۰ نفر

تجدیدنظر در دستورالعمل آموزش های بیمه بیکاری

۴ خرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۳۲
کد خبر: 718376
تجدیدنظر در دستورالعمل آموزش های بیمه بیکاری

با تجدید نظر در دستور العمل آموزش‌های بیمه بیکاری در قالب تفاهم‌نامه سه جانبه میان سازمان تأمین اجتماعی،‌ سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی زمینه اشتغال بیشتر نیروهای کار ماهر ایجاد خواهد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا؛ بیمه بیکاری یکی از حمایت‌های اجتماعی است که سازمان تامین اجتماعی بر اساس آن مکلف است با دریافت حق بیمه بیکاری مقرر به کارگران مشمول قانون بیمه که به طور غیر ارادی بیکار و از سوی ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شده‌اند، مقرری بیمه بیکاری پرداخت کند.

بیمه بیکاری به کارگران مشمول قانون کار و تابع قانون تامین اجتماعی دارای کارفرما تعلق می‌گیرد و بر اساس آن کارفرما مکلف است ۳ درصد از مزد کارگر را به صندوق بیمه بیکاری واریز کند. بیمه بیکاری به دارندگان بیمه اختیاری یا خویش فرمایی تعلق نمی‌گیرد.

بر اساس تبصره ۳ ماده ۹ قانون بیمه بیکاری، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مکلف است همزمان با اجرای قانون بیمه بیکاری، آموزش مهارت‌های مورد ‌نیاز بازار کار و نیز بازآموزی و تجدید مهارت کارگران تحت پوشش بیمه بیکاری موضوع بند "ج" ماده (۷) این قانون را در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و ‌یا مراکز آموزش جوار کارخانجات فراهم کند.

طبق این تبصره هزینه‌های مربوط از محل اعتبارات حساب صندوق بیمه بیکاری مطابق آیین‌نامه‌ای قابل پرداخت است که به پیشنهاد ‌سازمان‌های آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و تأمین اجتماعی تهیه و به تصویب وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی خواهد رسید.

در راستای این موضوع دستورالعمل آموزش‌های بیمه بیکاری با تصمیم مشترک رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی مورد تجدیدنظر قرار گرفته است.

آنطور که امیر میمنت آبادی - معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان آموزش فنی و حرفه ای خبر داده قرار است دستورالعمل آموزش‌های بیمه بیکاری با تنظیم تفاهم‌نامه سه جانبه میان سازمان تأمین اجتماعی و معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تصمیم مشترک دو طرف در آینده نزدیک تجدیدنظر شود.

به گفته وی با تجدیدنظر در دستور العمل آموزش‌های بیمه بیکاری زمینه آموزش‌های بیشتر به معرفی شدگان بیمه بیکاری در سطح کشور فراهم شده و اشتغال بیشتر نیروهای کار ماهر را شاهد خواهیم بود.

به اعتقاد کارشناسان موضوع آموزش مهارتی مقرری بگیران بیمه بیکاری از اهمیت بسزایی برخوردار است و با توجه به اینکه مقرری بگیران بیمه بیکاری مدت زمان محدودی می‌توانند از مقرری استفاده کنند طبعا گذراندن دوره‌های آموزش مهارتی و فنی و حرفه‌ای به جهت بازآموزی و تجدید مهارت کارگران تحت پوشش بیمه بیکاری و بکارگیری مجدد در واحدهای اقتصادی امری ضروری است.

بهره‌مندی متقاضیان بیمه بیکاری از آموزشهای مهارتی در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای یا مراکز آموزش جوار کارگاهی و کارخانه‌ها می‌تواند موجبات پایداری اشتغال نیروهای کار را فراهم کند.