۰ نفر

در حالی که بایدن و ترامپ یکدیگر را مقصر می دانند؛

علت اصلی ورشکستگی بانک های آمریکا چه بود؟

۱۱ فروردین ۱۴۰۲، ۱۷:۰۹
کد خبر: 709070
علت اصلی ورشکستگی بانک های آمریکا چه بود؟

ورشکستگی های اخیر بانکی شامل سقوط بانک سیلیکون ولی (SVB)، سیگنچر بانک و بانک سیلورگیت، باعث شده است که افراد برجسته دولتی به دنبال مقصر باشند. جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده و دونالد ترامپ، رییس‌جمهور سابق، علناً سیاست‌ های یکدیگر را مقصر نتیجه این کار دانسته ‌اند، اما به گفته برخی تحلیل‌گران، این مشکل ممکن است ناآگاهی در سیستم بانکی باشد.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ بحران بانکی اخیر که ایالات متحده در حال حاضر پس از سقوط سه بانک با مقیاس متوسط (سیلیکون ولی بانک، سیگنچر بانک و بانک سیلورگیت) با آن مواجه است، بحث سیاسی را بین جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده و دونالد ترامپ، رییس جمهور اسبق آمریکا به راه انداخته است تا مسئول بزرگ‌ترین ورشکستگی بانک‌ها از زمان بحران وام مسکن در سال ۲۰۰۸ را بیابند.

بایدن و ترامپ بسیار پر سر و صدا بوده‌اند و تقصیر را به گردن سیاست‌های یکدیگر می‌اندازند. در ۱۳ مارس، در پی سقوط بانک سیلیکون ولی، بایدن به مردم در مورد ماهیت این حادثه اطمینان داد و از آمریکایی‌ها خواست به سیستم بانکی اعتماد کنند و اظهار داشت که این سیستم امن است.

در همین حال، بایدن تقصیر ورشکستگی بانک‌ها را به مقررات‌زدایی‌های پیشرفته که در دولت ترامپ روی داد که در آن مقررات سخت‌گیرانه‌تر بانکی که از طریق لغو قانون داد - فرانک که در دوره ریاست‌جمهوری اوباما تصویب شده بود، نسبت داد.

بایدن تصریح کرد: " متأسفانه دولت گذشته مقررات را به عقب بازگردانده است."

ترامپ به سرعت این اتهامات را رد و اعلام کرد که دولت فعلی را مسئول وضعیت متزلزل کنونی سیستم بانکی می‌داند.

ترامپ در بخشی از سخنرانی خود در ۲۸ مارس گفت: "ما از هر طرف شاهد ورشکستگی بانک‌ها هستیم. بایدن و عوامل او و کنگره مسئول مستقیم ایجاد این فاجعه اقتصادی هستند. از این رو با همه کاره بودن بایدن، شرایط بدتر خواهد شد. این چیزی است که تقریباً در هر بخش اتفاق می افتد."

یک پاسخ متفاوت

با این حال، برای برخی از تحلیل‌گران، مقصر مشکلاتی است که می‌توانستند به راحتی با ارزیابی ریسک، به عنوان مثال، برای بانک سیلیکون ولی کنترل شوند. این نظر آندره استیوز، مدیرعامل میلیونر و موسس BTG Pactual، یکی از بزرگترین بانک‌های سرمایه‌گذاری در لاتام است که بیش از ۷۰ میلیارد دلار دارایی را مدیریت می‌کند.

برای استیوز، فقدان تخصص اپراتورهای بانکی ناشی از سال‌ها نرخ بهره پایین بود که باعث ورشکستگی بانک سیلیکون ولی شد. استیوز توضیح داد که نسل کنونی اپراتورها فقط تورم و سیاست‌های جنگ طلبانه را به صورت کتابی یا تئوری می‌شناسند و نمی‌دانند که چگونه در عمل با آنها برخورد کنند.

استیوز اظهار داشت: " هر تحلیلگر جوانی که در بانکی در شیلی، برزیل، کلمبیا یا هر کشور دیگری که نوسانات کمی دارد، کار می‌کند، مدیریت بدهی دارایی بسیار اساسی است."