بانکی در این شرایط که انجماد سرمایه ها را داریم این است که منابع محدود را تخصیص بهینه داده و در مسیر فعالیت‌هایی با رشد اقتصادی و اشتغال بیشتر هدایت کند.
به گفته وی ، در سال های اخیر فعالیت‌های اقتصادی و بازار سرمایه ایران به سمت رفع مشکلات حرکت کرده و از سوی دیگر جهت گیری نظام بانکی هم به سمت پرداخت تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی و در راستای تحقق نیازهای اقتصادی کشور متمرکز شده است.
سیف گفت: نظام بانکی در ایران به جای بازار سرمایه حدود 88درصد تامین مالی کشور را بر عهده داشته و از رونق واحدهای تولیدی حمایت کرده است به همین منظور 160هزار میلیارد ریال برای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط پیش بینی کرده که تاکنون 110هزار میلیارد ریال آن به 15هزار واحد کوچک و بزرگ پرداخت شده است.
وی ادامه داد: در واقع طی سال گذشته چهار هزار و 200میلیارد ریال تسهیلات از سوی نظام بانکی پرداخت شده و امسال به چهار هزار و 600میلیارد ریال افزایش یافته که پرداخت 10 یا 20درصد آن در قالب کارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید قابل تحقق است.
این مسئول تاکید کرد: از سوی دیگر اگر استانی در پرداخت این تسهیلات در کارگروهها با کمبود منابع مواجه هستند به بانک های مرکزی خود اطلاع داده تا تامین بودجه صورت گیرد .
به گفته رئیس کل بانک مرکزی ، هم اکنون کشور در مسیر تعادل قرار گرفته و نظام بانکی تلاش دارد در این مسیر با ارائه سپرده های متنوع ، زمینه فعالیت بهتر واحدهای تولیدی و در نتیجه رونق اشتغال را فراهم کند.
سیف روز شنبه در سفری یک روزه علاوه بر بازدید از چند واحد تولیدی و مرکز سرمایه گذاری یزد در نشست هماهنگی بانک های استان یزد نیز حضور یافت .